Vi ska renovera och måla om i huset, på väggarna har vi tretex. Vi har fått rådet att lägga på Fiona plain väv och sedan måla på den. Men tretexen är ju "luddig" på flera ställen och vi undrar om det inte kommer synas igenom väven.
Har ni någon erfarenhet av detta?
Bifogar lite bilder på tretexen.

• Skadad tretexvägg med flagnande målning och synliga fibrer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på tretex-vägg med luddiga rester av gammal vit färg som flagar av.
    Skapa konto
Redigerat:
Standardsvaret blir alltid att gipsa, varken målning eller väv kommer rädda dom där.

Jag har kämpat med tretex här hemma och försökt få det bra med bredspackling.
Det blev sådär.
I det rummet jag gjorde om nu senast slutade det med att jag rev ner all tretex och gipsade istället.
Jag rekommenderar att gipsa väggarna om du vill få det helt hundra.
Har läst att endel sätter gipsskivorna direkt på tretexen och det kanske funkar bra det också.

• Gilla
Gshock och 2 till
  • Laddar…
Renoveringstapet på tretex funkat annars kanonbra, om du inte vill gipsa (kan vara fördel mrd tanke på foder osv).

• Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört renoveringstapet på tretex och sedan vanlig EasyUp-tapet. Helt slätt blev det inte men det är helt ok. Det beror säkert lite på vilken glans färgen har och om det blir mycket släpljus på väggen.
Funderade ett tag på att byta ut tretexen mot gips men kom fram till att det var för mycket arbete med fönsterlister och radiatorer.

• Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
Min tretex här hemma var lika tjock som en gipsskiva så det stämde perfekt med fönsterfoder och dörrkarmar.

Sätt gips! Vi har testat det mesta på tretex och det enda som blir tiptop-bra är att ta bort och sätta gips eller gipsa över det.

• Gilla
Gshock
  • Laddar…
Har man tretex och man vet om det så är det alltid bäst att spara lite tapet och ha som underlag. Att riva ner allt tills tretexen är alldeles lurvig och förstörd på ytan är inget bra underlag alls............Då får man slipa det värsta och sen limma styv renoveringstapet och hoppas på det bästa.
Även vid nysättning av tretex/mjuka skivor så limmar man nå underlagspapp först innan man gör nåt annat. Det är inte gjort så det är tänkt man ska spackla/måla direkt på.

• Gilla
mika m och 2 till
  • Laddar…
G Gshock skrev:
Vi ska renovera och måla om i huset, på väggarna har vi tretex. Vi har fått rådet att lägga på Fiona plain väv och sedan måla på den. Men tretexen är ju "luddig" på flera ställen och vi undrar om det inte kommer synas igenom väven.
Har ni någon erfarenhet av detta?
Bifogar lite bilder på tretexen.
Kan fungera med täckpap o gamla typen av tapetklister, men det går åt helsike massa klister till träter.

Hur ska man göra då från början i ett rum som är tapetserat 2-3ggr på tretex?

• Gilla
Peter Martinsson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Man får ställa sig frågorna hur är skicket och vilken är ambitionen. Om befintlig tapet är hel och sitter fast så kan man spackla små ojämnheter och tapetsera över. Är det bubblor där tapeten lossnat kan man skära bort det och spackla kanterna. Eventuellt sätta renoveringstapet. Är det större ojämnheter man vill få bort är det nog bäst att riva ner treetexen och ersätta med gips.

• Gilla
mika m
  • Laddar…
Ok köra binder på allt först då kanske, så man får en bra yta att spackla på?

S
nino nino skrev:
Måla hela väggen med spärrfärg innan spackling. Jotun spärr- och kvistgrund har jag använt.

• Gilla
Hemmaodlat och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ta bort löst sittande tapet eller klistar på nytt hörn flikar. Spakla ojämnheter slipa dammsug och tapetsera som vanligt

Vi har en vägg som är putsad och över de sitter tapet. Det sitter verkligen stenhårt fast på putsen och är nästintill omöjligt att ta bort. På vissa ställen har vi fått ta bort lite av tapeten där det va lite bubbligt. Tror ni det funkar att sätta en väv över och spackla där tapeten är borta? Eller blir det väldigt ojämnt?

• Vägg med delvis borttagen tapet, puts synlig, stege och rivna tapetbitar på golvet.
    Skapa konto
  • Vägg med delvis borttagen tapet visar underliggande puts och ojämnheter.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.