Färg, Måla & Tapetsera
Tompafix: Börja med att gå över ytan med smörpapper av 120-180 korn för att ta bort allt löst som katterna orsakat. Om det sedan finns någon större ojämnhet so lägg på lite spackel där innan ni sätter renoveringstapeten.
Rolle85: Tyvärr är min erfarenhet att all målning av puts eller betong brukar släppa. Jag tror helt enkelt att vi i Sverige har för ogynnsamt klimat än tex medelhavet.
Andreashof: Provade på en sträcka och blev inte nöjd. Dock var rolla ut och sen snabb efterstrykning effektivaste sättet i min mening.
tensiden: [citat] På Keddys gamla webb hade de en FAQ och där gick följande att läsa: "På min Keddy står det Keddy med tre ”d” är det en kopia? Keddy ändrade sitt namn och logo 2001 från Kedddy till Keddy därför kan äldre modeller ha Keddy med tre ”d”"
13th Marine: Tyckte grundfärgen var svår att få jämn, så det blev mycket slipande, tog maskinen för att det inte skulle ta hela dagen, kommer snabbt ner till färgen igen och jag upplever att spånen fortfarande syns. Slipar lager två på tisdagskvällen, i princip samma sak där, kanske något bättre, upplever att det bara är ett fåtal spån där jag inte har grundfärg på. Beslutar mig för att
cpalm: [citat] Gräng är målarspråk för ytstruktur. Oftast är det inte mer komplicerat än att man använder en "vanlig" roller med lugg. Men när man spacklar och slipar en del av en redan målad yta blir ju den delen slät till skillnad mot den omgivande ytan. Och det sticker väldigt lätt igenom som en avvikelse i ytstrukturen när man sedan målar över.
Håbbe01: Precis, oavsett verkar ytan behövas mer än slipning. Går väl o pröva med målarsoda vilket rar på organiskt material
Mathias.K: Hej! Jag har ett matbord och mediabänk i vitpigmenterad ek. Kan jag som normalt händig få dessa möbler till "mörk ek"? Om ja! Hur gör jag för att få ett bra resultat och vad behöver jag för att utföra arbetet? Tack på förhand Mathias
Lund: [citat] Här kommer en bild. Huset ser absolut vitt ut men visst skulle det kunna se ännu vitare ut. Känner mig dock nöjd och gick på rekommendationer från flera butiker och experter. [bild]
jonasnjonasn: Hej! Ska måla ett rum där taket är nymålat med snobbkant. Dock behöver vi vänta på att spackel torkar där det varit hål. Går det att sparmåla i förväg och sen måla väggar 12-24 timmar senare, eller måste man måla vått i vått? Målar med en Jotun-färg.
imported_Benno: Är det omålade spånskivor kommer fibrerna att resa sig vid första strykningen (med vattenbaserad färg). Vill man ha en slät yta väljer man en slipbar grundfärg och slipar ned ytan efter målning. Kan behöva upprepas. Sedan är det bara att måla. Noteras bör att spånskivor rör sig med årstiderna så man får räkna med sprickor i skarvarna.
nosslo77: [citat] Tack för svaret. Jag skall försöka undvika det.
Stefan N: Jag kör utan den och då passar änder perfekt i min slang (Festool 36mm)
Gabsson: [citat] Jag tror jag tvättar befintligt med högtryck och sedan testar jag med kallasfalt på en mindre yta. Tycker det blir rätt fint på en gammal trapp och skyddet verkar vara ganska långvarigt. Återkommer med resultat lite senare.Största problemet är dock undersidan men det tar jag i befintliga trådar kring betongtrappreparation.
Janus82: Gör som nino och skorpan säger så blir det toppen. Jag satte tapet i helgen med just den metoden. Takfärgen var alltså målad ner en bit på väggen och hade torkat ordentligt. När jag tapetserade så tryckte jag en "lagom" tjock träplatta mot taket och lade mot en stållinjal mot träbiten och väggen. Då var det lätt att skära av tapeten mot stållinjalen och få en skarp och rak
Isakare: Du måste måla med lösningsmedels baserad spärrfärg, troligtvis det som målaren menar. De vattenbaserade funkar inte. De fick måla om en inrökt lägenhet totalt efter ett år som var målad med vattenspärrfärg.
polarsson: Hej Har några vitfolierade luckor som jag behöver måla om. De har spruckit lite i hörnen. Bästa är väl att helt ta bort folien och måla om. Lite för stort projekt. Är det vettigt att skära bort folien som spruckit och spackla upp, grunda och måla? Luckorna kommer inte utsättas för mycket slitage, det är inte köksluckor.
Tompafix: Hus rör sig. Har också sprickor som syns på vintern, men nästintill osynliga på sommaren.
andersmc: [citat] Har du fått ett ungefärligt pris så får det överskridas med högst 15%. Så om man tar det högsta de drog till med - 3 dagar - och lägger på 15% så är det 27,6 timmar. Det är det högsta du behöver betala. Sedan förstår jag inte riktigt. Var det så att jobbet tog kortare tid i verkligheten? Av dagboksbladet som företaget har bifogat fakturan framgår vad de har gjort och
Mortsken: Ibland blir det så när jag målar, och då är jag sur i en vecka ungefär. Så att ett proffs tycker det är färdigt där Ser för jävligt ut helt enkelt.
Avemo: Vet du vad det är för skiva? Det är ibland svårt att få skarvar mellan spånskivor att hålla sig snygga. Om det är spånskivor kan du skruva gipsskivor över med förskjutna skarvar. Det borde räcka med tunn renoveringsgips.
neo11: Ser att det är en gammal tråd, men vilka val gjorde du? Är det tunnputs ef bruk?
Nattbar92: [citat] Snyggt! Härligt med återanvändning! Kanske vi gör istället nu när du gett mig inspiration.