Hej,

Jag håller på att måla om och undrar om det blir bra resultat om man fogar innerhörn där två väggar möts? Jag har förstått att man egentligen ska lägga pappremsa, men jag tycker spackling är tillräckligt svårt ändå och vill helst slippa det.

Jag tar också tacksamt emot andra tips kring detta. Typ hur man bäst lägger ut fogen? Kan man använda tejp för att inte kladda? Hur brett ska man lägga? Och vilken fog är rekommenderad?

Av alla rum hemma har det blivit mycket bättre av en enkel fog istället för pappremsa(pga min dåliga spackling). Ett år senare har inget spruckti iallafall, tycker den här fungerar bäst https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/bt-multibond-rapid-2000030746
mycket kladdigare och svårare att få bort från händerna än vanlig men tycker den verkar hålla bättre. Ingen tejp, bara lagom tjock sträng och sen dra ut med finger eller https://www.hornbach.se/shop/Fogsats-3-delar/5132445/artikel-detaljer.html

• Gilla
Jakob Svensson2
  • Laddar…
eller måla om säger du? inte nygipsat? Om det är målat innan så är det väl redan remsa eller fog där redo att målas över?

• Gilla
Ron C
  • Laddar…
pokasd pokasd skrev:
eller måla om säger du? inte nygipsat? Om det är målat innan så är det väl redan remsa eller fog där redo att målas över?
Jag håller på att bredspackla, efter att ha tagit ner tapeter. Det finns ingen remsa i hörnen. En kladdig fog låter svårt. Jag har dålig erfarenhet av det sedan tidigare. Men samtidigt vill jag ju ha ett hållbart resultat. Hur brett ska man lägga? Har du någon bild du kan visa?

S skanfals skrev:
Jag håller på att bredspackla, efter att ha tagit ner tapeter. Det finns ingen remsa i hörnen. En kladdig fog låter svårt. Jag har dålig erfarenhet av det sedan tidigare. Men samtidigt vill jag ju ha ett hållbart resultat. Hur brett ska man lägga? Har du någon bild du kan visa?
typ sådär, 5mm?. Inte så svårt eller viktigt alls, Blir det för lite, lägg på mer. Blir det för mycket så drar man bara bort det.

pokasd pokasd skrev:
[media] typ sådär, 5mm?. Inte så svårt eller viktigt alls, Blir det för lite, lägg på mer. Blir det för mycket så drar man bara bort det.
Okej, känns dock lättare nere vid sockeln. Spelar det förresten någon roll vilket material det är för om fog kan användas? Vi har gipsskivor.

Vet inte om jag missar något men i våra vägghörn som består av betong och sedan ett lager grovspackel och ett lager mellanspackel, la vi nordsjös akrylfog. Fått fint resultat av det och änsålänge ser jag inget som ger anledning att göra annorlunda framöver. Men detta är kanske gipsväggar och då gäller andra regler? Att remsa ett hörn hade jag dock inte avskräckts ifrån. Bara att slipa, fylla i, slipa osv till det ser acceptabelt ut väl?

M OscarEricsson1 skrev:
Vet inte om jag missar något men i våra vägghörn som består av betong och sedan ett lager grovspackel och ett lager mellanspackel, la vi nordsjös akrylfog. Fått fint resultat av det och änsålänge ser jag inget som ger anledning att göra annorlunda framöver. Men detta är kanske gipsväggar och då gäller andra regler? Att remsa ett hörn hade jag dock inte avskräckts ifrån. Bara att slipa, fylla i, slipa osv till det ser acceptabelt ut väl?
Hur bred ska fogen vara i hörn (vägg mot vägg)? 5 mm?

Det ska bara bli en liten rundning. Som tidigare sagts lägge en sträng som sedan dras ut med fingret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.