Hejsan, jag har flyttat in i en villa från mitten av 70-talet, taket är målat likadant i alla rum som på 1a bilden. I ett av rummen har färgen börjat flagna som på bild 2, det är aldrig ommålat så det är kanske inte så konstigt.
Jag hade tänkt mig att ta bort allt löst, ev spackla, men jag skulle vilja få till samma struktur som alla andra rum. Någon som vet hur man har gjort för att få det att se ut sådär?
I ett annat rum hade de haft en mycket värmebildande lampa direkt mot taket så där hade färgen också släppt, där målade jag bara rakt på efter att ha spacklat alla skarpa kanter. sen satt jag upp en plafond som täckte taket eftersom det ju blev helt slätt på ytan jag målat, det kommer ju inte funka här eftersom det är så stor yta.
Jag har sökt och sökt och hittat grängade tak, strukturtak och allt möjligt men detta är ju mer som "vågor" det ser ut som man använt nån roller som suger i sig jättemycket färg och sedan lämnar efter sig minst lika mycket när man rollar? Eller är det något annat? Jag hittar iallafall ingen sån roller att köpa.
STORT tack för era tankar,
Jag hade tänkt mig att ta bort allt löst, ev spackla, men jag skulle vilja få till samma struktur som alla andra rum. Någon som vet hur man har gjort för att få det att se ut sådär?
I ett annat rum hade de haft en mycket värmebildande lampa direkt mot taket så där hade färgen också släppt, där målade jag bara rakt på efter att ha spacklat alla skarpa kanter. sen satt jag upp en plafond som täckte taket eftersom det ju blev helt slätt på ytan jag målat, det kommer ju inte funka här eftersom det är så stor yta.
Jag har sökt och sökt och hittat grängade tak, strukturtak och allt möjligt men detta är ju mer som "vågor" det ser ut som man använt nån roller som suger i sig jättemycket färg och sedan lämnar efter sig minst lika mycket när man rollar? Eller är det något annat? Jag hittar iallafall ingen sån roller att köpa.
STORT tack för era tankar,
Det där ser ut som limfärg som är stöpplad. Man strök på en tjock limfärg som man slog i med en vanlig sopborste vanlig på 50 - 60 talet. Är det limfärg får du tvätta ner o börja om. Limfärg smetar av sig om du fuktar den.Ovanligt med limfärg på 70 talet. Kan ju vara någon annan tjock färg också med samma metod.
Tack så mycket för svar!Bo arnold skrev:
Det där ser ut som limfärg som är stöpplad. Man strök på en tjock limfärg som man slog i med en vanlig sopborste vanlig på 50 - 60 talet. Är det limfärg får du tvätta ner o börja om. Limfärg smetar av sig om du fuktar den.Ovanligt med limfärg på 70 talet. Kan ju vara någon annan tjock färg också med samma metod.
När du säger "som man slog i med en vanlig sopborste", menar du att man målar ut färgen (med t ex roller) och sedan stryker med borste efteråt?
Tack,
Tack, ska prova o se om jag kommer någon vart på en träskiva och se om jag får till ungefär samma.Johhhan skrev:
Klicka här för att svara

