Hejsan, jag har flyttat in i en villa från mitten av 70-talet, taket är målat likadant i alla rum som på 1a bilden. I ett av rummen har färgen börjat flagna som på bild 2, det är aldrig ommålat så det är kanske inte så konstigt.

Jag hade tänkt mig att ta bort allt löst, ev spackla, men jag skulle vilja få till samma struktur som alla andra rum. Någon som vet hur man har gjort för att få det att se ut sådär?

I ett annat rum hade de haft en mycket värmebildande lampa direkt mot taket så där hade färgen också släppt, där målade jag bara rakt på efter att ha spacklat alla skarpa kanter. sen satt jag upp en plafond som täckte taket eftersom det ju blev helt slätt på ytan jag målat, det kommer ju inte funka här eftersom det är så stor yta.

Jag har sökt och sökt och hittat grängade tak, strukturtak och allt möjligt men detta är ju mer som "vågor" det ser ut som man använt nån roller som suger i sig jättemycket färg och sedan lämnar efter sig minst lika mycket när man rollar? Eller är det något annat? Jag hittar iallafall ingen sån roller att köpa.

STORT tack för era tankar,
 
  • Vitmålat tak med vågliknande textur och vissa sprickor, typisk för tak från 70-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt vitmålat tak med texturerad yta och flagnande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Den strukturen kan man få om man trycker en plan yta mot färgen och lyfter bort; det blir som förgrenade små åsar. Man får prova sig fram en del med målarfärgen och hur man lyfter bort ytan man lagt mot den.
 
Redigerat:
Det där ser ut som limfärg som är stöpplad. Man strök på en tjock limfärg som man slog i med en vanlig sopborste vanlig på 50 - 60 talet. Är det limfärg får du tvätta ner o börja om. Limfärg smetar av sig om du fuktar den.Ovanligt med limfärg på 70 talet. Kan ju vara någon annan tjock färg också med samma metod.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Det där ser ut som limfärg som är stöpplad. Man strök på en tjock limfärg som man slog i med en vanlig sopborste vanlig på 50 - 60 talet. Är det limfärg får du tvätta ner o börja om. Limfärg smetar av sig om du fuktar den.Ovanligt med limfärg på 70 talet. Kan ju vara någon annan tjock färg också med samma metod.
Tack så mycket för svar!

När du säger "som man slog i med en vanlig sopborste", menar du att man målar ut färgen (med t ex roller) och sedan stryker med borste efteråt?

Tack,
 
Johhhan Johhhan skrev:
Den strukturen kan man få om man trycker en plan yta mot färgen och lyfter bort; det blir som förgrenade små åsar. Man får prova sig fram en del med målarfärgen och hur man lyfter bort ytan man lagt mot den.
Tack, ska prova o se om jag kommer någon vart på en träskiva och se om jag får till ungefär samma.
 
Jag tror inte man rollade limfärg man strök nog med en stor pensel jag såg min far göra detta för sextio år sedan borsten piskades i färgen. En vanlig lite grövre borste med kort skaft har inte gjort någon sådan målning själv.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.