17 416 läst ·
8 svar
17k läst
8 svar
Sprutmåla linoljefärg!
Bara av ren nyfikenhet, går det att sprutmåla linoljefärg? Skall den då förtunnas med balsamterpentin? Någon som provat?
Behöver inga kommentarer om att linoljefärg skall målas i tunna lager med pensel osv. Undrar bara om det går och hur resultatet i så fall blir.
Behöver inga kommentarer om att linoljefärg skall målas i tunna lager med pensel osv. Undrar bara om det går och hur resultatet i så fall blir.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har aldrig provat, men det är en intressant tanke. Men jag gissar att det kan bli en appliceringsmetod för att sedan efterdra med pensel. Eftersom linoljefärgen ska "arbetas in" i träet med sina tunna lager gissar jag att resultatet inte blir så bra om man inte efterarbetar med pensel.
Men som sagt, om någon har provat så är jag idel öra
Men som sagt, om någon har provat så är jag idel öra
Väcker en gammal tråd - jag har lite funderingar på att sprutmåla innerpanel (jag har tänkt att köra med liggande råspont i väggar och tak) med linoljefärg, åtminstone första lagret. Någon som har ytterligare erfarenhet av sprutmåla med linoljefärg generellt, lämplig spädning, hållbarhet, etc? Inträngning är kanske inte superkritiskt eftersom det är innerpanel, men jag vill att färgen ska fästa ordentligt.
Allbäck nämner sprutmålning i deras "Lilla handboken": "Färgen går att sprutmåla utan spädning. Högt tryck – litet munstycke" är rådet dem ger.
http://ekahagensbyggnadsvard.se/wp-content/uploads/2013/01/Allbäck-Lilla-Handboken-webben.pdf
http://ekahagensbyggnadsvard.se/wp-content/uploads/2013/01/Allbäck-Lilla-Handboken-webben.pdf
Jag har målat kilometervis med linoljefärg, och jag tror absolut att det går att spruta om den är tunn nog. Intrycket blir förvisso väldigt annorlunda om man inte efterstryker med pensel, och hållbarheten blir nog sämre eftersom det aldrig blir lika tunt, men det kan man kanske köpa.
Gammal tråd. Hur som helst så lyssnade jag på Husesyn på P1 häromdagen. Handlade om nybyggen i gammal stil. Där sprutmålade man linoljefärg, men man gick inte in på hur. Reagerade dock på att de sa att torktiden bara var 8 timmar, så kanske var någon modifierad färg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden