5 867 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Patentera med minimjölk?
Sida 1 av 3
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Är det någon som har strukit minimjölk ovanpå limfärg som kan berätta om det blev bra? Jag vill nämligen inte patentera med starkt doftande alkyd-/oljebaserad färg.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
KnockOnWood skrev:
Fast äggoljetempera innehåller ju ägg ;-)KnockOnWood skrev:
Nej det jag söker är något som binder limfärgen så jag slipper tvätta bort allt eller måla med hemskt starkt doftande oljebaserad färg.
Det "ska" gå enligt ett par artiklar men jag är ändå nyfiken på om någon vågat testa.
http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/färg/limfaerg-ett-material-med-manga-foertjaenster
Patentera är ett begrepp jag inte kände till i samband med målning.
Jag misstänkte ett tag att det var patinering som menades.
Men se vad google kan mycket, ganska bra med träffar, bl.a.
http://www.hallahus.se/renovera/interioren/vaggar/limfarg/

Fanns ju något om detta i Emmasmålands länk också.
Jag misstänkte ett tag att det var patinering som menades.
Men se vad google kan mycket, ganska bra med träffar, bl.a.
http://www.hallahus.se/renovera/interioren/vaggar/limfarg/
Fanns ju något om detta i Emmasmålands länk också.
Aha, så det var patentera jag gjorde med det gamla limfärgsmålade taket för 12 år sedan innan rollning. Jag använde en vattenbaserad primer i blomspruta från Casco. Klistrade igen hela ansiktet samt håret men band limfärgen väl.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du vet att du ska ha munstycket riktat från dig va?Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Men det går ju inte... Man ska dessutom blanda ut det med lacknafta så luktar gör det ändå .Vattenbaserat löser upp limfärg. Oljebaserat och alkydbaserat tränger bara igenom och binder limfärgen med underlaget. I detta fallet spännpapp.useless skrev:
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Haha klister i ansiktet låter inte så kul. Men jag har "turen" att pga sjukdom ha peruk. Bara att kasta av den och tvätta skalpen efteråtClaes Sörmland skrev:
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Glömde besvara det andra du skrev. Jag är förvånad att det funkade. Men å andra sidan är ju inte minimjölk oljebaserat Vet inte vad det är i mjölken som binder färgen.EmmaSmåland skrev:
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Haha ja jag blev också förvånad och fick läsa ordet två gånger för jag trodde jag såg fel.Mikael_L skrev:
Ja dit du länkade har jag också läst. Det låter bara lite för bra för att vara sant... Sen står det inget om mängden man ska måla heller. Om man vågar rolls någorlunda flödigt. Tänker att för mycket vätska löser upp limfärgen istället. Eftersom man ju tvättar bort limfärg med vatten eller tapetklister.
Därför jag gärna hade velat komma i kontakt med någon som har provat den här metoden och ställa några frågor. Bor i hyreslägenhet och byta innertak hade känts lite jobbigt om det helt går åt skogen. Kanske vaknar nästa dag och både färg och spännpapp håller på att ramla ner
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Min målare använde ordet patentera som förbehandling för vägg där man dragit av den gamla tapeten, innan ny tapet sätts. Vet dock inte vilken färg som användes.
Att måla med mjölk tycker jag är väldigt vanskligt. Testa först att måla något ark tidningspapper eller annat med mjölk. Mjölken surna till och börjar lukta fan och det vill du inte ha på innertaket.
Att måla med mjölk tycker jag är väldigt vanskligt. Testa först att måla något ark tidningspapper eller annat med mjölk. Mjölken surna till och börjar lukta fan och det vill du inte ha på innertaket.
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Ja det är lite därför jag tvekar. Kanske det inte luktar sen när man målar ett eller två lager takfärg ovanpå.T Thomas_Blekinge skrev:Min målare använde ordet patentera som förbehandling för vägg där man dragit av den gamla tapeten, innan ny tapet sätts. Vet dock inte vilken färg som användes.
Jag har läst att det kan ta månader innan färgen börjar flagna om man felaktigt målat vattenbaserad takfärg ovanpå limfärg utan att först ha patenterat. Lite trist att vänta ett halvår nu när jag redan tagit bort all tapet på väggarna. Och retfullt och jobbigt att behöva måla taket efter tapetsering. Även om det går om man täcker väggarna väl.
Känns hopplöst. Antingen lukt man inte orkar eller ska leva i eller riskabel gammal metod ingen minns eller vet hur/om den funkar riktigt. Hatar limfärg och spännpapp har jag insett.
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Produkter som diskuteras: "anstryka"
Anstrykare & moddlare 50 mm
Till karm, lister & köksluckor
169 kr inkl moms
Läs mer