Färg, Måla & Tapetsera
Malaren666: Gå ner till lokala färghandeln å fråga om tips på produkter, det finns massvis med sätt å åtgärda de på. Strukturpulver till färg(hälls i o blandas i färdigfärg för o ge struktur, tex källarväggar, finns i fin mellan o grov. En liten näve lätthand medium/grov spackel + någon form av liten rulle, filtrulle eller gul struktur rulle/rullspackel rulle är å rekomendera då jag
JenSundsvall: Vi bor i ett hus byggt -83. Till sommaren ska huset bli vitt. Fönstren är idag bruna. Vi kommer måla huset själva, men fönstren känns som ett stort arbete för en småbarnsfamilj. Kommer naturligtvis ta in offerter. Ni som valt att ta in en målare för liknande jobb - dvs målning av fönster in- och utvändigt, hur mycket har ni fått betala ungefär per fönster?
Zxcvbn: Tack för svar, då är det ingen idé att chansa. Tråkigt men bättre det än att behöva slipa om hela golvet
Hejsna: Hej! Vi har en vitmålad eldstad av tegel i vårt hus. När vi flyttade in var den öppen, man kunde se igenom den åt båda håll, och det var ju fint och så men det blev kallare i huset när man eldade. Så vi hittade en smed och en glasmästare som fixade luckor i järn och eldfast glas. Det blev jättefint, och nu bidrar eldstaden med värme istället för att suga iväg uppvärmd luft.
Malaren666: Jotun Lady minerals/revive ger dig det resultat du söker
Malaren666: Förlimma på väggen så bör de gå, eller släng på en sväng färg innan tapetsering
Johhhan: Om det inte blir för klumpigt så kan en lösning vara att listerna får mötas i en takkloss.
To66e: Tack alla för bra svar. Nu känns det som jag fått koll på hur jag ska göra. Alltid är det första gången och så gött med händiga människor som er som hjälper :)
AndersS: Jag skulle byta dom delarna och sedan ingen lodrät skarv mot sidan av fönsterkarmen. Gör skarven ovanför fönstret för att unvika sprickbildning.
BirgitS: [citat] Vad har du gjort under de här månaderna som gått?
Sandra1234567890: Har en Ikea bänkskiva i ek som jag behandlat med Osmo hårdvaxolja för 8 år sedan så att kulören blev drivvedsfärgad (blandade två kulörer av osmos oljebets och avslutade med top oil). Bänkskivan är lite ojämnt sliten och vi ska nu fräscha upp den och passa på att byta kulör till svart. Någon som gett på sig något liknande? Det verkar finnas olika skolor men jag funderar på att
AXS: Hade innan en tunn trälist i bjälklagets tjocklek/höjd som avdelare. Fördelen var att tapeterna inte behövde vara längre där.
egenvrå: [citat] Nu har jag investerat i nya spacklar, en Anza 25 cm, och en Stiwex 15 cm (Clas Ohlson). Rostfritt stål och plasthandtag. Tycker det var lätt att använda dessa. Spacklet blev Sadolin lättspackel (de hade inte så mycket att välja på).
Robert63: Sprickorna i hörnen; så blir det de gånger jag är för snabb och målar innan fogen torkar.
Jocksob: Har sökt runt men hittar inte någon tråd som matchar storleken jag ska göra riktigt så jag hoppas det är okej att ställa en ren prisfråga här. Jag undrar vad jag kan räkna med för kostnad för att bredspackla och måla om vår lägenhet på 4 rok. Lägenheten är 72 kvm med vävtapet i dagsläget, vi kan förutsätta att tapeten kan sitta kvar så att det bara är att spackla på (jag
AndersS: [citat] Du behöver inte täcka tapet, du tapetserar efter du målat.
raveper: Körde bara medel på hela övervåningen samt gammal hederlig glasfiber remsa. Inga sprickor.
Åsa Lund: Jag testar alltid såpa på allt :rofl: Murbruk tar du nog bäst bort med nån slags syra
Blooper Bob: Tack för era svar! (y) Gipsbruk kände jag inte till sen tidigare. Läste på om det nu och det verkar vara riktigt bra. Kommer nog prova med det.
Jonatan79: Japp, förmodligen bredspackla hela väggen
Lechuza: Hej det är limfärg i taket skrapa ner taket allt som är löst köp oljefärg typ Beckers kraft och måla 1ggr bredspackla taket 2ggr och slipa sen Sätt upp mikrolit i taket för att taket inte ska få synliga sprickor när ni e färdiga måla taket 2ggr, foga vinklarna emellan målningen mycket jobb och olika moment på dessa tak men de blir riktigt bra när de e färdigt
Mekaniker: [citat] Eller margarin på skitiga händer,. inte så bra på fasaden kanske... även om det garanterat är återfettande:D
Linnea Viklund: Stort tack! Den ser ut att göra jobbet. Även bra tips att grundmåla ett varv. @FrSa förstår att man går runt och stör sig på det om det inte blev helt bra. Vad var det som inte blev som förväntan, syns väven igenom eller var det svårt att få upp renoveringstapeten bra, skarvar, bubblor etc? Vi har inga ojämnheter, "bara" en fruktansvärd väv....
Hep: Att slipa ner skivan för att sedan betsa och lacka/olja/vaxa är nog inte så svårt, utan bara lite jobb och tålamod. Problemet är att få bort den vita färgen mellan ribborna i underredet. Det finns inget enkelt sätt att lösa det om du inte vill slabba med att luta eller liknande. Om du tycker det är ok med vitt underrede och brunbetsad skiva så är det bara att köra. Att slipa och
LASEG: Jag vill spackla igen skruvhålen i mina bärande stolpar på mitt uterum, finns det nåt spackel som håller? Målar med fasadfärg över efteråt, är större skruvskallar som jag inte vill se och kan dra i dem 5 mm i träet om det behövs med!