Hej!
Vi har en vitmålad eldstad av tegel i vårt hus. När vi flyttade in var den öppen, man kunde se igenom den åt båda håll, och det var ju fint och så men det blev kallare i huset när man eldade. Så vi hittade en smed och en glasmästare som fixade luckor i järn och eldfast glas. Det blev jättefint, och nu bidrar eldstaden med värme istället för att suga iväg uppvärmd luft.
Innan vi satte in glaset satt det metall runt öppningen, som smeden tog bort. Metallen var fastlimmad eller fogad på något sätt, och eftersom det är tegel blev det lite skador runt omkring. Det stör lite grann, så jag vill lägga någon sorts spackel och måla över så att allt blir fint och vitt igen.
Men jag behöver ju uppenbart något eldfast att spackla med! Jag har försökt googla runt men vet inte riktigt vad jag letar efter: jag har hittat "brandfog" och "pannkitt" och lite allt möjligt, men det skall ju helst vara något som härdar fint och rakt och som går att måla över. Vad är det jag skall använda? Och hur hittar jag färg som tål värmen och liknar den nuvarande? Bifogar ett par bilder så att ni förstår vad det är jag behöver göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder