Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad har målarna gjort fel? Och hur fixa?

1. L
    Medlem · Stockholm · 361 inlägg

Lillekitte

Medlem
    Vi har precis (blev klart för några veckor sedan) fått renoverat/målat tak, väggar, dörrar och snickerier på hela entrevåningen.

Först var vi väldigt nöjda, men i dag upptäckte vi att det har börjat spricka…

Bakgrund:
    Huset var inte renoverat på 17-18 år. På väggarna satt någon form av ”struktur-tapet” (vet inte om det heter så, men hoppas ni förstår vad jag menar), som var målad över. Det var MYCKET sprickor och ojämna skarvar. vi hade inne 3 olika firmor som tittade, alla kommenterade detta. Tydligen har huset rört mycket på sig efter att det byggdes (98/99).

I taket spacklades sprickor, sen sattes microlit, och det ser fortfarande bra ut.

Väggar och snickerier:
    Jag vet ikke exakt allt som har gjorts, men i offerten stod det: ”Behandlingar av väggar, 2 ggr bredspackling och 2 ggr målning. Behandlingar av snickerier, avslipning, i och på spackling, fogning och 2 ggr strykning.” Gamnal tapet satt kvar, man rev bort det som var löst, vet jag.

Tar gärna kommentarer från de som kan lite om detta, innan vi ringer målarna:

Har målarna gjort något fel/missat något som borde göras? Går detta nu att fixa ”punktvis”, eller måste allt göras om?

(Etablerat målarföretag med många års erfarenhet, som har rekommenderats av några grannar som blev nöjda med jobbet hos sig.)

2. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 2 003 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    jag tycker det är ganska vanligt att det ibland spricker mellan snickerier och vägg.

I ditt fall behöver det inte nödvändigtvis vara ett dålig utfört målarjobb. Att huset rör sig mycket är kanske orsaken. Vanligen så sätter man plåtvinklar i alla hörn för att hindra att de rör sig, kanske saknas detta hos dig.

sprickorna i taket känns som att det kanske saknas pappremsa mellan gippsskivor.

som ett första steg hade jag kontaktat målarfirman och pratat med dom.

3. L

Lillekitte

Medlem
    Undrar dock ändå om det verkligen är vanligt att det spricker så här mycket, om målarna har gjort ett fackmäsigt jobb med underlaget och med att fixa till gamla sprickor?

Bifogar lite fler bilder.
    Det har spruckit i de flesta hörn, längs med taklister (undersidan), och längs väggarna, där det är skarvar mellan spånskivor. Och lite här och var. I alla rum. Det ända som inte har spruckit, är taket, där de satte rämsor och microlit.

Målaren var här innan jul och sa att det var "extremt mycket sprickor/extremt hur mycket huset har rört på sig". De skulle ta hand om det, men ville vänta lite, ifall det kom fler sprickor. Det var självklart OK för oss.

Men är allt detta verkligen sprickor som beror på att huset rör sig, eller kan det bero på annat? Huset är ju över 20 år gammalt, hur mycket kan det röra sig?

4. nino
    Renoverare · Dalarna · 13 872 inlägg

nino

Renoverare
    Ovanför fönster och dörrar är det nog så att det är fel från start...
    Man sätter aldrig en skiva rakt upp hela vägen från golv till tak vid en dörr eller fönster, man ska kapa ur så skarven blir ovanför och ev underliggande skiva ska kapas annorlunda så man inte får skarven på samma ställe

5. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 11 585 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    Det är dessutom spånskivor som är hopplösa vid skarvar, finns ingen målare som fixar detta när underlagen rör sig.

6. L

Lillekitte

Medlem
    Ok, jag förstår.

Så även om de hade satt remsor över värsta skarvarna (vilket de inte har gjort, men nu planerar att göra - och vilket de 2 andra firmorna hade i sina offerter), så hade det spruckit lika illa?

Och sprickorna i hörnen och under taklisten, några kommentarer kring dessa?

Sen en ny fråga:
    Det luktar av takfärgen i badrummet. Vi reagerade direkt när vi kom in där efter att målaren var klar, tyckte det luktade kemiskt/fuktskada/mögel/choklad (!) (åsikterna gick isär...:)). Vi frågade målaren om det, och han sa dels att våtrumsfärg luktar lite speciellt (det visste vi), och att det möjligen också var en lite gammal burk med färg som hade använts... Så kom de och målade över (det var i november). Men det luktar fortfarande konstigt i badrummet, och nu har det väl hunnit gå ca 2 månader. Vanligt?

7. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 2 003 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    Ganska mycket har att göra med hur underlaget ser ut. Tex. I hörnen, praxis idag är att man sätter plåtvinkel i innerhörnen innan gips kommer på för att hålla ihop väggarna mer och hindra rörelser. Sedan pappremsa på detta. Men saknas plåtvinkeln eller något annat så väggarna kan röra sig så kanske inte pappen räcker. Och har man inte satt pappremsa i skarvarna så känns det som att det kommer bli sprickor.

• Laddar…
  8. Robert63
    Medlem · 1 177 inlägg
    Sprickorna i hörnen; så blir det de gånger jag är för snabb och målar innan fogen torkar.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.