Linnea Viklund
Linnea Viklund: Stort tack! Den ser ut att göra jobbet. Även bra tips att grundmåla ett varv. @FrSa förstår att man går runt och stör sig på det om det inte blev helt bra. Vad var det som inte blev som förväntan, syns väven igenom eller var det svårt att få upp renoveringstapeten bra, skarvar, bubblor etc? Vi har inga ojämnheter, "bara" en fruktansvärd väv....
5 svar · 3,3k läst
Hep
Hep: Att slipa ner skivan för att sedan betsa och lacka/olja/vaxa är nog inte så svårt, utan bara lite jobb och tålamod. Problemet är att få bort den vita färgen mellan ribborna i underredet. Det finns inget enkelt sätt att lösa det om du inte vill slabba med att luta eller liknande. Om du tycker det är ok med vitt underrede och brunbetsad skiva så är det bara att köra. Att slipa och
7 svar · 3,7k läst
·
L
LASEG: Jag vill spackla igen skruvhålen i mina bärande stolpar på mitt uterum, finns det nåt spackel som håller? Målar med fasadfärg över efteråt, är större skruvskallar som jag inte vill se och kan dra i dem 5 mm i träet om det behövs med!
0 svar · 919 läst
Demmpa
Demmpa: Välkommen till forumet. Bilder brukar underlätta. Vad är det för metall? Vad är det för färg? Är det rispa i själva metallen eller är det bara färgen som är borta?
1 svar · 1,6k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Om det verkligen är svart så betyder det inte mer än att du bör städa oftare. För övrigt, se inlägg ovan.
2 svar · 821 läst
D
DahlEricsson1000: Det kan bli ok resultat men skulle vilja påstå att det inte blir helt 100. Finns ju andra alternativ om man inte vill riva ner det… 1. Sätta nytt kakel på det befintliga. Funkar bra men tar ju givetvis 1-2cm av bänkskivans djup. 2. Limma på gips, sätta tapet och sen glas-skiva. Som ovan tar det lite av bänkskivans djup. 3. Köpa färdiga paneler (ser ut som kakel) och limma på.
1 svar · 2,6k läst
·
H
Håbbe01: [citat] Måste funka med våtrumsspackel
1 svar · 1,9k läst
S
Simon Hellsten: *remsa ska det stå och inte "resma"
1 svar · 1,4k läst
·
M
Michael_w: [citat] Det är synd att dom bara har matt och blank, vill ha halvblank. Men blankgraden ska vara 60 enligt hemsidan, och det är halvblankt på andra färger, så frågan är hur blank den verkligen är...
18 svar · 10,4k läst
·
J
justusandersson: Du kan nog med gott samvete välja vilken metod som helst. Ska du sätta en list skulle jag välja en asklist. Den är mycket böjbar till skillnad från ek.
2 svar · 2,8k läst
·
W
Whitehorse: [citat] Var inne på den eller linoljefärg, men regeringen hann test måla över vattenglaset..... Så nu är hela målad ett varv verkar krävas ett till.
2 svar · 1,3k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Djungeltricket är att sätta klisterremsor över alla skivskarvar före spackling.
3 svar · 2,5k läst
·
Frangipanista
Frangipanista: [citat] Jag köpte renoveringstapet och det gick bra men så tog den slut lagom när det var två bårder kvar så jag tog min vanliga tapet och vände den med baksidan utåt. Det gick väldigt bra och blev bra resultat. Det var t.o.m. lättare att få upp på väggen. Nu har jag bara lite kvar i rummet då jag bestämde mig för att ha mer än en vägg med tapet. Så jag beställde fler rullar
5 svar · 2,9k läst
·
Z
ZipLock: Jag har hålkälslister av cellplast mellan ett gipstak och en gipsvägg. De är fastlimmade med latexfog och sedan fogade med samma latexfog. Därefter är allt övermålat med takfärg. Det är snyggt och sprickfritt 7 år senare.
7 svar · 2,3k läst
·
F
FDT: [citat] Hittade AquaBead Flex Pro för en vettig peng på nätet :-)
1 svar · 732 läst
E
Elnovis: [citat] Jag ska köpa en sådan tub. Tack för tipset.
4 svar · 3,3k läst
G
Gukken: Det som hänt är säkert att ni har matt takfärg. När ni sedan rengjorde fläcken så polerade ni färgen och den blev blankare. Matt takfärg är hopplöst att rengöra.
3 svar · 2,6k läst
Johhhan
Johhhan: Akrylfärg, som du målat med, har tyvärr en tendens att lätt få kvarstående fläckar. Färgtypen ger en relativt mjuk yta, som också har mikroskopiska porer, och den brukar därför inte rekommenderas för ytor med den typ av användning eller belastning som köksbord har. Det finns akrylbaserade lacker som ger en lite tåligare yta, som då är hårdare och har färre porer, men helt bra
1 svar · 2,4k läst
ChristofferRobin
ChristofferRobin: [citat] Hej! Jag använde mig av detta verktyg kopplad till en damsugare, det minskade dammet rejält även om det såklart inte går att undvika att det blir rejält dammigt. Hönsnät fanns i alla hörn men fräsen tog sig igenom det med enkelhet, den körde även genom eventuella spik osv utan problem. Jag tog faktiskt bort alla tapetlager ner till putsen, grovspacklade detta och satte upp
15 svar · 5,4k läst
·
mrsnhp
mrsnhp: Kan ni få bort fiberväven? Bäst är ju att knacka ner all lös puts och sätta dit ny puts innan ni målar. Skippa fiberväven. När är det omdränerat senast? Om det kommer mycket fukt genom väggen kommer puts och färg rasa snart igen. Ni ska ha diffusionsöppen färg på både golv och väggar (tex silikatfärg), förutsatt att den tidigare färgen är det. Ta med bitar/flagor till
1 svar · 1,8k läst
·
T
Thoca66: Duger biltema spärrgrund eller måste man köpa typ caparol/jotuns grundfärger. Ska tapetsera om i huset
0 svar · 2,1k läst
mrsnhp
mrsnhp: [citat] Det beror lite på vad man har bakom tapeten och hur många lager tapet det är. Vi har några väggar som är gips med två lager tapet, det var bara att riva, spackla där det behövs (oftast ett par gånger), slipa och sedan tapetsera. Något vi märkte är att man inte ska trycka för hårt när man spacklar, för då trycks ojämnheter in och fjädrar sedan ut igen.
4 svar · 2,9k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Sprutmåla, jämnare resultat och går snabbt
2 svar · 1,1k läst
A
Ackeobd: Hej, Har nu börjat med renovering av trappen här hemma och har lite funderingar. Tanken var först att jag skulle slipa ner allt (som jag gjort) tagit bort allt det gammla, var både 5 lager färg och gummimatta på stegen. Dock är stegen i väldigt dåligt skick med både hål, skador, hack m.m. så att olja in dem blir nog inte snyggt. Allt förutom själva stegen tänkte jag måla i vitt
0 svar · 1,2k läst
·
J
Johaaaaaan: Hej! Har satt upp målarfilt i tak idag. Hur länge bör man vänta innan man kan måla första lagret med färg? Sattes upp för ca 5 timmar sedan på gips och känns torrt redan nu.
0 svar · 939 läst
G
Grundochgla: Håller på att renovera dotterns rum. Slipat ner fönstret och satt in smyglist (vilket saknades) och en ny fönsterbräda. Fönsterbrädan är en vitlackerad MDF som jag skulle vilja måla i antikvit som övriga snickerier. Hur går jag till väga? Slipar, grundar med universalgrund och sen på med snickerifärg? Något jag behöver tänka på iom att fönsterbrädan för att färgen ska fästa
0 svar · 1,3k läst
raveper
raveper: Dra på ett lager gips.
9 svar · 1,8k läst
·
P
Anonymiserad 284245: Ganska övertygad om att du vet vad jag menar, oavsett argument. Kalla det ncs eller ral eller vad du vill. Problemen kvarstår oavsett om folk som inte jobbar med produkterna dagligen tycker och tänker till. Ingen skulle vara lyckligare än jag om Dietrich von Günther åkte runt och skällde ut färghandlare, samt kalibrerade deras maskiner.
28 svar · 16,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.