Håller på att bredspacklar en gipsvägg (hela) efter tapeter tagits ner. Då väggen var fult gipsad i skarvarna och väggen hade ojämnheter och hål. efter tapeterna beslöt jag bredspackla. Aldrig gjort detta tidigare, så det är en utmaning. Otålig som jag var, köpte jag spackelspadar på Rusta, som jag tycker är stumma och klumpiga att jobba med. Finns det bättre spadar? Jag använder lätt handspackel från byggmax, är det ok eller bör jag byta? Några andra tips?

Jag har genom åren köpt på mig dyra spacklar från anza. Finns säkert många andra. Fördelen är att de inte rostar, plus att det går ganska lätt att få bort torkat spackel från dem.

just för bredspackling vet jag inte exakt beedd som är lagom, 25 cm kanske?

beror lite på hur tjockt spackel man har också

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag använder Anzas "ergo" jag är jättenöjd med dem. Hade billigare varianten innan och det är verkligen stor skillnad då de sitter bra i handen och är "lätta" att arbeta med. Har inte testat byggmax spackel utan kör uteslutande på alcro, använde Jotun innan vilket inte var fel att jobba med heller men alcro är ändå en favorit. Inbillar mig att dyrare produkter ändå har vissa fördelar även om jag inte har något belägg för det.
Just när det kommer till spackel ock målarfärg tänker jag alltid att det mesta går att rätta till med små ansträngningar i efterhand och det gör att jag vågat prova mig fram en del och numer tycker att det är himla kul att spackla och måla. Lycka till!

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Tack för svar. Tror det får bli nya Anza. Ska nog prova ett annat spackel för att se om det är någon skillnad. Märker att man behöber vara rätt lätt på handen. Tyvärr lyckas jag inte justera spacklet med olika tag så som de gör på videos på you tube. Spacklet är inte följsamt.

E egenvrå skrev:
Tack för svar. Tror det får bli nya Anza. Ska nog prova ett annat spackel för att se om det är någon skillnad. Märker att man behöber vara rätt lätt på handen. Tyvärr lyckas jag inte justera spacklet med olika tag så som de gör på videos på you tube. Spacklet är inte följsamt.
Ja, en behöver verkligen vara rätt lätt på handen, men det kommer en in i efter ett par vändor. Jag upplever att Alcros handspackel plus är följsamt. Spackel går ju alltid att slipa ner eller bygga upp så jag tycker det är en tacksam grej att pyssla med ändå. Sen får en ju gå över allt en vända efter att en grundmålat då ojämnheter syns så mycket mer.

Satsuki
Använder bara Anza, både för penslar och spackelverktyg. Tycker de ligger bra i handen och om man inte har så stora händer (handskstorlek 6,5) är det viktigt att hitta verktyg som passar …

Tackar . Då är det bara till att shoppa loss. Tror det blir några vändor med spacklet. Lärovändor.

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
E egenvrå skrev:
Håller på att bredspacklar en gipsvägg (hela) efter tapeter tagits ner. Då väggen var fult gipsad i skarvarna och väggen hade ojämnheter och hål. efter tapeterna beslöt jag bredspackla. Aldrig gjort detta tidigare, så det är en utmaning. Otålig som jag var, köpte jag spackelspadar på Rusta, som jag tycker är stumma och klumpiga att jobba med. Finns det bättre spadar? Jag använder lätt handspackel från byggmax, är det ok eller bör jag byta? Några andra tips?
Nu har jag investerat i nya spacklar, en Anza 25 cm, och en Stiwex 15 cm (Clas Ohlson). Rostfritt stål och plasthandtag. Tycker det var lätt att använda dessa.

Spacklet blev Sadolin lättspackel (de hade inte så mycket att välja på).

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.