Är väl en vanesak men jag har alltid använt den vanliga skäraren men man får lära sig att hålla den på rätt sätt för att få snyggt resultat

• Gilla
To66e
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det "traditionella" sättet är en tapetkniv med (justerbart) anhåll, men då blir så klart kanten inte rakare än kanten man drar anhållet emot, vilket både kan vara en för- och nackdel (ibland blir det snyggare att kanten är jämnbred än att den är exakt rak på tapetsidan).

Men apropå att stressa så tycker jag själv att det är bäst att inte vänta för länge med att skära åtminstone papperstapeter då tapeten löser upp sig och blir lite svampig efter en stund. Sen efterlimmar jag också alla kanter och det görs bäst efter kantskärning och kräver så klart att klistret inte har satt sig så att det går att lyfta kanten. Då använder jag förvisso traditionellt tapetklister och inte lim.
Jag har papperstapet från William Morris. Jag är nog helt knas i huvudet men förstår inte hur sådan tapetkniv ser ut och hur jag ska skära tapeten vid öppningen i väggen med några millimeters kant från öppningen :) mot ett hörn förstår jag får då skulle kniven tryckas mot en vägg men i detta fall finns inget att stödja kniven mot.

C cpalm skrev:
Det "traditionella" sättet är en tapetkniv med (justerbart) anhåll, men då blir så klart kanten inte rakare än kanten man drar anhållet emot, vilket både kan vara en för- och nackdel (ibland blir det snyggare att kanten är jämnbred än att den är exakt rak på tapetsidan).

Men apropå att stressa så tycker jag själv att det är bäst att inte vänta för länge med att skära åtminstone papperstapeter då tapeten löser upp sig och blir lite svampig efter en stund. Sen efterlimmar jag också alla kanter och det görs bäst efter kantskärning och kräver så klart att klistret inte har satt sig så att det går att lyfta kanten. Då använder jag förvisso traditionellt tapetklister och inte lim.

Bo arnold Bo arnold skrev:
Är väl en vanesak men jag har alltid använt den vanliga skäraren men man får lära sig att hålla den på rätt sätt för att få snyggt resultat
Jo men knepiga här är runt öppningen eftersom våden är bredare än väggen till vänster om öppningen :)

L Lechuza skrev:
Finns ett verktyg du kan köpa på färghandeln som du ställer in så de följer ytterhörnet medans du skär, så även om dina hörn är snea så får du fortfarande en skuren kant med samma mått överallt, riktigt bra

bara lägga an och skära. Nackdel med vattenpass är
Om hörnen är snea så du får olika mycket vit kant över efter du skurit

Denna:

[bild]

och kniven för att skära mot golvlist och dörrfoder är denna:

[bild]

Mvh målaren
Ja men där ser man . Jag tror jag har den typ av kniv. Fattade inte hur den skulle användas :)

• Hand håller en målarfärgsskrapa över en vit yta med ett skyddsplasthölje bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
To66e Tobias Ferm skrev:
Jag är nog helt knas i huvudet men förstår inte hur sådan tapetkniv ser ut och hur jag ska skära tapeten vid öppningen i väggen med några millimeters kant från öppningen :) mot ett hörn förstår jag får då skulle kniven tryckas mot en vägg men i detta fall finns inget att stödja kniven mot.
@Lechuza postade en bild i inlägg #13. "Vingarna" på toppen är anhållet du drar mot kanten. Sen ställer du in bredden med mellanläggsbrickor som ligger mellan rakbladet och anhållet.

Värt att notera är att det inte är något verktyg som automatiskt ger perfekt resultat varje gång, utan det kräver lite övning innan man bemästrar det.

• Gilla
To66e
  • Laddar…
C cpalm skrev:
@Lechuza postade en bild i inlägg #13. "Vingarna" på toppen är anhållet du drar mot kanten. Sen ställer du in bredden med mellanläggsbrickor som ligger mellan rakbladet och anhållet.

Värt att notera är att det inte är något verktyg som automatiskt ger perfekt resultat varje gång, utan det kräver lite övning innan man bemästrar det.
Tack nu fattar jag hur min tapetkniv fungerar. Gäller bara hitta perfekt mängd tapetlim och tid så tapeten skärs av och rivs av. Första våden jag skar förra veckan revs av så tänkte jag ska dölja alla skavanker ned tunna lister :)

I en sådan öppning kan du sätta tapeten rakt över öppningen sen tar du ett rakblad o skär utmed kanten efter detta tar du tapetkniven vi sett här o ställer in rätt bredd på skåran genom att lägga emellan brickorna till plastflärpen den håller bladet på rätt avstånd från kanten mycket enkelt att använda men håll den lågt mot ytan som jag nämnde tidigare gör detta direkt på våt tapet

• Gilla
To66e
  • Laddar…
Tack alla för bra svar. Nu känns det som jag fått koll på hur jag ska göra. Alltid är det första gången och så gött med händiga människor som er som hjälper :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.