A
Anton Jacobsson: [citat] Om du vill måla ett tak med en struktur som redan finns, finns det några olika alternativ: 1. Texturtapet: Du kan installera texturtapet över det befintliga taket för att få den önskade strukturen. Detta är det enklaste alternativet men det är inte särskilt hållbart eller långvarigt. 2. Strukturtapet: Det finns speciella strukturtapeter som du kan installera över det
3 svar · 1,2k läst
W
wackyme: Jag blev så ivrig så det blev en tur till färgaffären. De trodde att det kunde fungera med en vanlig dekorfärg så det blev en liten burk sådan för att testa bakom micron. [bild] Hoppas på att färgen blir lite djupare efter två/tre varv.
6 svar · 2,3k läst
·
H
hempularen: Det där med plåtvinkel, den sätter man normalt innanför gipsskivan. Sedan har man normalt en inspacklad pappersremsa i hörnen. Ser inte ut som någondera här. Plåtvinkel vet jag inte om man brukar för modulbyggda hus, där är ju gipsskivorna redan monterade på modulerna. Men pappremsan kanske skulle göra nytta här, fast det ser lite väl "rörligt" ut.
15 svar · 8,5k läst
·
mexitegel
mexitegel: Är det treetex så är renoveringsgips enda alternativet.
3 svar · 2,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Se https://www.byggahus.se/forum/threads/fa-till-struktur-i-taket.480162/
1 svar · 907 läst
·
A
Anton Jacobsson: [citat] Det är viktigt att följa tillverkarens anvisningar när det gäller att späda färgen. Vanligtvis rekommenderar Flugger att man späder färgen med vatten, men det är viktigt att följa deras exakta anvisningar som står på burken. Det är också viktigt att se till att färgen har rätt konsistens för att sprutlackera luckorna. Färgen bör vara tjock nog för att täcka ytan, men
3 svar · 1,2k läst
A
Anton Jacobsson: [citat] Du kan måla direkt på betongen, men det är bäst att förbereda ytan ordentligt innan du börjar måla. Betong är en porös yta som kräver grundning för att säkerställa en jämn yta och ett hållbart resultat. Du bör tvätta och slipa betongen för att få bort all skräp och orenheter, och sedan använda en betonggrundning för att fylla i alla sprickor och ojämnheter. Efter
8 svar · 22,0k läst
A
Anton Jacobsson: [citat] Det är möjligt att rugga upp det första lagret med polyuretanlack och lägga på fernissa, men det är svårt att säga med säkerhet utan att se den aktuella situationen. Det är bäst att göra en liten testpå en mindre yta för att se hur det fungerar och om det skapar en jämn och tillfredsställande yta. Om du inte vill använda fernissa kan du prova en annan typ av lack, såsom
2 svar · 2,6k läst
Viktor.J
Viktor.J: [citat] Det kan jag förstå, värsta skillnaden som jag sett. Återkom när den torkat :)
14 svar · 2,0k läst
·
Hojte
Hojte: [citat] Det är ju såklart en bra lösning, för jag gillar att måla med linoljefärg men bara målat med det på snickerier ute och lite inv
10 svar · 6,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: Ja. Nästa gång skär bort försänkningen så slipper du det.
1 svar · 2,2k läst
I
Interista88: Vet inte vad du ska ha på gipsväggen(tapet, måla osv) men jag bredspacklade på gipsen för att minska en sådan glipa. Sen kan du ju dra en dog om glipan kanske e 3 mm ist
5 svar · 2,1k läst
S
StorBagaren: Visste väl att jag fotade den gamla burken som stod i huset när vi flyttade in, synd bara att jag inte hittade bildfan när det var dags att måla :p Oljetäckfärg förstärkt med akrylat. Jaja, huset är redan ommålat med Demidekk Ultimate så det är lite sent att välja ''rätt'' färg nu. Om någon läser den här tråden i framtiden, fota eller skriv upp namnet på gamla färgburken.
14 svar · 4,3k läst
·
Flymannn
Flymannn: [citat] Vi gjorde såhär i slutändan. [citat]
3 svar · 6,0k läst
·
G
gaia: inte säkert att du kan använda silikatfärg ovanpå den gamla väggfärgen. Silikat kan målas på kalkfärg men ej på täta plastfärger eller linoljefärg.
4 svar · 1,6k läst
Snigla
Snigla: Bara kämpa på (y) det kan vara envist värre! Vi hade även en plastmatta i sovrummet bredvid gillestugan (som vi oxå renoverade) det jäkla limmet satt som berget .. vi hyrde diamantslip en helg..! Ett himla dammande.. men vi fick bort allt som satt fast!
4 svar · 6,5k läst
·
S
Syntheiser: [citat] det är detta lim vi har….
5 svar · 2,9k läst
·
T
Trafikverket1: [citat] Jag hade fyllt ut med gipsputs, bra erfarenhet av det när jag behövt reparera stora hål
17 svar · 3,6k läst
·
M
Morby Man: [citat] [citat] Jag har tyvär varit med om att flytta in i en lägenhet där det fanns vägglöss och fick således bo med dom i sex månader så skulle kalla mig lite av en expert på ämnet. Jag tycker prickarna längst ut på skivan påminner mycket om deras avföring dvs de små svarta. Det större märkerna skulle kunna vara när dom ömsat. Dom älskar även att bo i just springor. Har det
5 svar · 3,8k läst
·
U
Uppifrån: Vi har köpt taklister av durofoam och känner oss nu lite osäkra på vilken typ av färg man bör använda på dem. Vi har en del väggfärg från Rusta och undrar om man kan använda dem på listerna med bra resultat eller om man måste använda någon annan typ av färg?
0 svar · 1,0k läst
C
Chansey: Hej! Mina hantverkare målade mitt sovrum igår med en dyr matt väggfärg. Jag tyckte resultatet var kasst. Frågade vad de använt för roller. Fick svaret ”rough”. Jag gick till färgaffären och visade följande bilder. De tyckte inte jag skulle acceptera det. De sa att de inte efterdragit med rollern och ev att de borde använt en finare roller. Nu spackar de igen och ska göra om. Min
0 svar · 926 läst
·
H
HoolaBadoola: Hej! Jag har målat en byrå (2 lager med grundfärg, två lager med ljusblå vattenbaserad lackfärg (beckers matt) och två lager med nordsjö klarlack matt (10). Jag fick lite dammkorn i precis när jag lagt på andra lagret med klarlack och efter mitt försök att pilla bort dessa med fingret fick lacken lite märken. Dessutom blev det ett för tjockt lager i två skarvar där byråns
0 svar · 1,3k läst
tensiden
tensiden: Beror väl lite på utseendet på både ladugård och bostadshus dessutom?
2 svar · 1,6k läst
X
Xhdgahhh: [citat] Det där är inte ok, det för dom fixa.
12 svar · 3,8k läst
·
L
Leafy: [citat] Spackla och slipa mer, det är det eller renoveringstapet eller renoveringsgips som gäller. Bredspackla väggar är ett relativt lätt sätt att se till att man får en homogen och skavankfri yta att måla på.
2 svar · 1,0k läst
J
J Vos: [citat] Beroende på hur stor/bred sprickan är i kombination med hur noga det är med perfekt resultat kan det vara en ide att bara laga och måla. Det finns en chans att sprickan har uppstått pga rörlighet som nu har minskat. Det finns även färg som är lite filmbildande och flexibel.
6 svar · 2,3k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Det ser inte ut som att du har spacklat kanterna där tapeten är borta.
20 svar · 3,6k läst
·
T
Tompafix: [citat] Jag har använt vanlig snickerifärg i båda badrummen. Inga problem efter ca 10 år. Ett sitter över badkaret, men träffas inte av vatten. Det andra sitter i ett mindre badrum där det duschas dagligen och blir imma på det.
1 svar · 1,4k läst
D
Denimhead: Är dom lackerade av en lackeringsfirma?
3 svar · 1,2k läst
N
noone70: Så där såg det inte ens ut första gången jag försökte mig på att måla
5 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.