D
Jag har ett rum som är tapetserat med billiga tapeter från IKEA. Tapeterna har ett mönster och ligger inte kant-i-kant utan våderna ligger över nästa osv. De kanske överlappar några mm.

Jag skulle behöva byta ut några våder, hur gör jag det bäst?

Skär jag bort överlappet eller lägegr jag bara en tapet exakt över den som ska bytas ut?

Ska du bara byta/reparera. Tveksamt om du kan få till det med att lägga en ny våd på exakt samma plats som den som sitter där. Annars så slipar man ner överlappet och tappeserar om en hel vägg helt för bra resultat

D
Ja jag kanske ska börja på ett nytt ställe och slipa ner skarven.

Den gamla skarven hamnar då ungefär mitt under den nya våden.

• Skadad geometriskt mönstrad tapet, vit vägg, trägolv, delvis avskalad, hängande hyllsystem överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite skador här och där ser jag, slipar du ner överlappet så går det att sätta ny våd över. kanske mönsterpassa men svårt. Eftersom det saknas ett ytskikt på vissa ställen så bör du nog finspackla där det saknas.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Ska jag spackla skarvarna som jag slipat ner då också?

BirgitS
D Derbyboy skrev:
Ja jag kanske ska börja på ett nytt ställe och slipa ner skarven.
Det finns en pryl som brukar kallas för tapethyvel som är till för att hyvla bort överlappande tapet.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ska jag spackla skarvarna som jag slipat ner då också?
Som BirgitS säger eller bara slipa lire försiktigt med finpapp så valken går bort, brukar synas bra när skarven kommer fram.

D
När jag har använt tapethyveln ska jag då dra i ett runt lager sandspckel i skarven?

känns väldigt tveksamt att dra lite spackel i skarven men men. Kanske ska mätta med extra tapetklistret just där ytlagret lossat alt hyvlats

Är det samma tapet som ska upp alltså, för att laga?
Du behöver givetvis riva bort det som är trasigt. Du bör också spackla och slipa, men akta så att du inte passerar gränsen för det som är helt, annars måste du ta en våd till.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Tänkte på en sak till , att smörja klister på ny våd gör att när den hängs upp torkar det blixtsnabbt och kan bli att den nya släpper. Rollar du på klister på den gamla kommer den troligtvis att bubbla ( sväller ) . så ett lager med klister på den gamla och torka, sen klister på nya våden och häng upp. Glöm inte att den nya ska ligga 10 min ihoplagd för att suga lite och inte torka i förtid. Att stryka lim på gammal tapet och spackel kallas förlimma och
ggörs för att inte det nya ska torka så fort.
Här lite tips
https://www.google.com/search?q=För...HR47BgsQ1QJ6BAhOEAE&biw=1536&bih=722&dpr=1.25
https://bomaleri.se/nyheter/tapetsera-over-gammal-tapet/

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D
Anna_H Anna_H skrev:
Är det samma tapet som ska upp alltså, för att laga?
Du behöver givetvis riva bort det som är trasigt. Du bör också spackla och slipa, men akta så att du inte passerar gränsen för det som är helt, annars måste du ta en våd till.
Ja, det är bara reparera med exakt samma tapet.

BirgitS
D Derbyboy skrev:
När jag har använt tapethyveln ska jag då dra i ett runt lager sandspckel i skarven?

känns väldigt tveksamt att dra lite spackel i skarven men men. Kanske ska mätta med extra tapetklistret just där ytlagret lossat alt hyvlats
Man spacklar där det är försänkningar i ytan, t.ex där tapetbitar är borta. Om hyveln tar för mycket så får du spackla efteråt. Du måste alltså känna efter med handen hur ytan är för att avgöra var det behöver spacklas.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D
Kanon, ska ge mig på det här i helgen.

1) Planen är att hyvla skarvarna

2) Därefter spackla de områdena som tapets dragits bort, dvs där skadorna är. Jag socklar med vanligt väggspackel för puts, gips….

3) ”mätta” den gamla tapeten som sitter uppe med vanligt vid väggfärg.

4) Sätta upp ny våd med förskjutning mot den våd som sitter, dvs den nuvarande skarven (som hyvlats) hamnar en bit in på första våden.

• IKEA-produktemballage, kvalitetsikringsikoner, miljömärkning, A+ luftkvalitetsbetyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag TROR att det är bättre att köra våderna exakt kant i kant, om inte annat kan det bli svårt med mönsterpassningen annars. Men i och med att du inte gör ett komplett underarbete kommer det troligen att bli en svag bubbla vid den gamla skarven om du gör det förskjutet.

Funkar mönsterpassningen med ny våd över gammal skarv skulle jag köra på det. Är inte särskilt orolig för bubblor. De flesta bubblor lägger sig när limmet torkat. Skulle också skippa förlimning eller grundmålning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.