Hej, har anlitat en målare efter att ha tackat ja till en offert för målning av väggar och snickerier. Målaren har nu bara målat lister och dörrfoder men borde inte även dörrar och fönstersmygar ingå i snickerier? En bedömningsfråga såklart men vad anser ni att begreppet innefattar?
Är väl lite som du säger en bedömningsfråga. Lite luddigt att ha med det ordet i en offert, eftersom man kan tolka det olika.
Googlade det och fick då.
Som snickerier räknas bland annat fönster, dörrar, lister, karmar, trösklar, element, rör, garderober och köksinredning.
Men finns ju finsnickeri och grovsnickeri.
Vad säger målaren?
Som snickerier räknas bland annat fönster, dörrar, lister, karmar, trösklar, element, rör, garderober och köksinredning.
Vad säger målaren?
Tack, han menar på att snickerier endast innebär dörrkarmar och lister. Dörrarna ser ju dock gula ut nu när kamarna målats i en vitare nyans så man borde kanske åtminstone fått frågan om man ville lägga till målning av dessa.D dthompa skrev:Är väl lite som du säger en bedömningsfråga. Lite luddigt att ha med det ordet i en offert, eftersom man kan tolka det olika.
Vad säger målaren?
I min värld är snickerier just lister, foder och karmar. Möjligen skulle smygarna kunna ingå också men absolut inte några dörrar, fönster eller skåpluckor.
Erfarenhet baseras på beställning av målning av något hundratal lägenheter i mitt tidigare yrke.
Erfarenhet baseras på beställning av målning av något hundratal lägenheter i mitt tidigare yrke.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Jag håller med, en målare som pratar om snickerier menar nog generellt lister och foder. Absolut inte dörrar, garderober, köksluckor eller liknande.
Snickerier brukar väl vara det byggnadssnickaren "tillverkar". d.v.s foder, lister och i bland smygar. Allt annat är inredning, (dörrar, fönster, karmar, luckor, skåp, köksinredning, badrumsinredning o.s.v.) D.V.S det finsnickaren "tillverkar".
Det är antagligen mycket dyrare/svårare att måla en dörr jämfört med en vägg eller en list. Antingen lackar man den eller målar med pensel. Brukar inte bli snyggt med lackfärg och roller.
Målaren kunde dock frågat "vill du jag ska måla dörrarna med". Eller ännu hellre kunde du gårr igenom med målaren exakt vad du ville att denne skulle måla, och hur. En trappa kan t.ex. målas både med pensel och sprutlack.
Snickerier är just foder, lister och sånt, inte dörrar och fönster.
/S
Målaren kunde dock frågat "vill du jag ska måla dörrarna med". Eller ännu hellre kunde du gårr igenom med målaren exakt vad du ville att denne skulle måla, och hur. En trappa kan t.ex. målas både med pensel och sprutlack.
Snickerier är just foder, lister och sånt, inte dörrar och fönster.
/S
Tack för svar, jag betalade lite extra för att få allt målat så nu ser allt mer enhetligt ut. Dock ser jag att han missat att måla några av snickerierna som vi kommit överens om (typ målat om ena elementet men inte det precis bredvid med lite färgstänk från väggen) skulle måla och det finns en del sprickor och andra ojämnheter kvar efter spackling (se bild). Skulle du säga att man kan be att få det åtgärdat? Ommålningen gjorde vi främst gör att avlägsna sättningssprickor.J jonko skrev:
Det där är inte ok, det för dom fixa.T ToveH skrev:Tack för svar, jag betalade lite extra för att få allt målat så nu ser allt mer enhetligt ut. Dock ser jag att han missat att måla några av snickerierna som vi kommit överens om (typ målat om ena elementet men inte det precis bredvid med lite färgstänk från väggen) skulle måla och det finns en del sprickor och andra ojämnheter kvar efter spackling (se bild). Skulle du säga att man kan be att få det åtgärdat? Ommålningen gjorde vi främst gör att avlägsna sättningssprickor.
Klicka här för att svara