KristianHenrik
KristianHenrik: Hej, har grundoljat en vindskiva [målar inomhus med Alcro system) kan jag vänta med grundfärg en vecka eller ska det målas över snarast? Mvh Kristian
0 svar · 769 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Tvätta nog i vår med ett ett tvättmedel för angripna fasader, de brukar innehålla kvartära ammoniumföreningar med fettsyrasvansar för att döda mikroberna och vara påtagligt basiska för att få bort fett och skit. Sen ska det gå att måla när träet har torkat igen. Du får utvärdera just hur illa åtgången grundmålningen är. Ofta är det en tunn alkydoljegrund som har sprejats
1 svar · 1,3k läst
S
Svante Svenson: Byt list. Kan eventuellt gå att slipa den om den är massiv, plocka ner den hur som helst så kanske det går att se ovanifrån. Skåpsluckan till vänster kan förmodligen justeras så att den linjerar med övriga med skruvarna på gångjärnen.
6 svar · 1,4k läst
berisen
berisen: Vi har en hall hemma med fula tråkiga vävtapeter och min tanke har hela tiden varit att antingen riva ner det (helst inte) eller bara sätta renoveringsgips ovanpå men så ramlade jag in på den här färgen. https://www.jotun.com/se-se/decorative/interior/products-info/lady-minerals-revive-steg-for-steg Det verkar ju fungera riktigt bra men skeptisk som jag är vill jag ju såklart gärna
0 svar · 2,4k läst
M
miis: [citat] Tack för supersnabbt svar. Vi kunde börja måla direkt utan tisförlust:D
2 svar · 2,1k läst
raveper
raveper: Ja då är det väl bara köra.
7 svar · 3,0k läst
·
C
cpalm: [citat] Ser inte hur man skulle kunna rädda det där med acceptabelt resultat. Bit ihop och börja om från början är min spaning. Kan nog tycka att det vore rimligt att Bauhaus/D-Cor står för (åtminstone kostnaden för) att det blir professionellt åtgärdat. I synnerhet om de inte själva får ihop sina egna monteringsinstruktioner. Man måste kunna begära att produkten får åtminstone
3 svar · 4,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: För säkerhets skull provmåla på en spillbit.
1 svar · 2,2k läst
Immobil
Immobil: Jag har målat sådan tapet, utan problem.
2 svar · 4,3k läst
FatherMike
FatherMike: Lite sent svar, men kan rekommendera dessa för att ta bort klister rester. https://www.apotea.se/welland-adhesive-remover-vatservetter Hjälper dock ej vid färgskiftning.
2 svar · 6,5k läst
·
VidarH
VidarH: Jag har ett litet väggparti som är ungefär 6 meter högt som enbart bryts av en trappa. Nu är det samma tapet på bägge våningarna så det var inte så krångligt misstänker jag. (fanns när vi flyttade in) Tänk på hur man förändrar upplevelsen av rummet om man har en horisontell linje i det jämfört med en lodrät innan ni bestämmer er.
2 svar · 4,3k läst
D
Denimhead: Tackar! Jag misstänkte att så var fallet men jag ville inte chansa (y)
2 svar · 1,8k läst
D
Denimhead: Skulle som flera har indirekt påpekat använt en annan färg av högre kvalitet och sedan ett noggrant grundarbete.
10 svar · 4,2k läst
·
H
hempularen: Som sagt, det är glasfiberväv. Riv bort altl som är löst. Lägg inte energi på att få bort det som sitter fast. Sedan två alternativ. 1 spackla, och slipa 2 spackla de stora ojämnheterna, sätt renoveringstapet. Jag har själv inte använt renoveringstapet. OM du skall spackla, så börja med att spackla stora ojämnheter ( kanter vid bortrivna bitar, skruvhål osv). Sedan bredspacklar du
2 svar · 1,4k läst
·
raveper
raveper: Jag gör även ett rum i taget samt även färdigt innan jag går till nästa.
3 svar · 1,1k läst
·
P
Plutus: [citat] Smaksak skulle jag säga, om jag ska måla listerna så tapetserar jag bakom när de ändå är borta, annars skär mot listen, tycker båda ser bra ut
26 svar · 3,4k läst
D
dendärmia: [citat] Ja jag får nog göra det, blev inte så fint i skarvarna i taket så vore bra om det gick att måla över
2 svar · 944 läst
·
L
lillehuset: [citat] Därför jag provmålade, det var vad jag hade att tillgå och eftersom den matta linoljefärgen som jag hade hemma funkade så bra behövde jag inte köpa något annat. Och i möjligaste mån undviker jag plastfärger.
8 svar · 9,1k läst
MTH23
MTH23: Mina väggar har släppt färg närmast golvet, annars har jag inga problem med fukt. Spacklade o h målade ett annat rum i källaren och hittills verkar det inte vara några problem.
8 svar · 3,3k läst
·
H
Hampusca: [citat] det känns ändå som en helt okej summa! Känns ändå som att taket ligger där runt 30. var orolig för att det skulle upp emot 50(y)
19 svar · 8,8k läst
smh
smh: Jag kan rekommendera äggoljetempera av samma anledning. Den är också matt, och ger ett liksom "levande" intryck som är väldigt tillåtande.
2 svar · 2,6k läst
P
Peter321: Ja där var jag tyvärr lite otydlig, det som känns viktigast är att den målade ytan inte blir så grov som den är nu. Ska kolla upp det spacklet!
10 svar · 3,5k läst
·
T
Tompafix: [citat] Om tapeten sitter bra är det bara att spackla, slipa och måla. Ev. Tvätta väggen om den är smutsig med målartvätt.
1 svar · 1,1k läst
·
A
-AKS-: Också väldigt intresserad av att höra hur det gick? [citat]
2 svar · 3,6k läst
P
PS74: Hej, behöver lite kloka råd. Målade nyligen om ett av sovrummen och upptäcker då att tapet har släppt lite bakom sänggavel. Kändes nästan lite som det krasar” lite bakom tapet. Skar upp tapeten vid området där det sitter dåligt. Se bild. Gips bakom är helt torrt och känns friskt. Har mätt fukthalt och ger inget utslag. Det som krasar är som lite torra smulor som sitter på gips.
0 svar · 1,9k läst
·
S
Spree: [citat] Hej! Detta skedde för kanske 6 månader sedan, så det är först nu vi tänkt att det är värt att laga. Han är snart 1 år nu. :)
7 svar · 4,5k läst
·
Jiji
Jiji: Att man vill måla allt på en gång är ju för att det inte ska bli skarvar mellan olika målningsomgångar. Men om det är skarvar i det man målar syns det ju inte. Sedan kan man spruta panel i tak och det går fort men kräver mycket täckning så att inte allt annat också blir sprutmålat.
6 svar · 3,5k läst
·
M
Matilda_j86: Upptäckte idag, ca 6 mån efter utfört arbete att målarfogen lyser, en rosa ton, genom 2-3 lager takfärg. Har någon annan vart med om något liknande och vet vad det kan bero på? Bör förmodligen kontakta målarfirman, de bör ju ingå i något typ av garanti.
0 svar · 1,3k läst
·
L
lowdie: Tjena! Har grängat tak på ett helt våningsplan utom vid köket, min bror som är elektriker och ute på mkt nyproduktion osv sa det var slätt där pga matos osv från kök. Jag ville dock ha samma struktur där också så körde med Beckers Takfärg och strukturmedel i färgen, grov roller med mkt ludd. Blev bra på en del ställen men inte helt lyckat - se bilder. Någon med
0 svar · 5,0k läst
·
A
-AKS-: Stort tack för utförligt svar, stor hjälp! Trevlig kväll! [citat]
16 svar · 8,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.