Färg, Måla & Tapetsera
dilemma: Nu kommer jag låta som värsta glädjedödaren men. Ska ni renovera så ta bort tretexen nu o gipsa istället. Lite extrajobb nu, men ni kommer inte ångra det 🙂
MultiMan: Vad är det för temperatur i rummet nattetid? Stora temperatursvängningar låter som en tänkbar faktor om inte väggarna är klent byggda och rör sig.
Centano: Om det nu kommer in fukt från utsidan och du inte vill göra något på just utsidan får du kanske hantera insidan som en källarvägg och ta bort allt organiskt material och måla med diffusionsöppen färg.
Alwaysandforever2012: [citat] Ja jag är ju en sådan som gärna vill fråga en person till när det är så viktigt och sa till maken att jag skulle kanske kolla här först. Nej han lita ju blind på personalen utan ens googla tyvärr. Trodde han hade gjort det. Hoppas på en lärdom nu när han står och skrapar bort allt 🙈
fribygg: Har du frågat din lokala färghandlare? Har du kollat Tradera? Har du annonserat på detta forums köp/sälj?
WALL-E: Dags att tapetsera i trappan och i hall på övervåningen och har hittat Midbec Kids world 300215. Min fråga till er är nu om tapeten Rasch 300215, hos t.ex. Amazon.se, är exakt samma tapet för en tredjedel av priset? Amazon tar 196kr / rulle. Midbec (och vår lokala färgaffär) tar 599kr / rulle. https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0C666P975/
eriksthlm: [citat] Nä, målning av fönsterkarmar ingick i ett större arbete, och målaren propsade på att det är så här man gör.
Andreas Lundgren: Det beror väl egentligen mest på hur ni vill att det ska se ut så att det blir fint med resten an huset. Jag är tvekan till att måla, det kommer bli skav och eventuellt lite halt mer tiden skulle jag tro. Vi klädde in vår tappa med sådana där färdiga steg-moduler man kan köpa, vi blev väldigt nöjda. Osmo hårdvaxolja med halkskydd som ytskikt. (Vi har liten trappa, då jag satte ett
Mats-S: [citat] Du måste förklara bättre vad du vill göra. 1. Tänker du ta bort nuvarande ytskikt glasfibertapet/väv dvs. frilägga tretexskivorna helt? 2. Därefter vill du tapetsera tretexskivorna med "Spåntapet"? Varför inte bara tapetsera direkt på nuvarande väven, den är väl inte mer grov i ytan än vad tretex är. Mycket enklare och hållbarare. Personligen skulle jag givetvis gipsa
Bart: Rullspackel är aldrig en rekommendation. Slipa befintligt spackel. Spackla i där det behövs efter det och slipa igen. Tyvärr kommer ett sådant släpljus alltid vara extremt avslöjande. Så även ett bra utförande kommer se ganska illa ut.
tyomka: Tänkte att det ska bli den vanliga Hagmans yttertakfärg.
O: [citat] Ta bort lös färg. Måla över där färgen släppt. Som en slags grundmålning. Så det blir lika vitt som runt om. Måla hela taket Det kommer att se tillräckligt bra ut. Dvs ingen kommer se att färgen hade släppt tidigare.
sirlindqvist: [citat] [citat] Dom va här 2-17/12 så ända in i kaklet vet jag inte. Iofs var dom 2 nån dag för att snabba på och dom körde även byggfläkt nån natt för att snabba på torkning. Egentligen inte mitt bekymmer i sista änden då jag har garanti, dom har sagt dom ska åtgärda ALLT men visst - det är jobbigt ändå. Gick ändå på strax över 100.000:- totalt med färg och golv/taklister
Stesse234: Hej! Har rivit ner tapet från en gipsvägg, blev rester kvar som jag med blöt trasa och spackelspade lyckades skrapa bort, en del av ytlagret på gipsskivan följde med på en del områden och den bruna pappen hamnade ytligt. Därefter bredspacklade jag med Beckers Scotte rullspackel och grundmålade, sen körde vi Jotun Lady väggfärg x2 när ytan var slät, ingen mögel i färgen och VOC på
Stefan1972: Ser inte direkt ut som gammal tapet är borttagen.....Vad sades innan ? Det känns som målaren borde ha sagt nåt eller indikerat att resultatet också är avhängigt hur det ser ut kontra kostnad. Jag tror inte målaren har gjort ett dåligt arbete utan det ser ut som det skulle vara en hyreslägenhet där man gör det bästa av situationen utan att kostnaderna drar iväg allt för mycket. Ska
Kardan79: [citat] Stort tack! Jag gjorde en jämförelse och den tapet vi köpt väger mer per kvadratmeter än den du använt. Den borde således inte vara tunnare iaf.
Killen som behöver hjälp: [citat] Jag var på Bauhaus och de sa att jag skulle ha lackfärg på insidan, är också fundersam om man kan olja insidan också eller fäster inte lackfärgen då? Jag har fått för mig detta men det känns krångligt som tusan, vill att det ska hålla så ingen linoljegrejjer.- Utvändigt Olja - grundfärg ute - kit - täckfärg Inne - grundfärg inne - snickerilackfärg Stämmer detta? Det
Merhawi95: Använde färgen till slut, inte grynig, fäste bra och nästa lager färg likaså.
Geeklas: Tack [citat] Tack, det låter ju inte allt för jobbigt 😄
Bobbobula: [citat] Tack jag får googla runt lite och se om jag hittar något :)
cpalm: Modellgips är ett rent h-e att slipa - alldeles för hårt. Så jag skulle definitivt testa gipsspackel som ett alternativ. Man får ju fortfarande leva med den extremt korta öppettiden.
ekelund91: Jag går i samma tankebanor. Har du fått till nån spegelpanel och vilket underlag använde du i så fall? ☺️
Kurtivan: Sen ska man veta att färg på tapet framhäver ALLA skarvar, skador och andra felaktigheter.
ylven: Kalkfärg är ju ett svagt material, så jag tänker att det inte går att dra på något som är hårdare på det. Har aldrig putsat kalkputs på tak. Det är inte lättare att sätta upp ett innertak?
yonna: Jag tvättade ner taken med ... ganska koncentrerad ... ättika....(Gick omkring i ett sus&dus nån vecka därefter så jag är inte övertygad om att det är att rekommendera.) "Borstade" stucken med mycket vätska med en bakborste/pensel. Det blev mycket bättre men all gammal färg gick inte bort. Strukturen blev ändå tydligare. Nu var mina stuckaturer av kraftigare typ dvs inte
Bobbobula: [citat] Aha tack, ja lösningsbaserade är väl inte så lätta att få tag på längre :)
Rolle85: så de finns ingen färg som kan hjälpa till att fylla i strukturer? Man kanske behöver 3 strykningar men men
Cecilia Andersson5: Okej, tack. Läste någonstans att det är svårare eftersom den är så hård bla. Borde inte vara några problem kanske för en som jobbat som målare en gång i tiden (inte jag…)