Dags att måla om fasaden. Eftersom jag har noll erfarenhet av det sedan tidigare så önskas alla tips som går att få. 🙂
Använda samma typ av färg som tidigare har jag förstått. Men hur vet jag vilken färg man har använt tidigare? Går det att se på bilderna? Jag misstänker att det är någon typ av slamfärg…

En del mögelangrepp. Hur löser jag det på bästa sätt?

• IMG_0083.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0085.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0081.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0082.jpeg
    Skapa konto
Claes Sörmland
Nästan alla färgssystem ser ut så här idag:

Skrapa, tvätta med tillverkarens basiska fasadtvätt, olja exponerat trä med grundolja, grundmåla med en alkydgrundfärg, måla första varvet, måla andra varvet. Bara att välja ett och följa tillverkarens instruktion. Priset varierar stort, på färgaffär är det dyrast och på Rusta är det typ billigast (men du är låst till vitt och några andra färger). Kvaliteten på färgsystemen korrelerar inte med pris, man får inte vad man betalar för på svenska marknaden men nonamemärken är mer risk.

Det sista lagret färg finns i varianterna alkydoljefärg och den vanligare akrylatfärgen. Den första är den som användes ofta på 80-talet och kallades då ofta för "oljefärg". Den håller kanske 10-15 år innan den ser sliten ut. Den andra är det som förr kallades "plastfärg" eller "demidek" och håller betydligt längre.

Du kan välja båda oavsett vad det för tillfället är målat med, eller om man ska vara hård, den lilla färg som finns kvar av det som det en gång var målat med. Kan ditt hus ha varit målat med en "lasyr" på 90-talet? Alltså en färg med mindre pigment så att träet syns? Poppis då och den ljusblå färgen stämmer också tidsmässigt? Om det är fortsatt lasyrutseende du vill ha så får du titta på den marknaden. De är nog alla akrylatprodukter idag. Förr var de oljealkydbaserade.

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
Stort tack för utförligt svar! Nu har jag lite att gå på. 🙏

Vill du använda linoljefärg istället går det utmärkt på de flesta underlag.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nästan alla färgssystem ser ut så här idag:

Skrapa, tvätta med tillverkarens basiska fasadtvätt, olja exponerat trä med grundolja, grundmåla med en alkydgrundfärg, måla första varvet, måla andra varvet. Bara att välja ett och följa tillverkarens instruktion. Priset varierar stort, på färgaffär är det dyrast och på Rusta är det typ billigast (men du är låst till vitt och några andra färger). Kvaliteten på färgsystemen korrelerar inte med pris, man får inte vad man betalar för på svenska marknaden men nonamemärken är mer risk.

Det sista lagret färg finns i varianterna alkydoljefärg och den vanligare akrylatfärgen. Den första är den som användes ofta på 80-talet och kallades då ofta för "oljefärg". Den håller kanske 10-15 år innan den ser sliten ut. Den andra är det som förr kallades "plastfärg" eller "demidek" och håller betydligt längre.

Du kan välja båda oavsett vad det för tillfället är målat med, eller om man ska vara hård, den lilla färg som finns kvar av det som det en gång var målat med. Kan ditt hus ha varit målat med en "lasyr" på 90-talet? Alltså en färg med mindre pigment så att träet syns? Poppis då och den ljusblå färgen stämmer också tidsmässigt? Om det är fortsatt lasyrutseende du vill ha så får du titta på den marknaden. De är nog alla akrylatprodukter idag. Förr var de oljealkydbaserade.
Kapar tråden lite. Om man vill hålla arbetet på minimumnivå och enbart kompletteringsmåla lite - i mitt fall tänkte jag enbart måla den vägg som ligger mot södersidan - hade det kunnat räcka med att bara skrapa på de värsta ställerna där det lossnar flagor och sedan köra på med färg?

Claes Sörmland
E Erik_91 skrev:
Kapar tråden lite. Om man vill hålla arbetet på minimumnivå och enbart kompletteringsmåla lite - i mitt fall tänkte jag enbart måla den vägg som ligger mot södersidan - hade det kunnat räcka med att bara skrapa på de värsta ställerna där det lossnar flagor och sedan köra på med färg?
Kör hela systemet. Det som tar mest tid är skrapa (vissa slipar också) och tvätta. Att dutta på lite grundolja på trärent tar inte mer än 10 minuter. Och kombinationen grundfärg-toppfärg är superviktig. Risken med att bara gegga på toppfärgen utan tvätta, olja och grundfärg är att den inte fäster och sen får man plastfärgselände som flagar av som gamla tånaglar. Det man ofta associerade misslyckad plastfärgsmålning med förr.

Kör hela systemet. Det som tar mest tid är skrapa (vissa slipar också) och tvätta. Att dutta på lite grundolja på trärent tar inte mer än 10 minuter. Och kombinationen grundfärg-toppfärg är superviktig. Risken med att bara gegga på toppfärgen utan tvätta, olja och grundfärg är att den inte fäster och sen får man plastfärgselände som flagar av som gamla tånaglar. Det man ofta associerade misslyckad plastfärgsmålning med förr
Du ska ge mig svar som jag vill ha, inte svar som jag inte vill ha. 😉

Jag hade tänkt mig att bara måla på lite och att man sedan inom ca 5 år får ta och ge sig på ett ordentligt måleriprojekt där man gör det stora arbetet och målar om hela huset från grunden enligt konstens alla regler.

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Du ska ge mig svar som jag vill ha, inte svar som jag inte vill ha. 😉

Jag hade tänkt mig att bara måla på lite och att man sedan inom ca 5 år får ta och ge sig på ett ordentligt måleriprojekt där man gör det stora arbetet och målar om hela huset från grunden enligt konstens alla regler.
Linoljefärg;)

Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Linoljefärg;)
Det kritar ju också lagom till fem år så passar bra för småmålande.

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Det kritar ju också lagom till fem år så passar bra för småmålande.
Visst kan vissa linoljefärger blekna på fem år, då brukar det vara tillräckligt att stryka lite extra linolja på ytan för att få upp glansen.

Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Visst kan vissa linoljefärger blekna på fem år, då brukar det vara tillräckligt att stryka lite extra linolja på ytan för att få upp glansen.
Och det är du redo att göra vart femte år för hela fasaden för ditt småhus?

Lite mer allvarligt talat ska man nog akta sig för linoljefärg. För en gång linolja på träet och sen finns det risk för linoljeblåsor om man sedan målar över det med tätare modern färg. Så är det målat med linolja så får man hålla sig till linolja. Och vara beredd att måla om vart 5-10 år för evigt.

Rent estetiskt tycker jag heller inte linoljefärg passar på de där grova sågade fasadbräderna från t ex 80-talet och senare. Det är ju plastfärgsestetik på dem, de är designade för blank plastfärg.

Det är ju plastfärgsestetik på dem, de är designade för blank plastfärg.
Fasaden i inlägg #1 lär aldrig haft nån blank plastfärg..

Ska nya eller tidigare slamfärgsmålade sådana fasader målas är väl egentligen vanlig traditionell slamfärg det enklaste och billigaste.

Claes Sörmland
@Erik_91 är inte TS.

Men visst var en en modern färg på fasaden i trådstart. Inte linolja.

J
F fribygg skrev:
Fasaden i inlägg #1 lär aldrig haft nån blank plastfärg..

Ska nya eller tidigare slamfärgsmålade sådana fasader målas är väl egentligen vanlig traditionell slamfärg det enklaste och billigaste.
Jag är av tron att hus som ännu inte målats med "plastfärg" bör man undvika göra det. Det håller säkert längre fram till andra ommålningen, när man måste skrapa ned allt och börja om. Den ommålningen kommer bli svindyr - jämfört med tex linoljefärg eller slamfärg som har ett lätt underarbete men kanske något tätare ommålningsintervall.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Men visst var en en modern färg på fasaden i trådstart.
Inte var det nån modern blank plastfärg på bilderna trådstarten..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.