234 läst ·
7 svar
234 läst
7 svar
Hur löser jag djup gammal tapetskarv och takskarv efter rivna skåp
Hej!
Jag håller på att renovera ett rum och har fastnat på ett par moment under en längre tid. Det har blivit en stor tröskel att komma vidare, så nu ber jag ödmjukt om hjälp.
Jag har även en separat tråd om en nivåskillnad i undergolvet, men delar upp frågorna eftersom detta framför allt gäller vägg, tak och underarbete inför målning/tapetsering.
Det jag behöver hjälp med gäller två saker.
1. Djup gammal tapetskarv / nivåskillnad på vägg
På en vägg finns en gammal tapetskarv eller övergång som är ganska djup. Jag uppskattar nivåskillnaden till cirka 5–10 mm på sina ställen. Det är mot yttervägg.
Målet är att få väggen slät och redo för målning eller eventuell tapet, men jag är osäker på vägen dit.
Mina frågor:
Det har tidigare suttit skåp längs väggen. När skåpen nu är rivna syns det att taket bara är målat fram till skåpen, inte hela vägen in mot väggen.
Det är inte bara en färgfråga, utan även en tydlig kant/nivåskillnad där den gamla målningen slutar. Jag undrar därför hur jag bör hantera övergången mellan målat och omålat tak innan jag målar om.
Mina frågor:
Tacksam för konkreta tips om hur ni hade gjort här. Jag vill få underlaget tillräckligt bra, men samtidigt inte överarbeta något om det redan är inom rimlig nivå.
Tack på förhand!
Rikard
Jag håller på att renovera ett rum och har fastnat på ett par moment under en längre tid. Det har blivit en stor tröskel att komma vidare, så nu ber jag ödmjukt om hjälp.
Jag har även en separat tråd om en nivåskillnad i undergolvet, men delar upp frågorna eftersom detta framför allt gäller vägg, tak och underarbete inför målning/tapetsering.
På en vägg finns en gammal tapetskarv eller övergång som är ganska djup. Jag uppskattar nivåskillnaden till cirka 5–10 mm på sina ställen. Det är mot yttervägg.
Målet är att få väggen slät och redo för målning eller eventuell tapet, men jag är osäker på vägen dit.
Mina frågor:
- Ska jag skära/riva bort mer löst material först?
- Bör jag bygga upp med grovspackel i flera omgångar och sedan finspackla?
- Är det bättre att bredspackla en större yta för att få övergången osynlig?
- Finns det andra rimliga lösningar, till exempel renoveringsgips för att minska skarven eller är det att överarbeta problemet?
- Finns det risk för sprickor om jag bara spacklar upp detta?
- Är det något särskilt jag bör tänka på eftersom det är en yttervägg?
Det har tidigare suttit skåp längs väggen. När skåpen nu är rivna syns det att taket bara är målat fram till skåpen, inte hela vägen in mot väggen.
Det är inte bara en färgfråga, utan även en tydlig kant/nivåskillnad där den gamla målningen slutar. Jag undrar därför hur jag bör hantera övergången mellan målat och omålat tak innan jag målar om.
Mina frågor:
- Räcker det att slipa/rengöra och sedan måla hela taket?
- Behöver jag slipa ner kanten där den gamla färgen slutar?
- Bör den omålade delen grundmålas först?
- Behöver övergången spacklas ut, eller brukar slipning räcka?
- Finns det något smart sätt att undvika att övergången syns efter målning?
Tacksam för konkreta tips om hur ni hade gjort här. Jag vill få underlaget tillräckligt bra, men samtidigt inte överarbeta något om det redan är inom rimlig nivå.
Tack på förhand!
Rikard
Bra att du delar upp frågorna, det gör det enklare att svara konkret.R Rikard S skrev:Hej!
Mina frågor:
2. Taket är inte målat hela vägen
- Ska jag skära/riva bort mer löst material först?
- Bör jag bygga upp med grovspackel i flera omgångar och sedan finspackla?
- Är det bättre att bredspackla en större yta för att få övergången osynlig?
- Finns det andra rimliga lösningar, till exempel renoveringsgips för att minska skarven eller är det att överarbeta problemet?
- Finns det risk för sprickor om jag bara spacklar upp detta?
- Är det något särskilt jag bör tänka på eftersom det är en yttervägg?
Mina frågor:
Jag bifogar bilder på väggen, skarven och taket.
- Räcker det att slipa/rengöra och sedan måla hela taket?
- Behöver jag slipa ner kanten där den gamla färgen slutar?
- Bör den omålade delen grundmålas först?
- Behöver övergången spacklas ut, eller brukar slipning räcka?
- Finns det något smart sätt att undvika att övergången syns efter målning?
Tack på förhand!
Rikard
1. Tapetskarven/nivåskillnaden på väggen
Ja, skär/riv bort allt löst material längs kanten först – annars håller spackel inte. Använd en kniv och skrapa rent så du har ett stabilt underlag att jobba mot.
För 5–10mm nivåskillnad rekommenderar jag grovspackel i flera tunna omgångar snarare än en tjock klick. Låt varje skikt torka ordentligt innan nästa. Bred ut spackel på en större yta än själva skarven – minst 20–30cm på varje sida – så lutningen blir omärklig. Det är den vanligaste misstaget, att man spackar för smalt och kanten syns ändå.
Renoveringsgips fungerar men är svårare att arbeta med för större ojämnheter – håll dig till vanligt grovspackel följt av finspackel.
Risk för sprickor finns alltid mot yttervägg om det rör sig – skrapa rent, grundmåla skarven innan spackling och använd armeringsväv i skarven om du är orolig.
2. Taket som inte är målat hela vägen
Slipa inte kanten – det river upp gamla färgen och ger mer jobb. Grundmåla istället den omålade delen med samma typ av grundfärg som finns på resten av taket, låt torka, och måla sedan hela taket i ett svep. Övergången försvinner när du täcker hela ytan med ett enhetligt lager.
Spackla övergångskanten lätt om det finns en tydlig nivåskillnad – annars räcker grundning och en ordentlig täckfärg.
Det som gör mig tveksam till att bara riva bort allt är elementet på väggen - det framgick inte jättetydligt på bilden. Sorry.Farstatjej90 skrev:
Hade elementet inte suttit där hade jag rivit hela tapeten, men eftersom det är vattenburet element känns det som ett ganska stort sidoprojekt att börja montera loss det bara för detta.
Bidra med egen information istället för att klippa och klistra från AI. Svar från AI är dessutom mot våra forumregler.S Sadik_Bygg skrev:Bra att du delar upp frågorna, det gör det enklare att svara konkret.
1. Tapetskarven/nivåskillnaden på väggen
Ja, skär/riv bort allt löst material längs kanten först – annars håller spackel inte. Använd en kniv och skrapa rent så du har ett stabilt underlag att jobba mot.
För 5–10mm nivåskillnad rekommenderar jag grovspackel i flera tunna omgångar snarare än en tjock klick. Låt varje skikt torka ordentligt innan nästa. Bred ut spackel på en större yta än själva skarven – minst 20–30cm på varje sida – så lutningen blir omärklig. Det är den vanligaste misstaget, att man spackar för smalt och kanten syns ändå.
Renoveringsgips fungerar men är svårare att arbeta med för större ojämnheter – håll dig till vanligt grovspackel följt av finspackel.
Risk för sprickor finns alltid mot yttervägg om det rör sig – skrapa rent, grundmåla skarven innan spackling och använd armeringsväv i skarven om du är orolig.
2. Taket som inte är målat hela vägen
Slipa inte kanten – det river upp gamla färgen och ger mer jobb. Grundmåla istället den omålade delen med samma typ av grundfärg som finns på resten av taket, låt torka, och måla sedan hela taket i ett svep. Övergången försvinner när du täcker hela ytan med ett enhetligt lager.
Spackla övergångskanten lätt om det finns en tydlig nivåskillnad – annars räcker grundning och en ordentlig täckfärg.
Om du river tapeten fram till elementet kanske det går att få till en mindre synlig övergång där än mitt på väggen.R Rikard S skrev:Det som gör mig tveksam till att bara riva bort allt är elementet på väggen - det framgick inte jättetydligt på bilden. Sorry.
Hade elementet inte suttit där hade jag rivit hela tapeten, men eftersom det är vattenburet element känns det som ett ganska stort sidoprojekt att börja montera loss det bara för detta.
Klicka här för att svara