I
Hej,

Jag har haft lite problem i källaren där putsen har flagnat nere vid golvet på några ställen. Det är nu åtgärdat och putsen har fått torka i några månader.

Nästa steg är att bättra med silikatfärg, men det handlar om så små områden, ungefär 10 x 5 cm, att det känns lite onödigt att köpa ny färg bara för detta.

Jag hittade en större burk från förra ägarna, så den är åtminstone 10 år gammal. Jag öppnade den, luktade och rörde runt. Förutom att det trillade ner lite färgflagor i färgen verkar den faktiskt vara i förvånansvärt bra skick, så jag funderar på att åtminstone testa med den.

20260427_221806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20260427_221822.jpg
Skapa konto
20260427_221815.jpg
Skapa konto

Jag får uppfattningen av att man egentligen borde grunda först, men det är svårt att se på burken med vad. Är det verkligen nödvändigt när det handlar om så små ytor? Och ska silikatfärgen spädas på något sätt innan man målar?

I
Jag har försökt tyda burken lite mer och får uppfattningen att den här varianten inte ska spädas med vatten. Frågan är om jag även kan skippa att grunda?

Det rör sig om väldigt små områden, så jag misstänker att det kan vara svårt att hitta grundfärg i tillräckligt små burkar.

20260501_121831.jpg
Skapa konto

Späd med vatten o grunda stryk sen outspädd ingen fara med det jag har använt väldigt gammal silikat själv ibland utan problem

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.