Näee, plastfärg tror jag inte att det är (men vad vet jag?). Huset är från 50-talet så ursprungligen så var det väl någon …öh…50-talsfärg…(?)
Förrförra ägaren hade, enligt grannen, målat om med ”någon slamfärg han hade hittat billigt”. Exaktheten i det påståendet har jag ingen aning om… 😂 Men försöker nu ta reda på.
Bilderna i trådstart är på sydvästfasaden där solen gassar på.
I uterummet som är lite mer skyddat från väder och vind ser färgen ut som nedan:
 
  • IMG_0273.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0274.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
T Tannjel skrev:
Näee, plastfärg tror jag inte att det är (men vad vet jag?). Huset är från 50-talet så ursprungligen så var det väl någon …öh…50-talsfärg…(?)
Om panelen är från 50-talet är det sannolikt en linoljefärg som den målades med.

Men jag har svårt att tro att panelen är från 50-talet. Känns mer som att den är bytt. Kanske 80-90-00-tal. Kan det stämma?

T Tannjel skrev:
Förrförra ägaren hade, enligt grannen, målat om med ”någon slamfärg han hade hittat billigt”.
Kan det vara när panelen byttes? Att man målade huset falurött i slamfärg?

T Tannjel skrev:
I uterummet som är lite mer skyddat från väder och vind ser färgen ut som nedan:
Ser ut som en avmattad alkydoljefärg. Alltså att det var länge sedan man målade.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om panelen är från 50-talet är det sannolikt en linoljefärg som den målades med.

Men jag har svårt att tro att panelen är från 50-talet. Känns mer som att den är bytt. Kanske 80-90-00-tal. Kan det stämma?


Kan det vara när panelen byttes? Att man målade huset falurött i slamfärg?



Ser ut som en avmattad alkydoljefärg. Alltså att det var länge sedan man målade.
Grannen är lite av en snackepåse, så man får väl ta hans ord med en nypa salt. 🙂
Om panelen är bytt vet jag inte men senaste målningen kan mycket väl ha gjorts under 00-tal.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den klassiska testen för att skilja mellan alkydoljefärg och akrylatfärg:

Rengör en yta med lite diskmedelsvatten och en diskborste. Skölj av och låt torka. Testa att lösa färgen med T-röd på en trasa. Gnugga i några minuter. Löser den sig lite och blir mattare och klibbig så är det akrylatfärg. Om inte testa med lite kaustiksoda i vatten (handskar på och skydda ögonen, detta fräter). Löser sig färgen så är det en oljefärg, oljan förtvålas av den starka basen.
 
Jag har målat huset med Caparol Karat. Det är en Alkydfärg som till skillnad från de flesta andra kan målas på olika underlag. Annars gäller att om du har akrylat (plastfärg) så måste man måla med akrylat. Har man alkydfärg så kan man måla med antingen alkyd eller akrylat. Karat har även fördelen att man inte behöver måla med grundfärg, det räcker med två strykningar med karat.

Huset var målat med alkydfärg från Flugger tidigare. Den började spricka efter 2 - 3 år på söderfasaden, och det var akut att måla om efter ca 8 år (borde ha målat efter 5 år). Karatfärgen på söderfasaden har nu suttit där sedan 2015, den är nu lite blekt och borde egentligen målas om av den anledningen. Men inga sprickor eller flagor ännu. Fasaden är lite av problem eftersom det är liggande spontad stockpanel. Förre ägaren bytte en del av fasaden, men målade inte plankorna innan uppsättning. Därför tränger fukt in i sponten. Det klarade inte flugger färgen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.