Jag behöver feedback kring hur ni hade agerat i nedan situation.
Vi har anlitat en målarfirma avseende utvändig målning av vår sommarstuga. Det som ingick från offerten är egentligen allt. Skrapning, tvätt, grundmålning samt två lager täckmålning.
Firman har nu aviserat att jobbet är klart samt felaktigt ställt ut en förskottsfakura, vilket avviker från vad som är överenskommet från offert.
Var ute i stugan nyss och kan konstatera att arbetet inte är klart. Det är flera enligt mig allvarliga brister.
Nedan är mina observationer:
- genomgående färgspill på samtliga fönster (22 st) samt färg kvar från borttagen tejp
- överlag färgspill mellan olika ytor och tejp kvar lite här å där
- verkar som att en del av fasad endast fått en täckande strykning
- sprayfärg på hörnet av vår nya terrassmarkis, nypris strax över 50 000.
- största bekymret, vi har gått från blå färg runt fönster och dörrar till grön. Genomgående bryter den blå färgen igenom lite varstans (fönster,dörrar och dörrkarm) vilket får mig att tro att förarbetet är undermåligt. Största risken är väl att låta firman komma ut å "fixa". Dem målar över så det ser bra ut. Men färgen släpper inom några år?
Hur hade ni agerat? Kan arbetet bedömas som fackmässigt?
...En försvårande omständighet är att byggställningarna nu redan är bortplockade. Det blir svårt för firman att fixa alla felen samt därutöver genomföra slutbesiktning utan dessa. Ingen slutbesiktning ingen betalning?
Tar tacksamt emot synpunkter!
Vi har anlitat en målarfirma avseende utvändig målning av vår sommarstuga. Det som ingick från offerten är egentligen allt. Skrapning, tvätt, grundmålning samt två lager täckmålning.
Firman har nu aviserat att jobbet är klart samt felaktigt ställt ut en förskottsfakura, vilket avviker från vad som är överenskommet från offert.
Var ute i stugan nyss och kan konstatera att arbetet inte är klart. Det är flera enligt mig allvarliga brister.
Nedan är mina observationer:
- genomgående färgspill på samtliga fönster (22 st) samt färg kvar från borttagen tejp
- överlag färgspill mellan olika ytor och tejp kvar lite här å där
- verkar som att en del av fasad endast fått en täckande strykning
- sprayfärg på hörnet av vår nya terrassmarkis, nypris strax över 50 000.
- största bekymret, vi har gått från blå färg runt fönster och dörrar till grön. Genomgående bryter den blå färgen igenom lite varstans (fönster,dörrar och dörrkarm) vilket får mig att tro att förarbetet är undermåligt. Största risken är väl att låta firman komma ut å "fixa". Dem målar över så det ser bra ut. Men färgen släpper inom några år?
Hur hade ni agerat? Kan arbetet bedömas som fackmässigt?
...En försvårande omständighet är att byggställningarna nu redan är bortplockade. Det blir svårt för firman att fixa alla felen samt därutöver genomföra slutbesiktning utan dessa. Ingen slutbesiktning ingen betalning?
Tar tacksamt emot synpunkter!
Redigerat:
Det kanske inte är en målarfirma du anlitat, utan en firma som brukar måla. Här har man nog använt en färgspruta för att lägga på färgen ( syns på markisen) och sedan slätat ut med pensel. Detta går väldigt fort och spar färg. Jag föredrar att måla med pensel och arbeta in färgen. Det finns målare som kan använda färgspruta med gott resultat. Det verkar vara ett halvgjort jobb, jag skulle inte godta detta.
Tack för svar. Det är en medelstor målarfirma i storstad med ca 30 anställda. Tro det eller ej.N Nissegandhi skrev:Det kanske inte är en målarfirma du anlitat, utan en firma som brukar måla. Här har man nog använt en färgspruta för att lägga på färgen ( syns på markisen) och sedan slätat ut med pensel. Detta går väldigt fort och spar färg. Jag föredrar att måla med pensel och arbeta in färgen. Det finns målare som kan använda färgspruta med gott resultat. Det verkar vara ett halvgjort jobb, jag skulle inte godta detta.
Klicka här för att svara