Jag har ett gammalt hus där ett rum lär vara målad med gipsfärg. Enligt uppgift användes en produkt från Casco. Produkten blandades med vatten och färgämne, därefter blandades ekspån i. Blandningen påfördes på väggar med en grov pensel, så det liknar en grovputsad vägg. Det gjordes i slutet av 30-talet och därefter har väggarna aldrig målats. Idag behöver jag laga i skador där möbler skavt mot väggen, annars är färgen helt opåverkad av ljus och slitage. Har någon stött på Casco produkten eller gipsfärg? Är det möjligt att laga på ett snyggt sätt?
Bifogar bild på förpackningen.
Kan man blanda gipsfärg själ?

• IMG_9572.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9573.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_9574.jpeg
    Skapa konto
Hej och välkommen till Byggahus!

Kul att ditt rum haft samma färg i en hel mansålder, du borde absolut följa instruktionerna på paketet om du ska bättra och laga.

Japp, men paketet är i stort tomt. Dessutom, om det varit fullt, är det användbart efter 85 år? Jag funderade på om någon kände igen produkten. Är det verkligen gips, för då borde fukten förstört innehållet? Det verkar inte vara limfärg, för även den borde fukten eller mössen förstört. Mössen i uthuset, där paketet står äter gladeligen tapetklister och annat som innehåller stärkelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.