Hej!

Jag har just rivit ner 4 lager tapet från betongväggar. Ytan på betongen är superfin och väldigt jämn utöver några småhål. Slipade med väggslip en omgång för att se om de minimalt orangeaktiga fälten kunde försvinna. Det mesta försvann.
Dock märkte jag att om jag sprayar betongen med vatten (även där den till synes är helt naken betong) blir det lätt slemmigt när jag tar på det och när vattnet börjat suga upp sugs fingrarna lätt fast i ytan. Så det är alltså lite slemmigt och klistrigt.

Jag hade gärna sluppit köpa primer och gått direkt på spackling > grundfärg > färg.
Har försökt läsa på lite och det kanske finns en risk att spacklet släpper och blir bubbligt i framtiden eftersom klister spackel och färg är vattenbaserade/lösliga. (?)
Är osäker på om det är en reell risk här då det inte syns med blotta ögat. Kanske gäller det mer när det är mer synligt klister.

Hade gärna fått lite råd i hur man bör tänka och alternativa lösningar.

Bästa sätt att göra rent utan att använda stora mängder vatten? Är mest bekymrad för trägolven.

kikat på primers så som:
Zinsser Gardz
Flügger Förankringsgrund

Någon som har erfarenhet av liknande situation och hur gjorde ni då? Tips på bra primers? I slutändan ska jag måla med en riktigt matt färg. Kanske lady pure color. Kommer iaf köra med jotuns medium spackel.
Jag antar att jag borde använda någon primer...

Tacksam för lite bollande!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.