El
Argastesnickaren: Jag byggde för snart 5 år sen. Ledlist utanför bägge garageportarna. 2 stycken 2 watts lampor som alltid lyser så att man har lite led belysning om man bara ska in eller ut lite snabbt. Tre rader med ledarmaturer (förslaget från elektrikern var två rader över bilarna) dvs om man ska göra något med bilarna så kommer ljuset från sidan och inte uppifrån. Då garaget är under huset så
Ulltand: [citat] Ja såvida kablarna inte leder till en gammal solcellsanläggning. Eller om den finns en fördelning/skarv i mitten!
Vetenskaparen: [citat] Det kanske kan vara värt o fundera på detta. Tack för hjälp allesammans.
Avemo: [citat] Är det centralerna på bilden? Om de ligger kloss mot varandra går det ju enkelt att dra fem ledare mellan dem om man vill. Men är inkommande ledning fyra ledare kan man också ha fyra ledare mellan centralerna bara arean är tillräcklig. Att byta en gammal central mot en ny skall inte vara ett problem hur det än är kopplat om det inte finns några fel sedan tidigare.
elmont: Sätt en "dosa" av lämplig typ, inga skarvar i rör/slang.
GK100: [citat] Ja självklart är det konstigt om du inte utgår från de krav som kommer med det jobbet. Eftersom du inte känner till området är det därför bäst att du börjar i eldelen och där kommer även synpunkter från nätägaren in dvs servisen och anslutning till nya platsen. När du fått lite för ditt fall anpassad info kan du sen fundera på hur du kan bygga. Har du tur blir det då
Willmanh: Japp, räcker med en 5cm stump RQ och ett par minuters arbetstid. Se nedre bild: https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/elbesiktning/pdf/faktablad/faktablad_en_a4_delbar_nollplint.pdf
Elric: [citat] Ett forum fungerar väl så att alla blir hjälpta av infon som ges och således är all korrekt information av godo då det hjälper andra än just OP.
janwide: [citat] Bra tips! Får kolla om högtalarkablarna går att komma åt / är dragna i rör.
Mikael_L: [citat] Ledningen ser lite risig ut, men är den OK kan du använda den till ett uttag. Men om det var en lampa där innan som styrdes av en strömbrytare någonstans kommer det sen styra strömmen till uttaget istället om man inte kopplar om.
Mikael_L: Regelskruv eller 4"-spik (100mm x 3,4) och spika i kanalerna. Eller så gipsskruv på snedden i 45° i kanalerna (inte den bästa, men funkar ibland hyggligt). Eller regelfästena. Vill man vara lite perfektionist så jackar man ur ett par mm ur regeln, går snabbt med några tag med handcirkeln ställd på rätt djup, och sen stämjärna bort resten med moran. Monterar jag åt mig själv kan jag
Mikael_L: [citat] Fast i detta fallet så för man inte in någon jordpotential i rummet ifråga, så det är fortfarande ojordat, de synliga jordblecken på skarvsladden och förgreningen är inte anslutna till jord. Det enda du inte ska göra är att dra denna skarvsladd till utomhus eller till andra rum med jordade uttag, eller ställen där jordat krävs (t.ex.. utomhus, källare, garage osv)
ClasseClas: En del PSUer äter ström vid startögonblicket. Jag hade en 400 wattare som klippte 10 A dvärgbrytare. Den byttes ut. https://www.byggahus.se/forum/threads/dvaergbrytare-som-slar-ifran-sporadiskt.483629/#post-5176387
janwide: [citat] OK. Döda inte allas vår tråd då!
Mikael_L: Rent generellt brukar jag låta all värme som är fast ansluten (inte radiatorer med stickpropp då, t.ex) ligga utanför JFB. Då det både är väldigt tillåtet samt ofta ganska smart för att undvika stora skador om något olyckligt händer. I ditt fall är det kanske inte så nödvändigt, det är ju alltid individuellt.
BSOD: De borde lysa väldigt svagt om de är parallellt kopplade, i och med att de får 1/3 av de 350mA som lamporna borde vara designade för. Om de inte blinkar eller lyser för dåligt tror jag du bara ökat på livslängden på utrustningen. Det är annars ett litet trick att köra led lampor med lägre ström än designat och få bättre livslängd. Drivdonet borde bli lite mindre belastat, borde
avh67f: TK64 nämner också problemet i handbok 444 under 522.3. Ungefär samma som redan nämnts. Vid installation med grundisolerade ledare i rör ska rören om möjligt förläggas så, att risk för utfällning av fukt i rören undviks. Om en del av ett rörsystem är utsatt för högre temperatur än en annan del, finns risk för utfällning av luftens fuktighet i rörets kallare del. Detta gäller
datja: [citat] Med tanke på det usla djupet i uttagen hade jag bytt ut dem mot nya i första hand.
Dowser4711: [citat] Det behöver du inte oroa dig för. De enda fallen där en brand börjat på grund av bristfällig inkoppling har väl hittills varit när någon har kopplat in en schuko-kontakt i en förlängningssladd och därefter en timer… (Även de med schuko-kontakt har temperatursensor i kontakten, så kopplas den in direkt i ett uttag så slår den ifrån om uttaget blir överhettat, men det
Avemo: [citat] Det är stor chans att det är så. Är den inkopplad med perilexuttag är det nästan säkert att du bara kan byta rakt av. [citat] Den anordningen brukar för det mesta vara att det inte finns några tillfällen då kocken behöver ha alla plattor och ugnen på högsta effekt samtidigt under någon halvtimme eller så.
J-banan: [citat] Nej jag missuppfattade, fick för mig att det var strömställare du skulle byta
xxx.maws: [citat] Den är helt ny... Såldes av auktionsfirma.
Mikael_L: Symptomen verkar vara typiskt att diskmaskinen är kopplad till ett ojordat uttag, eller att jorden inte är inkopplad i uttaget ifråga. Märkligt då med det du skriver i inlägg #5. Själv skulle jag börja med att mäta med min fluke T150, och trycka in knapparna som lastar mätningen med ca 5kohm, vilket minskar risken betydligt för att man mäter fel p.g.a. någon mycket svag krypström.
Mikael_L: För en drygt 20 år sedan såg jag när jag körde längs en landsväg en gasflaska ute i diket, lutad mot en telestolpe och sen en slang upp längs stolpen. Jag fattade direkt att detta var en gammal pappersisolerad blyomsluten telekabel, som fått någon skada någonstans så gasen läckte ut. Och denna flaska hade televerket (eller skanova kanske) kopplat in tillfälligt för att skydda
RRW: Tog hjälp av en vän för att bekräfta och efter det gjorde jag installationen. Allt funkar! Tack för er hjälp!
Willmanh: [citat] Jag hade tippat på Thailand.
GoGetLost: [citat] Beror på om du vill trycka på en knapp eller vrida på en ratt 😜
ivan82: [citat] Modbus valde jag för min växelriktare Growatt 12 KTL3-XH