Hej!
Jag tänkte sätta upp en plafond i taket men har stött på problem då el- kablarna från taket är för korta. Det är främst jord- kabeln som är för kort för att kunna sätta fast i armaturen på plafonden. Sockerbiten behöver skrivas fast på den svarta delen (se bild).
Kan det finnas någon smidig lösning på detta?

Mvh Simon

• Taklampa med kablar där jordkabeln är för kort, sockerbit syns. Problem vid installation av plafond. Sammanfogat vid svart del inuti lampan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En gröngul kabelstump och en till sockerbit, ubåt eller liknande som kan skruvas fast på plåttungan i koppen.

• Gilla
Mostonos
  • Laddar…
Det känns som en väldigt rimligt lösning.
En annan fråga; jag får inte riktigt ner hela delen av de synliga koppartrådarna i sockerbiten vilket leder till att det blir någon millimeter med exponerade trådar. Kan man lösa det genom att vira eltejp just där?

Är det en sådan här kabelstump jag behöver?

• Gul-grön elektrisk kabel, 1,5 mm², visad på en webbsida från en återförsäljare.
    Skapa konto
Har du slaktat lamputtaget i taket? Är det inte bättre att låta lamputtaget sitta kvar och sätta dit en lamppropp med lagom längd på kabeln till "sockbiten" som då kan skruvas fast?

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
A
Håller med josth.
Den där ser ut att vara gjord för upphängning i lamputtag så läs igenom instruktionerna en gång till.
Finns det inget lamputtag kan det kanske vara en god ide att få dit ett sådant.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Det var så när jag flyttade in; att det bara hänger lösa kablar från taket. Utifrån bruksanvisningen tycker jag det känns rimligt att bara koppla in sladdarna direkt utan att hålla på med något lamputtag, men jag är ju också lekman. Bifogar bild på bruksanvisningen.

• Bruksanvisning för att ansluta en takarmatur. Inkluderar diagram med anslutningsinstruktioner för noll-, fas- och jordledare samt takmontering.
    Skapa konto
Väldigt dåligt av säljaren att bara lämna det så. Hur ser det ut nu? Går det att sätta dit ett lamputtag vore det allra bästa.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det går säkert, men tveksamt om jag själv skulle reda ut det. Men på vilket sätt skulle det vara en fördel att ha ett uttag istället för att bara koppla sladdarna direkt i lampan?

Om det finns ett uttag så passar det bra med en lamppropp med en lagom bit kabel på. Sedan ser det ut som plafonden ska hänga på en krok som oftast då finns i mitten på lamputtaget. Kan du inte ta en bra bild på hur det ser ut i taket? Sedan en bild på lampans märkskylt/klisteretikett.

P
M Mostonos skrev:
En annan fråga; jag får inte riktigt ner hela delen av de synliga koppartrådarna i sockerbiten vilket leder till att det blir någon millimeter med exponerade trådar. Kan man lösa det genom att vira eltejp just där?
Du måste ju kapa dom i rätt längd.
Jag brukar inte säga så här men är du säker på att du verkligen ska göra detta?

M Mostonos skrev:
Det går säkert, men tveksamt om jag själv skulle reda ut det. Men på vilket sätt skulle det vara en fördel att ha ett uttag istället för att bara koppla sladdarna direkt i lampan?
Du slipper ta hjälp av t.ex detta forum nästa gång lampan ska bytas. Men ta det inte negativt, det är alltid trevligt med lite trafik här. Det är dessutom 10x säkrare med ett lamputtag.

Om jag förstår dig rätt har du nyligen flyttat in och det hängde då lösa trådar från taket? Du kan ju försöka få förra ägaren att bistå med kostnaden för att montera ett uttag. Det är inte snyggt att lämna det så där. Jag hoppas sockerbiten satt där i alla fall, annars är det brottsligt av förra ägaren.

Eftersom det inte satt en lampa där så är det behörighetskrävande att ansluta den, dvs du får inte. Det är lika behörighetskrävande att montera ett uttag ;)

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bifogar bilder på hur det ser ut i taket och lampans klisteretikett. Kroken som sitter i taket följde med lampan. Röret som leder ut kablarna sitter som berget och går knappt att rubba på så jag vet inte hur det skulle gå till att få upp ett uttag där(men det kanske en elektriker skulle lösa).

Nej, på detta stället, och på många andra ställen i huset har det bara varit lösa sladdar ner från taket som varit tejpade med eltejp. Tyvärr har säljarna inte varit så samarbetsvilliga med andra saker som vi haft synpunkter på så de lär inte gå med på att stå för någon kostnad. När du säger att det är brottsligt, på vilket sätt är det det och hur skulle jag kunna gå vidare med det?

• Elektriska kablar hänger från ett hål i ett vitmålat tak med en S-krok bredvid. Kablarna är täckta med svart eltejp.
    Skapa konto
  • Närbild på en lampa med klisteretikett från North Light, innehållande teknisk information och synliga kablar.
    Skapa konto
Och, det har suttit en lampa i taket på detta stället tidigare. Det har jag sett på visningen och på bilder.

A
I Sverige (och säkert i övriga cenelec-länder också) är det tvåfelsprincipen som gäller. Ett fel får aldrig innebära fara. Därför behöver grundisolerade ledningar med en farlig beröringspänning en extra skyddsbarriär i form av ett till lager isolering eller placeras i ett skyddsjordad hölje.

Tyvärr väldigt vanligt att se dessa ledningar hänga från tak där man plockat bort belysningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.