uffeulander uffeulander skrev:
Tack för denna info .Visst kan man även använda en jordfelsbrytare mellan inverter och last Fast det inte finns någon riktig jord från inverters?
Det tillför ingenting eftersom det inte finns någon alternativ väg tillbaks till invertern som strömmen kan ta.

Man kan ta i en enskild ledare från invertern utan att få en stöt eftersom det inte finns någon väg tillbaks till den...tänk fåglar på en högspänningsledning.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Det enklaste är att flyta kontakten mellan två uttag. Men jag får en känsla av att Uffe inte riktigt förstår det här. Det finns ingen vettig nytta med lösningen som jag ser det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det tillför ingenting eftersom det inte finns någon alternativ väg tillbaks till generatorn/växelriktaren som strömmen kan ta.
Man kan ta i en enskild ledare från växelriktaren utan att få en stöt eftersom det inte finns någon väg tillbaks till den...tänk fåglar på en högspänningsledning.
Någon skrev för länge sedan att om det blir kortslutning mellan 0 och fas från en inverter så ska en jordfelsbrytare bryta strömmen?
 
uffeulander uffeulander skrev:
Någon skrev för länge sedan att om det blir kortslutning mellan 0 och fas från en inverter så ska en jordfelsbrytare bryta strömmen?
Fel, då ska säkringen bryta strömmen, det är inget jordfel att det går ström mellan fas och nolla, det är ju normalfallet.
En kortslutning är bara en överbelastning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Uffe: Det är helt fel. Då behöver du en underspänningsbrytare.
Kortslutningsströmmen är ofta för låg för att lösa en säkring.
 
Invertern kommer att stänga av sig vid en kortslutning/överlast.
 
  • Gilla
uffeulander
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det enklaste är att flyta kontakten mellan två uttag. Men jag får en känsla av att Uffe inte riktigt förstår det här. Det finns ingen vettig nytta med lösningen som jag ser det.
Jo då jag fattar... kanske få bli det alternativet med 2 utag . Ska dra in en kabel å testaköra först för att se om strömmen räcker till
 
Varför ska du göra det?
 
uffeulander uffeulander skrev:
Tack för denna info .Visst kan man även använda en jordfelsbrytare mellan inverter och last Fast det inte finns någon riktig jord från inverters?
Ett sätt att lösa centralen i norska IT-nät är att ha separat jordfelsbrytare till alla grupper. Den kommer då att lösa ut om det blir jordfel på två olika grupper samtidigt. Första jordfelet är tyst och ofarligt.

Utan neutral och med endast en last är jordfelsbrytaren verkningslös.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför ska du göra det?
Det är väl trevligt att tvätta med gratis ström ?
 
Det blir väldigt dyr ström om det är så du behöver göra för att nyttja den. Det mesta kommer ju att gå till spillo.
 
uffeulander uffeulander skrev:
Hej!
Finns det någon som vet hur man löser detta scenario? Jag har tvättmaskin och tumlare som är kopplade till en säkerhetsbrytare som vanligt.. Nu vill jag kunna ta ström från mitt garage där jag har solceller och batter inverter 240volt
2500 watt och dra in en kabel till min tvättstuga så långt fattar jag men hur gör man med strömbrytare/omkopplare så jag kan svischa mellan ström från garaget och de vanliga ?
Vad är kapaciteten på batteriet?
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Vad är kapaciteten på batteriet?
5 kwh
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.