Är väll ganska amatör när det gäller el. Ok på detta?

• Elektrisk installation med fyra kablar anslutna till plintar i en dosdosa i väggen, ovanför en köksbänk med vitt kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du med säkerhet vad det är för trådar du har kopplat in då? Omöjligt att säga rätt/fel bara utifrån färger?

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
Omöjligt att veta utan att mäta, eller om du tog bild på hur det såg ut innan och det fungerade då.

RoTe RoTe skrev:
Omöjligt att veta utan att mäta, eller om du tog bild på hur det såg ut innan och det fungerade då.
Ja menar kan nolla och jord terminera sådär?

Ja, bortsett från att de inte ska hänga ut ur väggen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
RoTe
larskarlsson larskarlsson skrev:
Ja menar kan nolla och jord terminera sådär?
Ja varför inte? En vanlig strömbrytare använder inte jord eller nolla.

Vad är problemet ??

Som amatör ska du absolut inte syssla med elektricitet. Det finns ett begrepp "Nödvändig kännedom" och jag måste tyvärr med risk att bli påhoppad påstå att du inte har denna för din aktivitet. Jag ber dig anlita en kunnig person i detta fallet.

Och korta av ledningarna med minst 1 dm, så slipper du få så fullt i dosan.

G G.L. skrev:
Som amatör ska du absolut inte syssla med elektricitet. Det finns ett begrepp "Nödvändig kännedom" och jag måste tyvärr med risk att bli påhoppad påstå att du inte har denna för din aktivitet. Jag ber dig anlita en kunnig person i detta fallet.
Ser du något galet i det TS gjort? Eller är det det faktum att han ställer en kontrollfråga som får dig att tro det?

När TS ställer en sådan fråga och är ärlig och beskriver sig som amatör blir svaret solklart "be någon kunnig hälsa på", bjud sen på fika

O
G G.L. skrev:
Det finns ett begrepp "Nödvändig kännedom"
Nej, det begreppet finns inte längre. Det ströks från föreskrifterna 2017.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Nej, det begreppet finns inte längre. Det ströks från föreskrifterna 2017.
Fast Elsäkerhetsverket använder fortfarande formuleringar som "om du vet hur du ska göra" och "om du har tillräckliga kunskaper", vilket får anses ha samma innebörd.

Text om vad du får göra själv med elarbete, med fokus på säkerhet och korrekt kunskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
A
Elsäk fs 2017:2, kap 3 ger undantag i elsäkerhetslagen att utföra vissa enklare arbeten utan krav på auktorisation eller egenkontrollprogram men det som brukar kallas aktsamhetskravet i elsäkerhetslagen, 26 § gäller alltid.

Så man måste självklart alltid veta vad man gör. Det gäller ju alla.

Strömbrytaren ser bra ut. Bra att du gjort ordentlig längd på ledarna också.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.