Jag ser inte relationen mellan skåp, hus och garage.

Man kopplar ALDRIG ihop en N- och PE-ledare. Det närmaste man kommer är när man tar ut TN-S från en PEN-skena, men där ska N- och PE-ledarna ha varsin oberoende skruv.

Om har en elcentral som är matad med TN-C så ska man alltså ansluta en utgående TN-S-ledning så.

Om en elcentral är matad med TN-S, då finns redan två separata plintar för N och PE som ska användas för utgående TN-S-ledningar, men N-plinten är inte alltid tydlig.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Det är bättre att koppla centralerna parallellt än att lägga den nya som undercentral (under befintliga).

Nya matningen plockas faserna innan befintliga huvudbrytaren, nollan och skyddsjord plockas från PEN-skenan (helst så nära inkommande PEN-ledare), i nya centralen på N respektive PE-skenorna.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser inte relationen mellan skåp, hus och garage.

Man kopplar ALDRIG ihop en N- och PE-ledare. Det närmaste man kommer är när man tar ut TN-S från en PEN-skena, men där ska N- och PE-ledarna ha varsin oberoende skruv.

Om har en elcentral som är matad med TN-C så ska man alltså ansluta en utgående TN-S-ledning så.

Om en elcentral är matad med TN-S, då finns redan två separata plintar för N och PE som ska användas för utgående TN-S-ledningar, men N-plinten är inte alltid tydlig.
Centralen är matad med TN-C och ska nu ansluta en matning till garaget som har en nergrävd kabel som är 5g6mm.

Så det sitter jord och noll blandat i centralen i huset.

Ska man inte då koppla ihop PE och N på den skenan i huset som har blandat och sen i garagets under central kopplar man då N in på JFB direkt och sen PE på PE skena direkt?

Demmpa Demmpa skrev:
Det är bättre att koppla centralerna parallellt än att lägga den nya som undercentral (under befintliga).

Nya matningen plockas faserna innan befintliga huvudbrytaren, nollan och skyddsjord plockas från PEN-skenan (helst så nära inkommande PEN-ledare), i nya centralen på N respektive PE-skenorna.
Precis så jag kopplar ihop PE och N på 5g6mm kabeln i husets central där de enbart sitter pen skena alltså delat jord och noll.

Och sen i garagets undercentral kopplar jag N direkt på JFB sen PE på PE skena och särar på bygeln emellan de skenorna

M Morgan Olsson3 skrev:
Ska man inte då koppla ihop PE och N på den skenan i huset som har blandat
Jag tolkar det som en fråga. Nej, men jag är lite ordvrång här. Kopplar man en elcentral tycker jag man bär vara noga med begreppen: Man ansluter N- och PE-ledarna i utgående TN-S-ledning till varsin skruv på PEN-skenan i centralen. Dom får då samma ursprung, men "N" och "PE" är aldrig sammankopplade.
M Morgan Olsson3 skrev:
och sen i garagets under central kopplar man då N in på JFB direkt och sen PE på PE skena direkt?
ja, rätt !

Jag tolkar det som en fråga. Nej, men jag är lite ordvrång här. Kopplar man en elcentral tycker jag man bär vara noga med begreppen: Man ansluter N- och PE-ledarna i utgående TN-S-ledning till varsin skruv på PEN-skenan i centralen. Dom får då samma ursprung, men "N" och "PE" är aldrig sammankopplade.

ja, rätt !
Men då är det rätt i hur man kopplar i husets central? Att man lägger PE på 1 egen skruv och N- på en egen skruv?

Aha ja trodde dom blev som ”sammankopplade” då eftersom det delar plintrad.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jo, på sätt o vis...

• Gilla
Morgan Olsson3
  • Laddar…
Jo, på sätt o vis...
Men det får aldrig dela samma skruv eller? N och PE i en matande TN-C central?

Det ska undvikas. Man får inte riskera att anslutningen glappar på plinten med N- och PE-ledarna fortfarande sammankopplade för det får samma konsekvens som ett PEN-ledarbrott. Så ja, i detta fall blir N- och PE-ledarna sammankopplade, och det är dåligt.

När man tar ut ledare från PEN-plinten så blir det inte N eller PE förrän de har lämnat plinten. På plinten är det PEN, efter plinten är det PEN, PE eller N beroende på vad man har valt. Efter plinten kopplar man aldrig ihop N och PE igen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om du vill ha TN-C till nästa central så är väl
det enklaste att inte koppla in den blå N i någon ände ( bara för att den finns i din 5-ledare betyder det ju inte att alla ledare måste kopplas in).

Vad har du för central i huset som ska försörja garaget, en modulcentral eller en med vanliga proppar.

Men eftersom det är en 5G6-kabel mellan befintliga centralen och nya centralen samt att det sedan många år tillbaka är krav på 10 mm² på PEN-ledaren så är det inget alternativ i TS fall.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.