Skulle behöva byta ett äldre ojordat uttag till ett nytt ojordat uttag. Det är dubbla ledare inkopplat på det äldre uttaget. Kopplar jag helt enkelt en blå till övre N och en blå till undra N samt samma för de två svarta till fast till L, på det nya Elko uttaget?
Äldre ojordat eluttag med blå och svarta ledningar demonteras från grönt vägguttag. En hand håller uttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt ojordat eluttag med synliga ledningar på en grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på nytt ojordat Elko-uttag, 16A 250V, med L och N markeringar för koppling av ledare, hålls i handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojordat vägguttag med blå och svarta ledare som är kopplade. Personen håller i uttaget som är urtaget från väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Så kan du göra, alla båda uppe/nere om det är enklare och finns bra möjligen.
Anledningen till de dubbla ledarna av varje färg är att det fortsätter till nästa uttag.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Vill också uttrycka min glädje för att det köpts nytt kvalitetsuttag och inte billigast möjliga. ☺️
 
  • Gilla
Elajomannen och 3 till
  • Laddar…
Purre
Det nya uttaget ser ut att vara med jord vilket är fel i det här fallet. Även om du nu skriver att det är ojordat så finns det anslutning för jorden.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Det nya uttaget ser ut att vara med jord vilket är fel i det här fallet. Även om du nu skriver att det är ojordat så finns det anslutning för jorden.
Jag har för mig att Elko RS ojordade vägguttagen har samma insats som de jordade.

När det gäller tex Schneider trevägs eurouttag så har de sedan några/flera år tillbaka jordplint.


https://www.elgrossisten.se/strombr...vagguttag-elko-rs-2-v-infallt-renvit-ojordad/

Se från 1:30 in i filmen,
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Det nya uttaget ser ut att vara med jord vilket är fel i det här fallet. Även om du nu skriver att det är ojordat så finns det anslutning för jorden.
Det är ett Elko ojordat uttag.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Gick bra med att skifta uttagen. Sprang nu på en kron-brytare. Hur ska jag koppla in på den nya här?

Kronbrytare med flera elledningar, inklusive blå, svarta och bruna, installeras i en vägg med grön färg och bitar av utsliten tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kronbrytare i förpackning med kopplingsschema synligt på framsidan, märkt med typ 14091.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en delvis målad kronbrytare som visar skruvanslutningar och monteringshål, omgiven av grönt och vitt väggområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk installation med kopplingsledningar och kronbrytare inuti en vägg, delvis exponerad med synliga kablar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller i en elektrisk brytare med synliga kablar och vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kraftuttag med exponerade ledningar i en vägg, hålls i handen, med en fråga om hur man kopplar en ny kron-brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade för det första valt att koppla blå nollorna via separat kopplingsplint, tex Wago 221-413.

Sen kollar du på framsidan på den gamla, där ser du samma märkning som på den nya.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade för det första valt att koppla blå nollorna via separat kopplingsplint, tex Wago 221-413.

Sen kollar du på framsidan på den gamla, där ser du samma märkning som på den nya.
Brun och vit är inkopplade tydligt på ut-pilarna på det gamla uttaget så de känns ju förståeligt att de ska kopplas in på nya uttagets utåt-pilar.

Dock är jag inte med på att Blå ser ut vara kopplad till P och Svart till den ena B på gamla uttaget. Borde inte Svart gått till P (fas)?

Ursäkta nybörjarfrågor. Vad blir fördelen med en kopplingsplint?
 
RoTe
Skitsvårt att säga på bilder men jag tycker svart sitter på P och blå på B jag.. Tre hundra gånger enklare om man själv får vrida och vända på uttaget.
 
G gustavk skrev:
Dock är jag inte med på att Blå ser ut vara kopplad till P och Svart till den ena B på gamla uttaget. Borde inte Svart gått till P (fas)?
Eftersom det är exakt samma innanmäte på gamla och nya brytaren så sitter blåa trådarna på B och de svarta trådarna på P.

Eller så använder du ett mätinstrument å mäter fram vilken plint som är P.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Förstår jag det rätt att Blå/Nollan inte egentligen har någon funktion i denna brytare utan bara är framdragen och monterad på en terminal utan funktion? Det var därför det föreslogs att sätta dem på en helt lite fristående kopplingsplint?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Fairlane
G gustavk skrev:
Förstår jag det rätt att Blå/Nollan inte egentligen har någon funktion i denna brytare utan bara är framdragen och monterad på en terminal utan funktion? Det var därför det föreslogs att sätta dem på en helt lite fristående kopplingsplint?
Nollan har inte någon funktion i brytaren nej, men den vidarekopplas säkert till ett uttag under?

En fördel med att den går där är in du vill byta brytare mot dimmer som kräver nolla, då är det smidigt.
 
  • Gilla
gustavk och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar, nu kunde jag byta brytaren med lite ny kunskap i ryggraden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.