Skulle behöva byta ett äldre ojordat uttag till ett nytt ojordat uttag. Det är dubbla ledare inkopplat på det äldre uttaget. Kopplar jag helt enkelt en blå till övre N och en blå till undra N samt samma för de två svarta till fast till L, på det nya Elko uttaget?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har för mig att Elko RS ojordade vägguttagen har samma insats som de jordade.Purre skrev:
När det gäller tex Schneider trevägs eurouttag så har de sedan några/flera år tillbaka jordplint.
https://www.elgrossisten.se/strombr...vagguttag-elko-rs-2-v-infallt-renvit-ojordad/
Se från 1:30 in i filmen,
Gick bra med att skifta uttagen. Sprang nu på en kron-brytare. Hur ska jag koppla in på den nya här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun och vit är inkopplade tydligt på ut-pilarna på det gamla uttaget så de känns ju förståeligt att de ska kopplas in på nya uttagets utåt-pilar.Demmpa skrev:
Dock är jag inte med på att Blå ser ut vara kopplad till P och Svart till den ena B på gamla uttaget. Borde inte Svart gått till P (fas)?
Ursäkta nybörjarfrågor. Vad blir fördelen med en kopplingsplint?
Eftersom det är exakt samma innanmäte på gamla och nya brytaren så sitter blåa trådarna på B och de svarta trådarna på P.G gustavk skrev:
Eller så använder du ett mätinstrument å mäter fram vilken plint som är P.
Förstår jag det rätt att Blå/Nollan inte egentligen har någon funktion i denna brytare utan bara är framdragen och monterad på en terminal utan funktion? Det var därför det föreslogs att sätta dem på en helt lite fristående kopplingsplint?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Nollan har inte någon funktion i brytaren nej, men den vidarekopplas säkert till ett uttag under?G gustavk skrev:
En fördel med att den går där är in du vill byta brytare mot dimmer som kräver nolla, då är det smidigt.
Klicka här för att svara