Byggahus.se

Tacksam trafo-rad vid byte av G4 halogen till G4 LED

1. D
    Medlem Nivå 2
    Den enda platsen som jag inte har bytt till LED på nu är köket. Förutom i köksfläkten där Snaggletooth hjälpte mig.

I taket sitter 15 g4 halogen som styrs med tre olika tryckknappdimmers. På pin kiv satte jag in en led g4 och den gick fint att dimra tillsammans med halosarna. Jag pillade ut en trafo som såklart är en dimbar halogentrafo 20-70W 12V, "dimmable med leading (inductive load) and trailing edge phase control". Det finns ingen extra signaltråd till trafon utan bara brun och blå på 230v-sidan.

Efter mina bekymmer m köksfläkten trodde jag att tryckknappsdimmer krävde en extra signaltråd. Men inte här.

Fråga: finns det någon enkel dimbar trafo som jag kan byta till och som ger 12v (helst likström) med minimum 1 watt eller så. Så att jag bara kan byta trafo och lampor och allt fungerar.

I köksskåpen sitter också g4 som drivs av dimbar halo-trafo med vriddimmer. Även här fungerade allt fint med en enstaka g4-led. Dimringen fungerade. Det är exakt samma trafo här.

Billig enkel dimbar, även m vriddimmer, 12v led-trafo. Finns det? Funkar det?

2. D
    Medlem Nivå 2
    Menade trafo-råd, inte rad.

Jag hittade överkomliga 12v LED-trafos som var dimbara - fungerat bra med både vrid- och tryckknappsdimmer på http://spotiled.se.

• Laddar…