6 132 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Är det okay att använda jord som DC minus?
Hej Forumet!
Ponera att jag har några DC-apparater i huset (i mitt fall 24V ventilställdon).
Dessa matas med DC 0V och +24V, från en vanlig galvaniskt isolerad batterieliminator, som i sin tur är ansluten till husets 230V system (på fas och nolla).
Vad är elsäkerhetsmässigt bäst:
1: Att koppla 0V på DC sidan med husets jord (PE).
2: Att låta 0V på DC-sidan flyta
3: Annat?
Jag är benägen att tro att alternativ #1 är bäst. Om något skulle bli strömförande i huset, och man skulle råka nudda både ventilens 0V-ledare och det strömförande objektet, så skulle då jordfelsbrytare lösa ut. Och om nåt skulle gå snett i batterieliminatorn, så att fas kopplades till DC 0V, så skulle säkringen gå. Men om ett fel istället kopplar nollan i batterieliminatorn till DC 0V (och alltså vidare till jord), vet jag inte riktigt vad som skulle hända?
Det sistnämna känns allmänt som ett läskigt felfall. Vad är tänkt ska hända om kortslutning i en apparat kopplar ihop nolla och jord? Om någon sedan nuddar fas och skyddsjordhölje så tänker jag att jordfelsbrytaren kanske inte går, eftersom strömmen kan gå tillbaka via noll och inget behöver "läcka ut".
Slutligen vill jag säga att jag inte kommer att dra några fasta installationer själv, det får elektrikern göra, men jag är nyfiken på hur det ska/borde vara tekniskt.
Ponera att jag har några DC-apparater i huset (i mitt fall 24V ventilställdon).
Dessa matas med DC 0V och +24V, från en vanlig galvaniskt isolerad batterieliminator, som i sin tur är ansluten till husets 230V system (på fas och nolla).
Vad är elsäkerhetsmässigt bäst:
1: Att koppla 0V på DC sidan med husets jord (PE).
2: Att låta 0V på DC-sidan flyta
3: Annat?
Jag är benägen att tro att alternativ #1 är bäst. Om något skulle bli strömförande i huset, och man skulle råka nudda både ventilens 0V-ledare och det strömförande objektet, så skulle då jordfelsbrytare lösa ut. Och om nåt skulle gå snett i batterieliminatorn, så att fas kopplades till DC 0V, så skulle säkringen gå. Men om ett fel istället kopplar nollan i batterieliminatorn till DC 0V (och alltså vidare till jord), vet jag inte riktigt vad som skulle hända?
Det sistnämna känns allmänt som ett läskigt felfall. Vad är tänkt ska hända om kortslutning i en apparat kopplar ihop nolla och jord? Om någon sedan nuddar fas och skyddsjordhölje så tänker jag att jordfelsbrytaren kanske inte går, eftersom strömmen kan gå tillbaka via noll och inget behöver "läcka ut".
Slutligen vill jag säga att jag inte kommer att dra några fasta installationer själv, det får elektrikern göra, men jag är nyfiken på hur det ska/borde vara tekniskt.
Det låter för mig som väldigt udda felfall du beskriver. Det skall inte gå snett i batterieliminatorn så att fasen kopplas till 0 VDC. För egen del skulle jag blanda så lite som möjligt. Med detta sagt är det vanligt i hissar att signaljorden till 24 V ligger ihop med skyddsjord. Det kan ibland ställa till problem när en kund föreskriver att så inte får ske.
elmont: Hehe, trodde inte min fråga var fullt så dum
. Helt isolerat är kanske bäst.
Avemo: Det du säger om hissar får mig att tro att det någonstans finns någon som tänker lika som jag. Det är väl nån sorts fördel att veta att man säkert kan nudda "klenspänning" utan att riskera att få en stöt om man samtidigt tar i skyddsjord. Dessutom är helt flytande potentialer lite läskigt ur småsignalperspektiv. Man kanske har två olika elektronikboxar som flyter flera kilovolt ifrån varandra, och sen kopplar man en RS232 mellan dem och ... ZAP! Men det är väl därför modern kommunikationsutrustning inte har galvanisk koppling mellan inkommande signal och det egna systemet (exempel, ethernet).
Och till alla elektriker: Ni kan vara helt säkra på att inget kommer kopplas in. Nyfikenhet enbart.
Avemo: Det du säger om hissar får mig att tro att det någonstans finns någon som tänker lika som jag. Det är väl nån sorts fördel att veta att man säkert kan nudda "klenspänning" utan att riskera att få en stöt om man samtidigt tar i skyddsjord. Dessutom är helt flytande potentialer lite läskigt ur småsignalperspektiv. Man kanske har två olika elektronikboxar som flyter flera kilovolt ifrån varandra, och sen kopplar man en RS232 mellan dem och ... ZAP! Men det är väl därför modern kommunikationsutrustning inte har galvanisk koppling mellan inkommande signal och det egna systemet (exempel, ethernet).
Och till alla elektriker: Ni kan vara helt säkra på att inget kommer kopplas in. Nyfikenhet enbart.
Är det inte dessutom så att det egentligen finns en fördel till med att se till att signaljord = skyddsjord överallt? Nämligen att man då kan ha helt täta skärmningar, för att minska EMI-problem. Men EMI är ju ett helt annat kapitel...
Skall du koppla RS232 mellan elektronikboxarna måste dessa normalt ha en gemensam signaljord. Det är därför som det finns signaljord i kabeln för RS232. Däremot behöver inte denna gemensamma signaljord ligga ihop med skyddsjord. Är det stora störningar kan det förvärra saken att jorda. En arbetskamrat till mig eldade upp serieporten på en dator genom att koppla den till en frekvensomriktare. Och med eldade upp så pratar vi öppen låga från kommunikationskretsen. Misstänker man att det kan finnas stora potentialskillnader eller störströmmar är lösningen att galvaniskt skilja enheterna snarare än att jorda dem bättre.
Ett välkänt fenomen hos många som håller på med ljud är "jordbrumm", det uppstår tex när man har en tv kopplad till kabeltvnät utan galvanisk avskiljare, tvn är i sin tur kopplad till hemmabioanläggningen via signalkabel (tex hdmi), hemmabioanläggningen är i sin tur kopplad till en stationär PC via signalkabel (tex hdmi), den stationära datorn sitter kopplad i ett jordat vägguttag. Nu är det en sluten strömkrets från elnätets skyddsjord via antennförstärkare (i kabeltvnätet) via tvn via hemmabion via datorn tillbaka till elnätets skuddsjod, om jordpotentialen är olika där antennförstärkaren och datorn sitter så kommer det gå ström i skyddsjorden/signaljorden, denna ström kan i värsta fall bli så hög att delar börjar brinna, i näst sämsta fallet så hörs det ett högt brummande ljud i hemmabioanläggningens högtalare oberoende av vilken signalkälla som är vald och oberoende av vilken volym det är.
Det ända som hjälper är att bryta jordströmslingan genom galvanisk avskiljare.
Med andra ord så får signaljorden bara vara ansluten i en ende mot elnätets skyddsjord.
Det ända som hjälper är att bryta jordströmslingan genom galvanisk avskiljare.
Med andra ord så får signaljorden bara vara ansluten i en ende mot elnätets skyddsjord.
Det är mycket vanligt att göra som ditt alternativ 1, precis som Avemo skriver som ett enstaka exempel hissar. Man ansluter då matningsdonets ena pol i DC fallet ofta minus till jord dvs PE, det görs organiserat med tex några plintar och invid nätdonet efter ev avsäkringar där. Absolut inget fel eller problem att göra som du tänkt snarare tvärtom och i oerhört många fall utom byggelektrikernas horisont tom ett ofrånkomligt krav.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Ja jag tror att rubriken i den här tråden lätt missförstås. Det är stor skillnad på att koppla ihop DC minus ,med jord, för att få en känd potential på ledningarna, och att faktiskt leda ström i jordledaren, Det får man inte.
Jg tolkade rubriken som att det handlar om att använda skyddjosrd som ledare för DC systemet. Men när jag läser texten lite nogrannare insser jag att frågan handlar om huruvida systemen kan kopplas ihop, jordmässigt. Eller om DC systemet skall vara flytande.
Jag har inget bra svar på säkerhetsfrågan i detta, men frågan kopplas ofta ihop med signalstörningar. Med ihopkopplad minus och skyddsjord uppstår lätt en jordslinga (minus kopplas till jord även i en apparat.) som kan ge signalstörningar.
Men nu gällde det ju ventilställdon, och såååå stora störningar lär det väl inte bli.
Jg tolkade rubriken som att det handlar om att använda skyddjosrd som ledare för DC systemet. Men när jag läser texten lite nogrannare insser jag att frågan handlar om huruvida systemen kan kopplas ihop, jordmässigt. Eller om DC systemet skall vara flytande.
Jag har inget bra svar på säkerhetsfrågan i detta, men frågan kopplas ofta ihop med signalstörningar. Med ihopkopplad minus och skyddsjord uppstår lätt en jordslinga (minus kopplas till jord även i en apparat.) som kan ge signalstörningar.
Men nu gällde det ju ventilställdon, och såååå stora störningar lär det väl inte bli.
Redigerat:
Rätt applicerat kan det vara positivt även avseende störningsaspekterna, och säkerhetsmässigt likaså, vi får se det ur det perspektivet som ett PELV system. I TS fall kan det kanske vara egalt hur man gör men det skadar inte att lyfta blicken lite och se till hur merparten av mer utbredda eller sammansatta system av samma typ i majoriteten fall utförs och det med både störningar och säkerhet för ögonen.
Och som hempularen skrev är rubriken lite missledande.
Och som hempularen skrev är rubriken lite missledande.
Klicka här för att svara