Byggahus.se

5-stegstrafo som reglerar nollan (?)

1. I
    Medlem Nivå 8
    Skall installera en Vortice SCNR 5, varvtalsregleringstrafo för att styra en liten ventilationsfläkt (50W). Inte köpt här, men en sådan här är det: http://elektronik.kop-online.se/5-stegs-transformator-scnr5

Fläkten skall dessutom kunna forceras att köras på fullvarv en stund, vilket sker med en timer med 1-pol växlande relä, som under en tid skiftar fasledningen till fläkten ("tändtråden") till direktfas från dess viloläge då den går via trafon. Från timern upp till fläkten på vinden är det sedan tidigare draget nolla, skyddsledare och "tändtråd".

Nu visar det sig att trafon reglerar genom att koppla om nollan, inte fasen. Mäter jag resistansen mellan in- och utgången nolla så varierar den beroende på vredets läge (och inkopplad lindning) från ett antal tiotal ohm ner till full förbindelse i högsta läget, medan in- och utgående fas bara har någon enstaka ohm (troligen orsakat av säkringen och kanske ett PTC-skydd eller nå't).

Frågan är om man helt sonika kan skifta L och N både in och ut på trafon ? Hittar inget schema på om det sitter något annat "skrot" i den, men en ren trafo bryr sig ju inte, inte heller indikeringslampan i knappen. För jag måste ju ha opåverkad nolla för att timerkopplingen (som bara är 1-polig) skall fungera.

(Att lägga timern på nollan istället går ju teoretiskt, men en blå ledning upp till fläkten som inte är "äkta" nolla är no-no i mina ögon. Och dessa tre jag inte dra om).

2. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Jag skulle skiftat L-N precis som du tänkt, mycket svårt att tänka mig något som skulle hindra det på en sån stegspartrafo.

3. I
    Medlem Nivå 8
    Jag öppnade och kollade insidan, och det jag funderar på om inte någon kopplat in anslutningstrådarna mellan strömbrytaren och plinten fel. På trafon står "N" och "L" i plasten, och med originalledningsdragningen hamnade L/N tvärtom.

Flyttade om vid brytaren inuti istället, så nu reglerar den på fasen, nollan gemensam och markeringen stämmer både på själva trafoanslutningarna och ute vid plinten. Nu hamnade också den interna säkringen på L och inte på nollan.

Tror det är så det borde vara, och att det blivit lite "happening" vid monteringen hos tillverkaren....

• Laddar…