Hej,

Jag bor i en bostadsrätt där vårat TV- och bredbandsuttag sitter väldigt dumt placerat. Min fråga är om en elektriker på ett enkelt sätt kan flytta uttaget till en annan plats i lägenheten. Antar att man kommer behöva skarva och förlänga kablarna då. Kan det ha någon påverkan på kvalitet och kan det påverka mina grannar? Har bifogat en bild på jacket.

Jacket levererar kabel-tv och fiberbredband. Är osäker på om det är knutet till någon speciell leverantör, men tror inte det. Vi kan i alla fall välja bredbandsleverantör själv men föreningen har abonnemang med Comhem för vanlig kabel-tv.

Har själv väldigt begränsade kunskaper inom detta.

Tacksam för hjälp och råd :)

Bilda.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går fint, enklast är att bara köpa en skarvkabel och stifta dit den längs golvsockeln. Antennkablar och nätverk får man meka med själv hur som helst, eftersom det bara är signalkablar och ingen (större) ström är inblandad.

Jag är inte säker på att det är elektriker du bör ringa om du vill få hjälp däremot. Nätverkstekniker kanske, om du hittar någon firma som sysslar med sådant.

Beroende på hur det är draget just hos dig så kanske man måste dra 2 koxialkablar + datakabel för att flytta på uttagen. Minst fult blir det om man lägger allt i en minikanal. Det är ett jobb som vilken elektriker som helst ska klara av om du inte vill göra det själv. Beroende på hur långt det ska flyttas skulle jag tro att det tar en 3-4 timmar (inkl resa) och matr för ca 500:-

Exostor skrev:
Det går fint, enklast är att bara köpa en skarvkabel och stifta dit den längs golvsockeln. Antennkablar och nätverk får man meka med själv hur som helst, eftersom det bara är signalkablar och ingen (större) ström är inblandad.
Nja, förlängningskabel får man göra hur man vill med. Men man får inte ändra i anläggningen för centralantennen hur som helst, dvs. vill du flytta uttaget så ska du kontakta BRF styrelsen om innan du skrider till verket. De har dessutom troligen kontaktuppgifter till en firma du kan anlita.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Exostor skrev:
Antennkablar och nätverk får man meka med själv hur som helst, eftersom det bara är signalkablar och ingen (större) ström är inblandad.
Elsäkerhetsmässigt har du kanske rätt... Men meckar du med antennuttaget finns risk att grannarna blir utan TV-bild med medföljande utryckning från Comhem som du får stå för själv.
I vissa anläggningar får du absolut inte pilla med antennanläggningen utan behörighet.
Att förlänga datakablar är inte heller särskilt bra. Hör efter med en firma på orten som får dra nya kablar som räcker i längd.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Antennuttag/antennkabel i ett kabel-tv-nät ska man absolut inte pilla med själv. Anledningen är att systemet är injusterat, om man gör fel så kan bilden försvinna för flera grannar. Om man förlänger koaxkablarna så finns det risk att man behöver byta ett/flera uttag i slingan till andra med andra dämpningar.

Jag utgår bara från bostadsrättsföreningen jag bodde i förut, där gick varje lägenhet på en egen kabel från fördelare i källaren. Mek med uttaget påverkade inte grannlägenheterna.

Men som jag sa, kör förlängningskablar så går det lätt att återställa också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.