Upptäckte av en slump att min strömbrytare till tvätt o torkmaskin inte fungerar !
Det spelar ingen roll om den står på 0 eller 1 ?? Ström på hela tiden.
Den är nyinstalllerad av elektriker och sedan kom elgiganten och kopplad in maskinerna.
Min fråga är vems kan felet vara ?
Han som installerade ny kontakt eller kan elgiganten kopplat fel på något sätt !
Min egen magkänsla säger att det är felkopplat/fel på kontakten !
Någon som kan tänkas ha kunskap om sånt här ??
Det spelar ingen roll om den står på 0 eller 1 ?? Ström på hela tiden.
Den är nyinstalllerad av elektriker och sedan kom elgiganten och kopplad in maskinerna.
Min fråga är vems kan felet vara ?
Han som installerade ny kontakt eller kan elgiganten kopplat fel på något sätt !
Min egen magkänsla säger att det är felkopplat/fel på kontakten !
Någon som kan tänkas ha kunskap om sånt här ??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag nu inte minns fel så har jag någon gång i forntiden sett en brytare som den med fyra plintar varav tre är brutna, avsedda för faser, och en obruten, avsedd för nollan.
Blir det fel där kan man få det fenomenet du har.
Men, som sagt, minnet är otydligt.
Blir det fel där kan man få det fenomenet du har.
Men, som sagt, minnet är otydligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Själva vredet räcker antagligen men jag har inte prövat just din strömbrytare. Du tar bort resp. slår av säkringen först bara och sen kan du ta en eller ett par bilder på hur det ser ut som du laddar upp.
Jag väntar med ”spänning” på att få se vad man kan hittat på för att missa strömbrytarfunktionen 
Denna tvättmaskinsbryta finns som 1, 2 eller 3-fasbrytare.
Börja med att lossa vredet, sen lär du hitta två skruvar för att ta loss kåpan.
Där lär det se ut ungefär såhär https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-3-polig-vridstroembrytare-till-tvaettmaskin.349650/
Denna tvättmaskinsbryta finns som 1, 2 eller 3-fasbrytare.
Börja med att lossa vredet, sen lär du hitta två skruvar för att ta loss kåpan.
Där lär det se ut ungefär såhär https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-3-polig-vridstroembrytare-till-tvaettmaskin.349650/
Hej igen, här kommer ett par bilder till.
Det enda jag kan notera är att den bruna kabeln från torktumlaren sitter lite dåligt !
Hälften av det avskalade är bara fast
Vet dock ej vad brun har för funktion
Mvh
Niklas
Det enda jag kan notera är att den bruna kabeln från torktumlaren sitter lite dåligt !
Hälften av det avskalade är bara fast
Vet dock ej vad brun har för funktion
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Niklas
Hehe, ser väl ut som förväntat…maskinernas kablars utgående bruna ledarna (bruten fas) sitter direkt på inkommande fasledare från elcentralen.
Strömbrytarens ”brutna faser” ut från strömbrytaren är anslutningarna på undersidan, plintarna rakt under med jämna nummer. Det är där kablarnas bruna trådar skall vara anslutna.
Man har använt strömbrytaren som kopplingsplint isf strömbrytare.
Det där borde Elgiganten komma ut och fixa av ren principsak.
Deras installatörer borde veta hur man ansluter en tvättmaskin till en tvättmaskinsbrytare.
Strömbrytarens ”brutna faser” ut från strömbrytaren är anslutningarna på undersidan, plintarna rakt under med jämna nummer. Det är där kablarnas bruna trådar skall vara anslutna.
Man har använt strömbrytaren som kopplingsplint isf strömbrytare.
Det där borde Elgiganten komma ut och fixa av ren principsak.
Deras installatörer borde veta hur man ansluter en tvättmaskin till en tvättmaskinsbrytare.
Ja söte värld...
noterar även att man helt sonika skitit i dragavlastningen, sladdarna från maskinerna hänger i anslutningarna...
Gör Om, Gör Rätt. Det där ska elgiganten komma ut och göra om!
Gör Om, Gör Rätt. Det där ska elgiganten komma ut och göra om!
De ska då skicka någon som kan göra jobbet.
Nej då. Men var försiktig med sladdarna efter som de inte sitter fast som de ska.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 886 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 886 inlägg
Det "installatören" gjort är att koppla ihop utan att passera strömbrytaren, dvs som att du inte ens haft en brytare. Det är så uselt så den personen som gjort det borde inte få koppla in fler saker innan hen lärt sig hur.N niddex skrev: