Upptäckte av en slump att min strömbrytare till tvätt o torkmaskin inte fungerar !
Det spelar ingen roll om den står på 0 eller 1 ?? Ström på hela tiden.
Den är nyinstalllerad av elektriker och sedan kom elgiganten och kopplad in maskinerna.
Min fråga är vems kan felet vara ?
Han som installerade ny kontakt eller kan elgiganten kopplat fel på något sätt !
Min egen magkänsla säger att det är felkopplat/fel på kontakten !

Någon som kan tänkas ha kunskap om sånt här ?? Väggmonterad ljusströmbrytare i sluten position med ansluten kabel, märkt IP23.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag nu inte minns fel så har jag någon gång i forntiden sett en brytare som den med fyra plintar varav tre är brutna, avsedda för faser, och en obruten, avsedd för nollan.
Blir det fel där kan man få det fenomenet du har.
Men, som sagt, minnet är otydligt.
 
BirgitS
Vem som har gjort fel bör väl avslöjas om du tar bort locket.
 
  • Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vem som har gjort fel bör väl avslöjas om du tar bort locket.
BirgitS BirgitS skrev:
Vem som har gjort fel bör väl avslöjas om du tar bort locket.
Hej ! Sorry, vilket lock tänker du på ? allt eller bara vredet ? Är ingen elektriker så vad skall man titta efter då ?
Mvh
Niklas
 
BirgitS
Själva vredet räcker antagligen men jag har inte prövat just din strömbrytare. Du tar bort resp. slår av säkringen först bara och sen kan du ta en eller ett par bilder på hur det ser ut som du laddar upp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Själva vredet räcker antagligen men jag har inte prövat just din strömbrytare. Du tar bort resp. slår av säkringen först bara och sen kan du ta en eller ett par bilder på hur det ser ut som du laddar upp.
Ok, inte hemma just nu men återkommer i tråden, tack !
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hej igen, här kommer ett par bilder till.
Det enda jag kan notera är att den bruna kabeln från torktumlaren sitter lite dåligt !
Hälften av det avskalade är bara fast
Vet dock ej vad brun har för funktion
Elanslutning med löst sittande brun kabel vid en kopplingsdosa, med synliga färgade ledningar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedre del av en torktumlare med öppet elfack där en bruna kabeln sitter löst och halvskalad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nahaufnahme eines elektrischen Anschlusses mit einer lose sitzenden braunen Kabelverbindung in einem Torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Niklas
 
Hehe, ser väl ut som förväntat…maskinernas kablars utgående bruna ledarna (bruten fas) sitter direkt på inkommande fasledare från elcentralen.
Strömbrytarens ”brutna faser” ut från strömbrytaren är anslutningarna på undersidan, plintarna rakt under med jämna nummer. Det är där kablarnas bruna trådar skall vara anslutna.

Man har använt strömbrytaren som kopplingsplint isf strömbrytare. :oops:
Det där borde Elgiganten komma ut och fixa av ren principsak.
Deras installatörer borde veta hur man ansluter en tvättmaskin till en tvättmaskinsbrytare.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Ja söte värld...:surprised: noterar även att man helt sonika skitit i dragavlastningen, sladdarna från maskinerna hänger i anslutningarna...
Gör Om, Gör Rätt. Det där ska elgiganten komma ut och göra om!
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
De ska då skicka någon som kan göra jobbet.
 
Strålande !

Tack för all input, skall ringa elgiganten o be dom skicka nån utan blindkäpp ;)

För övrigt, föreligger det någon risk för haveri om jag använder mig av maskinerna ??

Mvh
Niklas
 
Nej då. Men var försiktig med sladdarna efter som de inte sitter fast som de ska.
 
(y)(y)
 
Fairlane
N niddex skrev:
Strålande !

Tack för all input, skall ringa elgiganten o be dom skicka nån utan blindkäpp ;)

För övrigt, föreligger det någon risk för haveri om jag använder mig av maskinerna ??

Mvh
Niklas
Det "installatören" gjort är att koppla ihop utan att passera strömbrytaren, dvs som att du inte ens haft en brytare. Det är så uselt så den personen som gjort det borde inte få koppla in fler saker innan hen lärt sig hur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.