Jag har en TV som jag skulle vilja driva på ngn lägre spänning än 230 V. Tyvärr sitter transformatorn inbyggd i TV:n så jag kan inte enkelt se vilken spänning TV:n vill ha.
Jag bifogar 2 bilder, framsida och baksida, på kretskortet där 230 V kommer in.
Min förhoppning är att någon här med hjälp av bilderna kan berätta för mig var jag kan mäta för att ta reda vilken den interna spänningen är.
Ingången för 230 V är högst upp på bilderna. Framsida vit kontakt i övre högra hörnet. Baksida PG81 och PG82.
Mvh
Jonas
Jag bifogar 2 bilder, framsida och baksida, på kretskortet där 230 V kommer in.
Min förhoppning är att någon här med hjälp av bilderna kan berätta för mig var jag kan mäta för att ta reda vilken den interna spänningen är.
Ingången för 230 V är högst upp på bilderna. Framsida vit kontakt i övre högra hörnet. Baksida PG81 och PG82.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Jonas
Det finns 12 anslutningar på den vita plinten, sen är där väl en svart plint med ytterligare 10 anslutningar som går direkt till något annat kretskort?
Den vita plinten har nog två spänningar (ev en tredje till standby matning, men hittar inga komponenter för det) plus nollvolt . Sen är det nog bara 3-4 trådar kvar till något, kanske standby/Power on och ev en ”spänning är okay” signal tillbaka till elektroniken. Vad vet jag!?
Har TVn fjärrkontroll? på/av knapp?
Du får väl mäta vilka spänningar som finns när TVn är på respektive av med sladden i 230v uttaget.
Jag rekommenderar tex en 12V till 230V omvandlare. Klart.
Den vita plinten har nog två spänningar (ev en tredje till standby matning, men hittar inga komponenter för det) plus nollvolt . Sen är det nog bara 3-4 trådar kvar till något, kanske standby/Power on och ev en ”spänning är okay” signal tillbaka till elektroniken. Vad vet jag!?
Har TVn fjärrkontroll? på/av knapp?
Du får väl mäta vilka spänningar som finns när TVn är på respektive av med sladden i 230v uttaget.
Jag rekommenderar tex en 12V till 230V omvandlare. Klart.
Spänningsomvandlaren ger två utspänningar. På sekundärsidan av transformatorn finns två dubbeldioder på varsin kylfläns. Mellan dessa sitter fyra elektrolytkondensatorer. C824, C825, C827 och C828. Över C824 och C825 kan du mäta den ena spänningen. Över C827 och C828 kan du mäta den andra spänningen. I den 12-poliga kontakten är tre stift signaljord och tre stift den ena spänningen. Jag gissar att två stift är den andra spänningen. Det lämnar fyra stift med ytterligare funktion. Jag tror att du skapar dig ett stort jobb om du skall driva den på 12V. Skaffa en inverter eller en TV som direkt kan köras på 12 V.
Klicka här för att svara
