Har flyttat in i en lägenhet som har ett otroligt konstigt eluttag problem. Lägenheten är inte stor 28 kvadratmeter med ett kök i ett eget "rum" men som bara har plats för att stå. Det finns inget eluttag i köket, inget vid fönstret, inget vid diskbänken. Kylskåpet är kopplat på ett vägguttag som bara har ett uttag, alternativet där skulle vara om jag drar en skarvsladd så jag kan koppla in mikron? Vet dock inte hur mycket säkringen klarar om det bara är ett uttag.

Stora rummet har bara ett ojordad vägguttag och det är vid fönstret. Jag skulle behöva koppla in tv, dator, router och fönsterlampa minst. Klarar ett eluttag två skarvdosor?

Alternativet är att jag tar in en elektriker själv som drar nytt uttag för mig, hyresvärden har inget intresse till att göra detta och gav mig det alternativet. Hur skulle ni göra? Och vad skulle kostnaden kunna bli?

Såhär ser säkringsskåpet ut. Den nya fasen är vad som går till det ny renoverade badrummet.

• Gammal Siemens säkringspanel med fyra porslinssäkringar och en modernare elautomat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jimjonsson skrev:
Den nya fasen är vad som går till det ny renoverade badrummet.
jag tror att det är en jordfelsbrytare ingen säkring

Det ser ut att vara 6A-säkringar. Då klarar uttaget ca 1400 W, vilket räcker till en normal micro och kylskåp men inte så mycket mer. En vanlig vattenkokare t ex brukar vara på drygt 2000 W och kräver 10 A säkring.

Tv, dator, router och några lampor är inga problem på ett uttag såvida det inte är värsta sortens gamingdator och flera stora skärmar.

J jimjonsson skrev:
Klarar ett eluttag två skarvdosor?
Ett eluttag "klarar" hur många skarvdosor som helst. Det som är intressant är hur mycket ström prylarna man kopplar in drar tillsammans.

Sen är det inte lämpligt av andra skäl att dra ett råttbo med skarvsladdar runt hela bostaden....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.