Hej Byggahus-forum!

Efter att ha avslutat mitt vardagsrumsprojekt stötte jag på ett mindre dilemma. Under installationen av listerna övergick jag att ta hänsyn till strömkabeln till min TV. Ni kan se situationen i bifogad bild
: Person justerar jalusi, kabel och skugga syns, inomhusbelysning, beige jacka, vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En person fäster en svart kabel längs med ett vitt dörrfoder inomhus.
Skapa konto
(Vänstra hand behöver man inte ta hänsyn till då det är redan förbi TVn)

En person håller en svart kabel i ett hem, eventuellt för att ordna eller fästa den.
Skapa konto

Ett vardagsrum med blank TV-skärm, trägolv, vit väggpanel och spegelbild av två personer.
Skapa konto

Jag har använt en 1,5 cm tjock list och står nu inför utmaningen att elegant och praktiskt leda strömkabeln över denna befintliga list. Min TV är monterad ovanför, medan strömuttaget är placerat längst ner. Dessutom är väggen av betong, vilket utesluter möjligheten att dra kabeln bakom väggen.

Jag vänder mig därför till er för råd och tips. Målet är att leda strömmen till TV:n på ett så diskret och estetiskt tilltalande sätt som möjligt. Jag är öppen för alla förslag och ser fram emot era kreativa lösningar!

Tack på förhand för hjälpen! 😇

AXS
Vad är på andra sidan väggen?

Om det är granne skulle jag jacka ur listerna och lägga kabeln rakt igenom och ner.
Fast en kabel som är lättare att sätta rakt och snyggt, helst måla in den.

AXS AXS skrev:
Vad är på andra sidan väggen?

Om det är granne skulle jag jacka ur listerna och lägga kabeln rakt igenom och ner.
Fast en kabel som är lättare att sätta rakt och snyggt, helst måla in den.
På andra sidan är det bara extremt porös vägg. Om jag förstod dig rätt menar du att jag ska skära igenom en bit av befintliga list och lägga på kabellist som går igenom det helt enkelt?

AXS
A Alex_Thrill skrev:
På andra sidan är det bara extremt porös vägg. Om jag förstod dig rätt menar du att jag ska skära igenom en bit av befintliga list och lägga på kabellist som går igenom det helt enkelt?
Men har du eller granne rum på andra sidan? Du kan borra in till andra sidan och sen borra igen för att komma tillbaka i rummet nära uttaget. Finns många lösningar om du kan jobba från andra rummet.

Ja på resten, det kommer inte bli skitsnyggt men bättre än att dra kabel över varje listbit.

AXS AXS skrev:
Men har du eller granne rum på andra sidan? Du kan borra in till andra sidan och sen borra igen för att komma tillbaka i rummet nära uttaget. Finns många lösningar om du kan jobba från andra rummet.

Ja på resten, det kommer inte bli skitsnyggt men bättre än att dra kabel över varje listbit.
Det är granne på andra sidan men det är väldigt tjockt vägg mellan oss så jag tror inte jag kan dra något därifrån heller som jag har uppfattat. Om vi utesluter att vi inte kan jobba från andra rummet. Vad har vi för andra alternativ i så fall? Det är alltså endast 1 listbit som den ska gå över vilket är i mitten. Behövs ingen annanstans mer.

AXS
  • Gilla
Alex_Thrill
  • Laddar…
balloo balloo skrev:
AXS AXS skrev:
Då sågar du av listen och sätter kabeln där. Borde inte vara något problem.
Mest diskreta kabelkanal som jag har hittat: [länk]
I see! Ja jo.. jag är lite rädd att det inte blir så snyggt. Det är alltså den här listen som jag har fäst: https://www.bauhaus.se/taklist-melissa-2m - Finns litet hål men tror inte tillräckligt nog för en kabel skulle jag tro. Värsta fall kan man väl med den kabelkanal även fästa över listen? Vet inte om klistret håller det efter ett tag dock..

balloo balloo skrev:
Din TV har inte lös sladd så du kan byta till en vit, blir lite mindre iögonfallande [länk]
Tyvärr är det en S90C vilket har C13 kabel
Elektrisk kabel med en icke-anpassad kontakt och uttag, möjlig strömadapter eller omvandling behövs.
Skapa konto

Men jag har inga problem med att istället köpa en grenuttag och ha det bakom TV. Då kan jag byta mot en vit och eventuellt måla den till samma färg som målarfärg om du har någon ny idé!

Kan man använda en likadan frigolitlist och fräsa ur den så du kan dra en kabel inuti? Så matchar det..sen jacka ut den horisontella listen.

H Harald Boye skrev:
Kan man använda en likadan frigolitlist och fräsa ur den så du kan dra en kabel inuti? Så matchar det..sen jacka ut den horisontella listen.
Hmm tror inte riktigt jag hänger med. Menar du att jag ska ta bort en bit från frigolitlisten och då göra ett hål och sedan klistra tillbaks det?

A Alex_Thrill skrev:
Hmm tror inte riktigt jag hänger med. Menar du att jag ska ta bort en bit från frigolitlisten och då göra ett hål och sedan klistra tillbaks det?
Alltså, istället för kabellist, kan du nyttja en likadan list i frigolit som du fräser ur bakpå/karvar så du kan fälla in elkabeln? Du kommer såklart få ”korsa” dina befintliga lister men det är ju lätt att ta ut en bit.

Själv löste jag likadant problem i helgen men jag hade gips så hålsåg och drog kablar inuti bara :).

En släckt TV, ljudlimpa, dekorativ trädskulptur, kopp, två glas, reflektion av ett rum.
Skapa konto

• Gilla
Alex_Thrill
  • Laddar…
H Harald Boye skrev:
Alltså, istället för kabellist, kan du nyttja en likadan list i frigolit som du fräser ur bakpå/karvar så du kan fälla in elkabeln? Du kommer såklart få ”korsa” dina befintliga lister men det är ju lätt att ta ut en bit.
Tror jag börjar hänga med! Tror problemet är att bakpå frigoliten så är det inte stort nog hål för att kabeln ska gömma sig skulle jag tro. Om jag förstod dig rätt vill du jag ska dra sladden igenom baksidan av frigoliten och göra ett litet hål som då går mot TV?

Snyggt med tvn du har gjort!

AXS AXS skrev:

En annan idé som jag fick är ifall om jag köper sådant kabel https://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-jordad-stickpropp/p/32-1113 och sen gör ett hål som gör att den går igenom listen och därefter bygger på en grenuttag när det är förbi listen, skulle det vara en bra idé?

AXS
A Alex_Thrill skrev:
En annan idé som jag fick är ifall om jag köper sådant kabel [länk] och sen gör ett hål som gör att den går igenom listen och därefter bygger på en grenuttag när det är förbi listen, skulle det vara en bra idé?
Kan nog bli okej. Men den kabeln är lite svår att få rak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.