5 546 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Vad är er dagliga förbrukning av hushållsel?
Jag har laddat ner appen Greenely och fått upp ett intressere av att följa upp min dagliga elförbrukning. Då jag värmer upp mitt hus med gas så är det enbart förbrukningen av min hushållsel som visas i appen. Jag har nu varit bortrest en vecka och ser här på distans att mitt hus drar runt 6,5 kWh/ dygn. Inga maskiner används, ingen golvvärme är på utan enbart kyl/frys och varmvattenberedare som drar ström.
Låter det här som en rimlig elförbrukning i ett hus där ingen är hemma?
Låter det här som en rimlig elförbrukning i ett hus där ingen är hemma?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det tycker jag låter ganska rimligt.
Du kan ju titta på dataskyltarna på kyl och frys, där står det hur mycket de skall "dra".
Hos mig gick det åt strax över 400 kWh under april, men då är det inklusive värme och allt.
Hur mycket energi går åt via gasen för dig?
Du kan ju titta på dataskyltarna på kyl och frys, där står det hur mycket de skall "dra".
Hos mig gick det åt strax över 400 kWh under april, men då är det inklusive värme och allt.
Hur mycket energi går åt via gasen för dig?
Under april gjorde jag av med 467 kWh fördelat på värme 217 kWh, varmvatten 78 kWh och hushållsel 172 kWh. Alltså 5,7 kWh hushållsel per dygn. Detta när jag varit hemma och haft växtbelysning igång ganska mycket. Dina siffror låter högst rimliga. Men det går troligen att sänka om du vill.
Mitt kylskåp drar ungefär 1 kWh per dygn. (Kombinerad kyl/frys). Min varmvattenberedare drar om jag inte använder något varmvatten ungefär 1,2 kWh per dygn. (55 liter från 70-talet). Har du separat kyl och frys? Är de gamla? Om det bara är kyl/frys och varmvattenberedare på tomgång låter det möjligen lite i överkant. Inget ventilationssystem?
Side-by-side kyl/frys från 2010 så runt 1 kWh låter rimligt för dem också tycker jag. Inget ventilationssystem utan enbart ventiler.
När jag kikar på energideklarationen (köpte huset för 9 mån sedan) så står det ”energi till varmvattenberedning 2729 kWh”. Det är ju 7,5 kWh/ dag. Kan det vara min panna som är boven eller är det något jag inte förstår här?
När jag kikar på energideklarationen (köpte huset för 9 mån sedan) så står det ”energi till varmvattenberedning 2729 kWh”. Det är ju 7,5 kWh/ dag. Kan det vara min panna som är boven eller är det något jag inte förstår här?
De 1,2 kWh per dygn jag skrev om för min varmvattenberedare gäller om jag inte förbrukar något varmvatten. de 2729 kWh per år du skriver om inkluderar även förbrukat varmvatten. Dessutom är det troligen en mer eller mindre gissad uppgift. Hur stor är varmvattenberedaren? Den har en säkerhetsventil. Droppar det vatten från den?
Ja 1,2 kWh/ dygn låter vettigt när beredare inte används. Så min kyl, frys och normalstor beredare borde landa på runt 2,5 kWh/dygn i ett tomt hus? Jag vet inte storlek på beredaren men ingen monsterstorlek eller så. Inget läckage vad jag sett. Den står i tvättstugan och jag har inte sett några spår på golvet som skulle kunna tyda på det.
Det kan finnas variationer mellan olika apparater. Jag vet bara vad mina förbrukar. Storleken har betydelse för både kylskåp och varmvattenberedare. Mina är ganska små. För kylskåpet har även åldern en viss betydelse. En säkerhetsventil har beredaren absolut. Det är normalt att det droppar lite från den då och då. Därför är den normalt ansluten till avloppet. Så ett eventuellt läckage är ingenting du ser genom att det rinner på golvet. Men om du hittar den så titta om det droppar hela tiden. Normalt kommer det ut en liten skvätt när den värmer upp efter att man använt mycket varmvatten.
Nyligen hemkommen från tio dagars semester kan jag avläsa att husets "tomgångsförbrukning" i snitt har varit 8 kWh/dygn.
Då finns två kyl/frys , ett litet frysskåp , en hel del LED-belysning och ett FTX-system i semesterläge.
Sedan början på april startar inte längre bergvärmen för annat än varmvattenberedning och huset verkar klara sej på solinstrålning och en gammal plasma-TV som huvudsakliga värmekällor.
Ett normaldygn nu kostar 11 - 13 kWh. Vinterns högsta dygnsförbr. var 36 kWh.
Husdata : 156 kvm. , enplans , betonghus , ett år gammalt , rumstemp. minst 22 gr. , Blekinge , 1 vuxen + en tonåring varannan vecka.
Då finns två kyl/frys , ett litet frysskåp , en hel del LED-belysning och ett FTX-system i semesterläge.
Sedan början på april startar inte längre bergvärmen för annat än varmvattenberedning och huset verkar klara sej på solinstrålning och en gammal plasma-TV som huvudsakliga värmekällor.
Ett normaldygn nu kostar 11 - 13 kWh. Vinterns högsta dygnsförbr. var 36 kWh.
Husdata : 156 kvm. , enplans , betonghus , ett år gammalt , rumstemp. minst 22 gr. , Blekinge , 1 vuxen + en tonåring varannan vecka.
Min kyl/frys + liten frys drar ca 5kWh/dygn, Tv, dator belysning och spis 2-3 kWh/dygn. Bergvärmepumpen 6-7 kWh/dygn vid 0 grader ute. Har timpris och vedkamin som eldas en gång/dag. Har dagsänkning av värmepumpen så den går i stort sett bara nattetid då elen är billigare. Har kollat juli-september vad jag tjänat på timpriset jmf rörligt. Förtjänst 0 kr- 60 kr!!! Kör tvätt och disk vid lågpris.
Timpriset är inte alls så bra som jag trodde. Blir bättre förtjänst vintertid då uthuset drivs med luftvärmepump nattetid(underhållsvärme).
Total förbrukning ca 4500 kWh/ år för ensamstående med 85 m2 torp med 15 m2 gäststuga(kräver underhållsvärme för att inte vattengrejerna ska frysa).
Nu 15 nov har jag förbrukat 386 kWh sista 30 dagarna, alltså 13kWh/dygn. Mälardalen
Timpriset är inte alls så bra som jag trodde. Blir bättre förtjänst vintertid då uthuset drivs med luftvärmepump nattetid(underhållsvärme).
Total förbrukning ca 4500 kWh/ år för ensamstående med 85 m2 torp med 15 m2 gäststuga(kräver underhållsvärme för att inte vattengrejerna ska frysa).
Nu 15 nov har jag förbrukat 386 kWh sista 30 dagarna, alltså 13kWh/dygn. Mälardalen
Klicka här för att svara