Byggahus.se
Jag köpte för några år sedan lampor i gammal stil av en lokal lamptillverkare med ny el, ojordad. Det finns inga markeringar om dubbelisolering eller annan info. Nu ville jag koppla in dem till DCL i en global trac multi adapter som är jordad.

1. Får jag eller får jag inte koppla in sladdarna och lämna jordstiftet tomt? Om nej, finns det ojordade Multi adaptrar?
2. Måste man göra om elen i lampan till jordad?

Jag har sökt efter svar men tycker det är svårt och skulle vilja ha svar på min specifika fråga…Jag kan även se om jag får kontakt med tillverkaren.
Tacksam för svar!
 
  • Inre delar av en elektrisk komponent, antagligen en kontakt, med synliga anslutna koppartrådar och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
1. och 2. Beror på om lampan behöver jordas i ett rum med jordade uttag.

Har lampan några delar i metall?
Hur ser det ut där kabeln kommer fram till lampan?
 
BirgitS BirgitS skrev:
1. och 2. Beror på om lampan behöver jordas i ett rum med jordade uttag.

Har lampan några delar i metall?
Hur ser det ut där kabeln kommer fram till lampan?
Ja det är metall, se bild!
 
  • Guldfärgad metallklocka, svart lina, vit genomskinlig lampa, mot mörkt träbord, inomhusbelysning, reflektion av ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ja, men just där ser det ut att vara dubbelisolerat, dvs. två lager skydd mellan koppartråden där strömmen går och metallen. Går det att se hur det ser ut i där kabeln tar slut inne i lampan?
Kommer din global trac multi adapter att vara dold och i så fall i vad?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men just där ser det ut att vara dubbelisolerat, dvs. två lager skydd mellan koppartråden där strömmen går och metallen. Går det att se hur det ser ut i där kabeln tar slut inne i lampan?
Kommer din global trac multi adapter att vara dold och i så fall i vad?
Jaha okej räknas det!
Nej det går inte se inuti, där sitter en vanlig sockel liksom.
Och adaptern kommer inte vara dold utan sitta synlig i takskenan
 
BirgitS
K koliz skrev:
Nej det går inte se inuti, där sitter en vanlig sockel liksom.
Jag vet inte hur det ska se ut där men jag tror att andra kan avgöra om det är gjort på ett sånt sätt att det räknas som dubbelisolerat. Om du lyckas ta någon vettig bild.
K koliz skrev:
Och adaptern kommer inte vara dold utan sitta synlig i takskenan
Koppartrådar får aldrig vara åtkomliga på det sätt som man ser i din första bild.
Inte ens den genomskinliga eller färgade plasten runt koppartråden får vara åtkomlig.
Kommer något av det att vara åtkomligt när adaptern sitter på plats?
 
  • Gilla
koliz
  • Laddar…
tommib
Ta en bild på lampsockeln, gärna både rakt på och lite snett. Troligen är det en modern plastsockel och då är lampan troligen att anse som dubbelisolerad.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte hur det ska se ut där men jag tror att andra kan avgöra om det är gjort på ett sånt sätt att det räknas som dubbelisolerat. Om du lyckas ta någon vettig bild.

Koppartrådar får aldrig vara åtkomliga på det sätt som man ser i din första bild.
Inte ens den genomskinliga eller färgade plasten runt koppartråden får vara åtkomlig.
Kommer något av det att vara åtkomligt när adaptern sitter på plats?
Jaha okej, nej varken koppartråden eller kablarna kommer sticka ut när adaptern är stängd!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ta en bild på lampsockeln, gärna både rakt på och lite snett. Troligen är det en modern plastsockel och då är lampan troligen att anse som dubbelisolerad.
Tog bara en bild lite tidigare, om den är tillräcklig
 
  • Eldriven lampa, glödlampa ovanifrån sett, insida av lampskärm, guldfärgad, skruvsockel, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Skulle behövas en bild utan lampan, ner i lampsockeln. Det ser ut att vara seriöst gjort men det är ärligt talat svårt att bedöma över nätet. Man skulle behöva skruva isär lite och titta efter hur genomföringen är gjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.