Byggahus.se
Vi ska byta elkablarna i huset vi har köpt.

Kan man be elektrikern lämna kvar kabelskrotet? Eller måste han ta det med sig?

Tänkte ifall man själv kunde sälja kopparkabeln som skrot och tjäna en slant.
 
Varför skulle han måsta göra det? Är ju dina kablar.
Be han lämna dom
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Å andra sidan blir det väl inte någon jätteslant för några kilo kabel?
 
50:- kanske?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Bara att räkna på hur mycket pengar det blir. De flesta skrotfirmor har ca prislistor på skrot.
Har för mig att 13-15 kr/kg va norm för nått år sedan för ej rensad kabel. Så blir ju knappt bensinpengar om man åker själv.
 
Tommty
100meter FK kabel är cirka 2kg inkl. isolering. Men räknar på 2kg koppar för enkelhetens skull.

När jag Trådade om huset så vart det totalt lite drygt 600m kabel totalt.

skrotpris på ej rensad kabel verkar ligga runt 30kr/Kg.
i detta fallet skulle då priset bli 360:-.

Vill du själv lägga jobbet på att försöka sälja kopparn så är det bara att säga till elektrikern att dumpa de gamla kablarna i en hög någonstans, de är ju dina kablar.
 
Tommty Tommty skrev:
skrotpris på ej rensad kabel verkar ligga runt 30kr/Kg.
Vart får du så bra pris? Jag hittade priser mellan 8 och 25:- vid en snabb googling (oklart om moms påverkar).

Sen brukar man inte byta FK i rör, så jag gissar att det är gamla metallmantlade kablar det handlar om. Sist jag sålde såna räknades det som blandskrot och således fick man dåligt betalt.
 
Sist jag frågade på blandskrot, när jag skulle bli av med den här;
Fordonsdelar, släpvagn, fraktsäkring, uppfart, hus, delvis demonterad bil, dagtid, molnigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så var priset 1,4 kr kilot..
 
Tommty
useless useless skrev:
Vart får du så bra pris? Jag hittade priser mellan 8 och 25:- vid en snabb googling (oklart om moms påverkar).

Sen brukar man inte byta FK i rör, så jag gissar att det är gamla metallmantlade kablar det handlar om. Sist jag sålde såna räknades det som blandskrot och således fick man dåligt betalt.
https://www.recycla.se/skrotpriser/skrotpriser

Att man inte brukar byta FK i rör är inte helt riktig, Görs i samband med andra åtgärder som exempelvis Centralbyten, Jordning, ändringar eller tillbyggnader för att få en helhet.
 
H
För ett par veckor sedan fick vi 70 kr kg för ren koppar.
30 kr kg för kabel och 8 kr kg för alu kabel.
18 kr kg för buflex kabel då den är ett helvete att skala.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.