4 748 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
Problem med strömbrytare (kron)
Det är praxis att använda den bruna (fasen (linjeledaren)) som tändtråd oavsett vad man gör, och den blåa till nolla (neutralledare) du behöver båda för att lampan ska fungera, med det antalet ledare du visar med bilden så kan du nog inte alls få lampan att lysa utan att byta ut den matande kabeln till en 5g1.5 alt en 4g1.5 så att du då får nollan med dig ner till stb
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Så kan det vara. Är inte jag som har installerat den första brytaren etc.D Daniel 109 skrev:
Den första brytaren kan mycket väl ha varit korrekt installerad. Men det går inte att komplettera för en lampa till på det sätt du gjort. Det finns ingen nolla i brytaren och det krävs en nolla för att lampan skall lysa. Du måste byta kabeln som går från strömbrytaren till dosan eller den befintliga lampan mot en som har fler ledare.Guldstrand skrev:
lampa behöver nolla och tändtråd för att lysa. Om vi inte bryr oss om färger, har din lampa nolla och tändtråd?
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
S Snow_Stone skrev:
Den nya lampan har en blå, brun och jordad (gul/grön) kabel.lisaskywalker skrev:
Det var inte frågan.
Går den undre kabeln direkt till armaturen utan att passera en kopplingsdosa?Guldstrand skrev:
Om den passerar en kopplingsdosa hur är det kopplat där?
Om den inte gör det, så antar jag att den går direkt ifrån strömbrytaren där den bara har tändtråd och jord inkopplad, då spelar det ingen roll hur du vrider och vänder på det, armaturen kommer inte att lysa.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Kabeln går direkt ut till den nya lampan.S Snow_Stone skrev:Går den undre kabeln direkt till armaturen utan att passera en kopplingsdosa?
Om den passerar en kopplingsdosa hur är det kopplat där?
Om den inte gör det, så antar jag att den går direkt ifrån strömbrytaren där den bara har tändtråd och jord inkopplad, då spelar det ingen roll hur du vrider och vänder på det, armaturen kommer inte att lysa.
Och som jag skrev innan, var den bruna också inkopplad (och hade då spänning).
Finns tyvärr inga fler trådar i den kabeln, än blå, brun och jord.
Har egentligen inte råd att köpa ännu en ny/annan kabel i dagsläget.
Går det att ordna med en fullösning så länge?
Redigerat:
Nej. Inga fullösningar. Har du inte råd att göra det rätt ska du inte göra det alls.
Rita ett kopplingsschema på hur du tänker att det ska kopplas. Komplettera med bilder på det du installerat samt på hur det var innan du började röra i det.
Det är ingen som har attityd här utöver dig. Folk vill hjälpa men du verkar koppla på chans vilket många här brukar betrakta som oansvarigt. Du bryter mot lagen när du gör detta själv. Jag och många andra är rätt flexibla i det avseendet men däremot är det väldigt noga att du förstår vad du gör, vilket du inte verkar göra.
Rita ett kopplingsschema på hur du tänker att det ska kopplas. Komplettera med bilder på det du installerat samt på hur det var innan du började röra i det.
Det är ingen som har attityd här utöver dig. Folk vill hjälpa men du verkar koppla på chans vilket många här brukar betrakta som oansvarigt. Du bryter mot lagen när du gör detta själv. Jag och många andra är rätt flexibla i det avseendet men däremot är det väldigt noga att du förstår vad du gör, vilket du inte verkar göra.
Den var inkopplad till fas vilket är fel. Den skall vara inkopplad till neutral som du inte har i strömbrytaren.Guldstrand skrev:
Beroende på hur det ser ut kan det vara möjligt att sätta en mjuk anslutningskabel på lampan och en stickpropp så att du ansluter den med skarvsladd när du skall använda den. Du skall inte hålla på med fullösningar för att koppla den till strömbrytaren i det här fallet.Guldstrand skrev:
Som ovanstående redan skrivit, några sådana lösningar för man inte, gör rätt eller inte alls.
Det är nog dags att du tar och inser dina begränsningar, el är inget man kopplar som man vill, och nu har du tyvärr uppvisat att du inte har tillräcklig kunskap i ämnet för att jag ska vara beredd att hjälpa dig mer.
Mitt sista råd är att ta bort det du redan gjort och låt det vara tills du kan tillkalla en elektriker.
Mvh
Det är nog dags att du tar och inser dina begränsningar, el är inget man kopplar som man vill, och nu har du tyvärr uppvisat att du inte har tillräcklig kunskap i ämnet för att jag ska vara beredd att hjälpa dig mer.
Mitt sista råd är att ta bort det du redan gjort och låt det vara tills du kan tillkalla en elektriker.
Mvh
Klicka här för att svara