553 läst ·
4 svar
553 läst
4 svar
Jord och säkring?
Har förberett för bubbelpool i badrummet. På en separat säkring (16A) finns en tvåpolig vridströmbrytare som sedan går vidare till en dosa där bubbelpoolen ska installeras. Skulle vilja byta ut vridkontakten till ett vanligt eluttag (sitter långt från dusch/kranar).
I dosan finns fas, nolla och jord.
Fråga 1:
- Bör man be någon elektriker att säkra ned till 10A?
Fråga 2:
- Det finns som sagt nolla, fas samt jord. Jorden är inte ansluten till vridströmbrytaren utan bara vidarekopplad (troligtvis till någon belysning). Visst är det så att all jord ansluter till samma jordskena - så man behöver inte dubbelkolla att det är "rätt" jordkabel?
JFB finns såklart.
I dosan finns fas, nolla och jord.
Fråga 1:
- Bör man be någon elektriker att säkra ned till 10A?
Fråga 2:
- Det finns som sagt nolla, fas samt jord. Jorden är inte ansluten till vridströmbrytaren utan bara vidarekopplad (troligtvis till någon belysning). Visst är det så att all jord ansluter till samma jordskena - så man behöver inte dubbelkolla att det är "rätt" jordkabel?
JFB finns såklart.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Är det, eller har du, förberett för bubbelbad? Om du inte ska något bubbelbad där så visst kan matningen användas för ett uttag istället. Placeringen verkar ok.
I Sverige brukar vi avsäkra uttag med 10 A, även om schukouttag är klassade för 16 A. Med en JFB har det ingen större betydelse, så du måste inte säkra ned.
Den skyddsledare du hittar i dosan kan du lita på att den tillhör samma grupp. Det är bara i sällsynta undantagsfall då det inte gäller. Däremot ska den alltid alltid kontrolleras (provas). Den bör väl idag vara vidarekopplad till anslutningsdosan för bubbelbadet? Eller finns det flera utgående ledningar från denna dosa?
I Sverige brukar vi avsäkra uttag med 10 A, även om schukouttag är klassade för 16 A. Med en JFB har det ingen större betydelse, så du måste inte säkra ned.
Den skyddsledare du hittar i dosan kan du lita på att den tillhör samma grupp. Det är bara i sällsynta undantagsfall då det inte gäller. Däremot ska den alltid alltid kontrolleras (provas). Den bör väl idag vara vidarekopplad till anslutningsdosan för bubbelbadet? Eller finns det flera utgående ledningar från denna dosa?
Har en enkel testare som visar om nolla, fas och jord är ansluten korrekt samt innehåller en jfb-provare.Bo.Siltberg skrev:
Är det, eller har du, förberett för bubbelbad? Om du inte ska något bubbelbad där så visst kan matningen användas för ett uttag istället. Placeringen verkar ok.
I Sverige brukar vi avsäkra uttag med 10 A, även om schukouttag är klassade för 16 A. Med en JFB har det ingen större betydelse, så du måste inte säkra ned.
Den skyddsledare du hittar i dosan kan du lita på att den tillhör samma grupp. Det är bara i sällsynta undantagsfall då det inte gäller. Däremot ska den alltid alltid kontrolleras (provas). Den bör väl idag vara vidarekopplad till anslutningsdosan för bubbelbadet? Eller finns det flera utgående ledningar från denna dosa?
Var ett tag sedan jag öppnade upp - men vill minnas att fas och nolla fick vidare till den tänkta inkopplingspunkten för bubbelbadet (som nu inte finns) men att jorden gick vidare i ett annat rör.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är inte möjligt att bubbelbadet skulle vara utan skyddsjord. Men det ser ut.
Egentligen ska skyddsjorden kontrolleras före idrifttagning, men det handlar bara om att förhindra användning av uttaget tills du provat det och löst ut JFBn med din uttagsprovare. Det duger.
Egentligen ska skyddsjorden kontrolleras före idrifttagning, men det handlar bara om att förhindra användning av uttaget tills du provat det och löst ut JFBn med din uttagsprovare. Det duger.
Klicka här för att svara
