Hej,
Håller på att renovera en lite äldre köksfläkt, Fjäråskupan Select tror jag den heter.
Den har tidigare haft halogenbelysning men det vill jag ju gärna byta till LED. I och med att effektbehovet är lågt hade jag tänkt att driva lamporna med en Plejd LED-10. Detta då vi har en del Plejdpuckar i huset sen tidigare och då vi skulle kunna använda en trådlös tryckknapp för flera delar av köksbelysningen, i tillägg till att styra belysningen direkt på fläkten.
De tidigare halogenlamporna drevs och dimmades med en halogentransformator som tog 230V ledare, nolla och en styrsignal från fläktens kontrollenhet. Styrsignalen från kontrollenheten verkar ge konstant 5V (AC) och en "impuls" av 0V när tryckknappen för belysningen på fläkten trycks in.
Utmaningen blir ju att Plejden vill ha 230V impulser för att styras via strömbrytare.
Frågan: Vad finns det för reläer eller andra komponenter som kan kontrolleras av den konstanta 5V-signalen och när den spänningen sjunker skicka vidare en 230V-impuls till Plejden?
Har försökt googla på reläer, transistorer etc. utan att bli jättemycket klokare.
Hoppas att det finns mer bevandrade människor på forumet!
Observera att det här är en fråga huruvida de nödvändiga komponenterna/modulerna finns eller inte. Frågan om behörigheter att göra kopplingarna tar vi när jag vet om det är tekniskt möjligt eller inte.
Håller på att renovera en lite äldre köksfläkt, Fjäråskupan Select tror jag den heter.
Den har tidigare haft halogenbelysning men det vill jag ju gärna byta till LED. I och med att effektbehovet är lågt hade jag tänkt att driva lamporna med en Plejd LED-10. Detta då vi har en del Plejdpuckar i huset sen tidigare och då vi skulle kunna använda en trådlös tryckknapp för flera delar av köksbelysningen, i tillägg till att styra belysningen direkt på fläkten.
De tidigare halogenlamporna drevs och dimmades med en halogentransformator som tog 230V ledare, nolla och en styrsignal från fläktens kontrollenhet. Styrsignalen från kontrollenheten verkar ge konstant 5V (AC) och en "impuls" av 0V när tryckknappen för belysningen på fläkten trycks in.
Utmaningen blir ju att Plejden vill ha 230V impulser för att styras via strömbrytare.
Frågan: Vad finns det för reläer eller andra komponenter som kan kontrolleras av den konstanta 5V-signalen och när den spänningen sjunker skicka vidare en 230V-impuls till Plejden?
Har försökt googla på reläer, transistorer etc. utan att bli jättemycket klokare.
Hoppas att det finns mer bevandrade människor på forumet!
Observera att det här är en fråga huruvida de nödvändiga komponenterna/modulerna finns eller inte. Frågan om behörigheter att göra kopplingarna tar vi när jag vet om det är tekniskt möjligt eller inte.
utan att ha någon aning om hur Fjärås Select och dess manöverknappar ser ut, kan jag väl ändå börja med ställa en motfråga – finns det redan en köksbänksbelysning i köket som styrs med Plejd? om ja, skulle ett alternativ kunna vara att installera Plejdmatade LED-spottar i fläkten som styrs gemensamt, eller separat med dubbelklick, med köksbänksbelysningens manöver?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Manöverpanelen ser ut som nedan. Den styr i sin tur en "reläbox" (i brist på rätt term) som reglerar fläkthastighet och belysning.
Jag var nog inte helt tydlig i mitt första inlägg. Korrekt. Det finns redan plejd i köket (och i övriga huset) och planen är att i huvudsak styra fläktens belysning via trådlös knapp.
Men, jag vill att det ska gå att styra belsyningen direkt från fläkten också. Jag gillar inte att behöva förklara för gäster (eller köpare) att delar av manöverpanelen är satt ur spel.
"Smart" belysning är bra men det får enligt mig inte gå ut över ovana personer eller bli kontraintuitivt.

Edit: verkar som om det inte går att ladda upp bildfilen, länk till sidan finns här: https://shop.fjaraskupan.se/utrustning/tillbehor-reservdelar/gammal-kontrollpanel
Jag var nog inte helt tydlig i mitt första inlägg. Korrekt. Det finns redan plejd i köket (och i övriga huset) och planen är att i huvudsak styra fläktens belysning via trådlös knapp.
Men, jag vill att det ska gå att styra belsyningen direkt från fläkten också. Jag gillar inte att behöva förklara för gäster (eller köpare) att delar av manöverpanelen är satt ur spel.
"Smart" belysning är bra men det får enligt mig inte gå ut över ovana personer eller bli kontraintuitivt.

Edit: verkar som om det inte går att ladda upp bildfilen, länk till sidan finns här: https://shop.fjaraskupan.se/utrustning/tillbehor-reservdelar/gammal-kontrollpanel
okej, om lamporna lyser och styrs tillsammans med köksbänksbelysningen skulle det vara förvirrande
jag är lite undrande till dina mätningar – 5V AC vid vila och 0V vid intryckt kontakt låter som en väldigt udda design, jag skulle tro att du mäter en inducerad spänning i mätinstrumentet/-sladdarna vid vila (öppen kontakt) och vid intryckt kontakt sluts den mot det du har som nollreferens vid mätningen
är det så att belysningen på fläkten vandrar omväxlande uppåt/neråt vid vid intryckt knapp och av/på vid kortare tryck? kan man realisera det med en Plejdpuck? (jag har ingen konfigurerbar Plejd att testa med där jag befinner mig just nu)
jag är lite undrande till dina mätningar – 5V AC vid vila och 0V vid intryckt kontakt låter som en väldigt udda design, jag skulle tro att du mäter en inducerad spänning i mätinstrumentet/-sladdarna vid vila (öppen kontakt) och vid intryckt kontakt sluts den mot det du har som nollreferens vid mätningen
är det så att belysningen på fläkten vandrar omväxlande uppåt/neråt vid vid intryckt knapp och av/på vid kortare tryck? kan man realisera det med en Plejdpuck? (jag har ingen konfigurerbar Plejd att testa med där jag befinner mig just nu)
Tack för dina svar!
Mätte igen nu och jag får ca 7,8V mellan nolla och "styrkabeln" ifråga vid vila och <1V vid intryckt knapp. Samma resultat vid mätning mot jord. Finns det andra sätt att mäta?
Rätt uppfattat. Med den gamla originaltrafon var det tryck för tänd/släck och push to dim.
Därav min idé om att använda de 5-8V som styrsignalen ger fast vända impulsen och skicka in 230V i plejden.
Mätte igen nu och jag får ca 7,8V mellan nolla och "styrkabeln" ifråga vid vila och <1V vid intryckt knapp. Samma resultat vid mätning mot jord. Finns det andra sätt att mäta?
Rätt uppfattat. Med den gamla originaltrafon var det tryck för tänd/släck och push to dim.
Därav min idé om att använda de 5-8V som styrsignalen ger fast vända impulsen och skicka in 230V i plejden.
om det är som du skriver så behöver man då ett relä med en manöverspole på kanske 6-9V och en [växlande] reläutgång som klarar 230V (för att styra Plejden) och som är inte sluten när reläet normalt är draget och sluts när styrspänningen faller till 0 volt
men det förutsätter att den uppmätta spänningen också klarar att driva reläet och inte bara är en inducerad spökspänning som mätinstrumentet ser...
edit: att du ena gången mäter 5V och nästa gång 7.8V indikerar väl att det inte är någon stadig spänningsmatning som du mäter på
men det förutsätter att den uppmätta spänningen också klarar att driva reläet och inte bara är en inducerad spökspänning som mätinstrumentet ser...
edit: att du ena gången mäter 5V och nästa gång 7.8V indikerar väl att det inte är någon stadig spänningsmatning som du mäter på
Redigerat:
Är det inte så att knapparna på kortbiten du kallar "manöverpanel" är kopplade i någon form av matris, och att processorn scannar dessa? Då är det inte uppenbart enkelt att "stjäla signalen".
Men annars är det nog så att processorn håller spänningen på knappens ena sida hög genom ett motstånd till 5v, och att knappen sedan kortsluter denna signal till jord då den trycks in.
Oavsett vad så skulle jag nog inte räkna med att man kan dra någon nämnvärd ström från dessa signaler/pinnar, utan att t.ex. ha en transistor innan ett ev. relä.
Edit:
Jag råkade ha en sådan kortbit i min reservdelshylla och såg att lampknappen är kopplad mellan pinne 3 och 4 om man räknar pinne 1 som den uppe till vänster. Jag har inte hunnit mäta mer på kortet, men det är inte orimligt om något mer delar dessa pinnar.
Svart klämma sitter alltså på pinne 3 enl mitt sätt att räkna.
Men annars är det nog så att processorn håller spänningen på knappens ena sida hög genom ett motstånd till 5v, och att knappen sedan kortsluter denna signal till jord då den trycks in.
Oavsett vad så skulle jag nog inte räkna med att man kan dra någon nämnvärd ström från dessa signaler/pinnar, utan att t.ex. ha en transistor innan ett ev. relä.
Edit:
Jag råkade ha en sådan kortbit i min reservdelshylla och såg att lampknappen är kopplad mellan pinne 3 och 4 om man räknar pinne 1 som den uppe till vänster. Jag har inte hunnit mäta mer på kortet, men det är inte orimligt om något mer delar dessa pinnar.
Svart klämma sitter alltså på pinne 3 enl mitt sätt att räkna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack harka och Anders243!
Verkar inte helt lätt det här.
Någon som har en teori om hur den ursprungliga trafon lyckades få styrning från "manöverpanelen"?
En annan möjlig väg är kanske att gå på Fjäråskupans egna LED-konvertering för att få styrning från fläktens panel och sen parallellt försöka dimra den genom extern puck. Måste googla lite och se om den tar styrning via 0-10V eller om den vill ha en "vanlig" dimmer.
https://shop.fjaraskupan.se/utrustn...erteringskitt-led-leddriver-och-3-pack-lampor
Verkar inte helt lätt det här.
Någon som har en teori om hur den ursprungliga trafon lyckades få styrning från "manöverpanelen"?
En annan möjlig väg är kanske att gå på Fjäråskupans egna LED-konvertering för att få styrning från fläktens panel och sen parallellt försöka dimra den genom extern puck. Måste googla lite och se om den tar styrning via 0-10V eller om den vill ha en "vanlig" dimmer.
https://shop.fjaraskupan.se/utrustn...erteringskitt-led-leddriver-och-3-pack-lampor
Har du en bild på den gamla halogentrafon?
som så ofta imponeras jag av forumets resurser!Anders243 skrev:
jag funderade också på om det kunde vara någon matriskoppling av knapparna, men av fotot så verkar det som att det finns 14 stift för 9 brukare – fyra knappar och fem lysdioder tycker jag det verkar som; och känns inte som någon större vinst med att ha ett matriskopplat tangentbord för fyra tangenter, jämfört med direktkopplat
jag kikade på den där förut och noterade att hemsidan verkar säga att den bara passar fläktar från 2007 eller modernare – hur gammal är din?K KMNelhas skrev:
den trafo de har på bilden är dimbar på primärsidan (med extern dimmer), och är inte styrbar via 0-10V eller strömbrytare
de skriver också Dimmern går ner till 50 % av full belysning och det kanske duger – är dimmer av köksfläktens belysning ett krav? eller räcker det med on/off?
som intresserad22 skrev så kan en bild på befintlig trafo ge någon ledtråd
Fattar nada av vad du skrev först.harka skrev:
som så ofta imponeras jag av forumets resurser!
jag funderade också på om det kunde vara någon matriskoppling av knapparna, men av fotot så verkar det som att det finns 14 stift för 9 brukare – fyra knappar och fem lysdioder tycker jag det verkar som; och känns inte som någon större vinst med att ha ett matriskopplat tangentbord för fyra tangenter, jämfört med direktkopplat
jag kikade på den där förut och noterade att hemsidan verkar säga att den bara passar fläktar från 2007 eller modernare – hur gammal är din?
den trafo de har på bilden är dimbar på primärsidan (med extern dimmer), och är inte styrbar via 0-10V eller strömbrytare
de skriver också Dimmern går ner till 50 % av full belysning och det kanske duger – är dimmer av köksfläktens belysning ett krav? eller räcker det med on/off?
som intresserad22 skrev så kan en bild på befintlig trafo ge någon ledtråd
Jag såg en lapp inuti el-/styrdosan som angav 2006 så den kan ju vara för gammal för den leddriver de säljer.
50% dimring är bättre än inget men egentligen inget skallkrav.
jag imponerades av att en forumbesökare – Anders243 – råkade ha precis en sådan [udda] kontrollpanel liggande hemma och därpå gjorde lite mätningar på den, och levererade ett relevant inlägg mindre än fem timmar efter att tråden skapades!
jag hittar inte någon manual i brådrasket på originaldimmern, men den verkar styras av en potentialfri strömbrytare, vilket kanske är strömbrytaren på kontrollpanelen som hallänningarna kopplat rätt in i trafon
den gamla trafon vill ha minst 35W last, så det fungerar inte att bara byta till LED-lampor i fläkten (oaktat Plejd-visionerna)
att koppla kontrollpanelens befintliga kontakt till att styra en Plejd ska man nog inte ge sig på – panelen är knappast byggd för att ligga med 230V på sig
jag hittar inte någon manual i brådrasket på originaldimmern, men den verkar styras av en potentialfri strömbrytare, vilket kanske är strömbrytaren på kontrollpanelen som hallänningarna kopplat rätt in i trafon
den gamla trafon vill ha minst 35W last, så det fungerar inte att bara byta till LED-lampor i fläkten (oaktat Plejd-visionerna)
att koppla kontrollpanelens befintliga kontakt till att styra en Plejd ska man nog inte ge sig på – panelen är knappast byggd för att ligga med 230V på sig
Den biten uppfattade jag och håller starkt med om. Jag hänvisade till ditt tekniska resonemang om matriskopplingar etc.harka skrev:
Ska ju inte svära på att något är original men jag tror faktiskt det och det funkade ju faktiskt som tänkt med den gamla trafon.harka skrev:
Nope, har lärt mig sen gammalt att halogen och LED inte gillar samma trafos.harka skrev:
Fast det var aldrig tanken. Idén var att ha en separat krets som tar in 5-7V från manöverpanelen och 230V från annat håll och sen skickar 230V åt rätt håll när 5-7V blir 0.harka skrev:
okej, när man har ett antal strömbrytare så är den triviala kopplingen att varje strömbrytare ansluts separat, och om möjligt med en gemensam referens som ansluts till samtliga strömbrytare, så här:
har man många strömbrytare/tangenter blir det många trådar då de växer linjärt med antalet tangenter och antalet tangenter man kan avläsa blir
tangenter = trådar - 1
då är det smidigare att koppla strömbrytarna i en matrisform i stället, så här:
ett tryck på en tangent leder exempelvis att "B" kopplas samman med "3", fördelen är att man med färre trådar kan upptäcka en tangentnedtryckning, sambandet blir
tangenter = (trådar/2)²
alltså växer kvadratiskt med antalet trådar och det är en vanlig metod när man har många tangenter och har en processor tillgänglig som kan omvandla ingångsignalerna
men har man bara fyra tangenter som i Fjärås-fallet så blir vinsten minimal – fyra trådar i stället för fem
dessutom kan troligen referensen i den "linjära varianten" återanvändas från drivningen av lysdioderna, så vinsten med matriskoppling blir troligen ännu mindre – å andra sidan kan Fjäråskontrollern vara inköpt utifrån från någon som levererar massor av olika [stora] kontrollpaneler och att den aktuella [lilla] kontrollpanelen bygger på samma plattform
men...
med tanke på hur trafon ser ut, så skulle min gissning vara att det ser ut så här i ditt fall:
– tangenten för att styra belysningen går direkt in i trafon
– den spänning på 5 eller 8 volt du mäter upp är troligen en spänning som den befintliga trafon själv lägger ut och nyttjar internt för att upptäcka om kontakten är sluten eller inte – tar du bort trafon så har du inga 5V att styra något annat med
– strömbrytaren och övrig konstruktion i kontrollpanelen är troligen byggd för klenspänning och kan därför inte nyttas för att direkt lägga på 230V på en Plejds styringång (som i annat fall hade varit en väldigt trevlig lösning), det behövs byggas något emellan och som behöver spänningsmatas från någonting som vi/jag ännu inte vet om det finns något lämpligt i fläkten att bygga vidare på
har man många strömbrytare/tangenter blir det många trådar då de växer linjärt med antalet tangenter och antalet tangenter man kan avläsa blir
tangenter = trådar - 1
då är det smidigare att koppla strömbrytarna i en matrisform i stället, så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ett tryck på en tangent leder exempelvis att "B" kopplas samman med "3", fördelen är att man med färre trådar kan upptäcka en tangentnedtryckning, sambandet blir
tangenter = (trådar/2)²
alltså växer kvadratiskt med antalet trådar och det är en vanlig metod när man har många tangenter och har en processor tillgänglig som kan omvandla ingångsignalerna
men har man bara fyra tangenter som i Fjärås-fallet så blir vinsten minimal – fyra trådar i stället för fem
dessutom kan troligen referensen i den "linjära varianten" återanvändas från drivningen av lysdioderna, så vinsten med matriskoppling blir troligen ännu mindre – å andra sidan kan Fjäråskontrollern vara inköpt utifrån från någon som levererar massor av olika [stora] kontrollpaneler och att den aktuella [lilla] kontrollpanelen bygger på samma plattform
men...
med tanke på hur trafon ser ut, så skulle min gissning vara att det ser ut så här i ditt fall:
– tangenten för att styra belysningen går direkt in i trafon
– den spänning på 5 eller 8 volt du mäter upp är troligen en spänning som den befintliga trafon själv lägger ut och nyttjar internt för att upptäcka om kontakten är sluten eller inte – tar du bort trafon så har du inga 5V att styra något annat med
– strömbrytaren och övrig konstruktion i kontrollpanelen är troligen byggd för klenspänning och kan därför inte nyttas för att direkt lägga på 230V på en Plejds styringång (som i annat fall hade varit en väldigt trevlig lösning), det behövs byggas något emellan och som behöver spänningsmatas från någonting som vi/jag ännu inte vet om det finns något lämpligt i fläkten att bygga vidare på

