1 123 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Kan man snö ström från spisfläkt uttag?
Går det okej att sno ström från ett spisfläkt uttag till belysning under skåp och till nåt uttag under skåpen?
Annars måste jag ta från ett takytan och borra in i skåpets överkant och de blir ett jävla borrande
Annars måste jag ta från ett takytan och borra in i skåpets överkant och de blir ett jävla borrande
Det bör i och för sig gå bra om det är jordat men till vad ska du ha "nåt uttag under skåp" till? Har du tänkt koppla in vattenkokare, kaffebryggare och mikrovågsugnen där behöver man tänka ett steg längre.
Redigerat:
Visserligen har jag arbetet en hel del med el, men säger bara nej, nej, nej.
Troligen är det olagligt det du gör. Och att "sno" ström från ett uttag som troligen är på 16A kräver 2,5mm2 kablar, ska du ha det till belysningen och eluttaget? Man bör även ha en 3-polig säkring, annars finns det en risk att uttaget fortsätter få ström trots att säkringen gått.
Troligen är det olagligt det du gör. Och att "sno" ström från ett uttag som troligen är på 16A kräver 2,5mm2 kablar, ska du ha det till belysningen och eluttaget? Man bör även ha en 3-polig säkring, annars finns det en risk att uttaget fortsätter få ström trots att säkringen gått.
Du bör nog läsa vad TS skrivit en gång till.R Rulf.K skrev:Visserligen har jag arbetet en hel del med el, men säger bara nej, nej, nej.
Borde inte vara några problem
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är jordat, ska väl använda allt som skrivits nästan, de vanliga man använder i vardagen.J Josth skrev:
Det står att fläkten drar 300w
Men om jag ska dela upp allt måste jag typ lista utanpåliggande ända från elcentralen och see blir ett jävla projekt der
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Problemet är att just vattenkokare, kaffebryggare och mikro i många fall drar närmare 10 A och dels går det då bara att använda en av dem i taget och dels bör man då undvika att använda fläkten samtidigt.A Adamlarss skrev:
Aa jag förstår det, kan man inte sätta i en 13a säkring på 1.5mm i värsta fall då? För jag har ingen annan ström fram till köket än 1.5mm till spisfläkten och sen en till matning med 1.5mm till ett gammalt köksuttag på väggBirgitS skrev:
Ah det får bli så! Kan försöka trolla till så att 2 uttag vid köksbänken går på en egen säkring, sen till det ena uttaget får det ligga tillsamans med spisfläkten..D Dilato skrev:
Det är det bästa jag kan gö men det borde funka kan ja tycka..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden