5 127 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Styra Plejd med 5V ?
En anledning till att jag har en gamla manöverpanelen kvar är att jag fick fel då jag klagade på min motsvarande knappsats (av nyare modell). (Menbranknapparna lade av efter ett par månaders användning)
Den nyare versionen av kupa har ett processorkort som sitter "mellan" kanppsatsen och LED:arna på kontrollpanelen och led-dimmern som var standard i den nya kupan. Denna har även en radiomottagare/länk för att kunna fjärrstyras via en separat fjärrkontroll. Fjärrkontrollen använder en CCRF1101-radio på antingen ~433MHz-bandet eller 868MHz om jag inte minns fel.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med mer reverse-engineering av den gamla lösningen då jag har den nya kåpan, men det skulle inte förvåna mig om det även sitter någon logik/processor mellan manöverpanelen och dimmern.
Men @harka s bild är ju värd att kolla på. Det kan mycket väl vara rätt.
För övrigt var det en fin förklaring över matriskopplade vs direktkopplade knappar.
Den nyare versionen av kupa har ett processorkort som sitter "mellan" kanppsatsen och LED:arna på kontrollpanelen och led-dimmern som var standard i den nya kupan. Denna har även en radiomottagare/länk för att kunna fjärrstyras via en separat fjärrkontroll. Fjärrkontrollen använder en CCRF1101-radio på antingen ~433MHz-bandet eller 868MHz om jag inte minns fel.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med mer reverse-engineering av den gamla lösningen då jag har den nya kåpan, men det skulle inte förvåna mig om det även sitter någon logik/processor mellan manöverpanelen och dimmern.
Men @harka s bild är ju värd att kolla på. Det kan mycket väl vara rätt.
För övrigt var det en fin förklaring över matriskopplade vs direktkopplade knappar.
ja då var kanske mitt gissade kopplingschema felaktigt – kanske är det en matriskoppling ändå, eller finns annan elektronik emellanK KMNelhas skrev:
hur säker är du på den uppmätta spänningen? den verkar variera en del och skulle kunna vara en inducerad "spökspänning" om du mätt med ett högohmigt mätinstrument – speciellt som du skrev att det var växelspänning – om den mättes med en gammal analog mätare så skulle den i så fall visa noll volt...
edit: med all ström bruten till fläkten skulle du kunna mäta resistansen på kablarna in till trafons ingångskontakter för styrningen, och trycka på lamptangenten – om resistansen växlar mellan oändligt och noll så torde det vara direktanslutning mellan tryckknapp och trafo
Inte alls. Kör med billig multimeter á la Jula/CO och har inte många minnen kvar från fysik/tekniklektionerna så det finns risk för både mätar- och handhavandefel!harka skrev:
Absolut!harka skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ledsen för sent svar!
Med strömmen bruten till fläkten fick jag ingen konsekvent eller märkbar reaktion på resistansen mellan L och "styrkabel". Däremot med strömmen på fick jag den reaktion du beskrev, resistansen gick från oändligt till 0 direkt och varje gång.
Gällande spänningen på "styrkabeln" gav den 106V mot nollan inkopplad i trafon i viloläge och nära 0V när lampknappen på fläktkåpan trycktes in. Mätt mot ledaren gav den också 106V i viloläge men fulla 230V med lampknappen intryckt.
Dessutom (eller kanske självklart) dimrade lamporna när jag mätte mellan N och styrkabeln.
Vad gäller Plejd, vill den ha 230V mellan styringång och nolla för att trigga styrning? Eller mäter den mot ledaren?
Med strömmen bruten till fläkten fick jag ingen konsekvent eller märkbar reaktion på resistansen mellan L och "styrkabel". Däremot med strömmen på fick jag den reaktion du beskrev, resistansen gick från oändligt till 0 direkt och varje gång.
Gällande spänningen på "styrkabeln" gav den 106V mot nollan inkopplad i trafon i viloläge och nära 0V när lampknappen på fläktkåpan trycktes in. Mätt mot ledaren gav den också 106V i viloläge men fulla 230V med lampknappen intryckt.
Dessutom (eller kanske självklart) dimrade lamporna när jag mätte mellan N och styrkabeln.
Vad gäller Plejd, vill den ha 230V mellan styringång och nolla för att trigga styrning? Eller mäter den mot ledaren?
Bara för att jag börjat kolla på fläkten så har lagen om allts jävlighet nu gjort så att vår ledbelysning i kåpan gått sönder.
Så jag har precis kollat hur det ser ut i vår kåpa. Men i vår version så är det så att processorkortet primärdimmar en separat dimbar LED-drivare (700 mA full utström). Det finns alltså ingen styrutgång till LED-drivaren, utan bara "hackad 230V" mellan processorkort och drivare.
Så jag har precis kollat hur det ser ut i vår kåpa. Men i vår version så är det så att processorkortet primärdimmar en separat dimbar LED-drivare (700 mA full utström). Det finns alltså ingen styrutgång till LED-drivaren, utan bara "hackad 230V" mellan processorkort och drivare.
Tänkte lite för snabbt där. Självklart måste det ju vara "riktig" spänning in på styringången för att Plejden ska spela med. Att mäta mot ingående ledare säger ingenting.K KMNelhas skrev:
jag förstår inte riktigt hur du mätt och med vad som referens, men en kommentar är att man ska normalt inte mäta resistans med någon annan spänning pålagd på det objekt man mäter på (utöver vad mätinstrumentet själv lägger ut för att kunna göra sin mätning); det finns en risk för att mätresultatet inte blir korrekt och/eller att mätinstrumentet förstörs
det var en sådan här mätning jag hade i åtanke, för att kontrollera om det är direktkontakt mellan fläktens strömbrytare och halogentrafon, med strömlös fläkt och med mätinstrumentet satt på resistansmätning:
det var en sådan här mätning jag hade i åtanke, för att kontrollera om det är direktkontakt mellan fläktens strömbrytare och halogentrafon, med strömlös fläkt och med mätinstrumentet satt på resistansmätning:
Det är så jag mätt, tycker jag. Mätt mellan de kablar som ansluter på primärsidan på trafon, utan ström. Ingen förändring i resistansen.harka skrev:
jag förstår inte riktigt hur du mätt och med vad som referens, men en kommentar är att man ska normalt inte mäta resistans med någon annan spänning pålagd på det objekt man mäter på (utöver vad mätinstrumentet själv lägger ut för att kunna göra sin mätning); det finns en risk för att mätresultatet inte blir korrekt och/eller att mätinstrumentet förstörs
det var en sådan här mätning jag hade i åtanke, för att kontrollera om det är direktkontakt mellan fläktens strömbrytare och halogentrafon, med strömlös fläkt och med mätinstrumentet satt på resistansmätning:
[bild]
När det inte gav nåt resultat slog jag på strömmen och fick då det beskrivna resultatet mellan L och styrkabel att resistansen går mot noll när knappen trycks in, det tycker jag känns helt rimligt - se nedan. Jag vågade dock inte mäta mellan nolla och L med strömmen på.
Jag ska fota lite bättre hur det hänger ihop, men vad vi har räknat från vägguttaget (och jag bortser från stickkontakten) är:
Kontrollenhet - den tar in 230V + jord. Från den går det
- 6 kablar till fläktmotorn,
- tre till trafon (de tidigare beskrivna),
- en jordkabel som jordar kåpan
- 12 tunna kablar (ihoppressade till en platt) till manöverpanelen
Som sagt, ska lirka ut den enheten och fota den på insidan.
Sen återkoppling, lite annat emellan.
Bifogar två bilder. En på "kontrollenheten" nämnd tidigare och en tabell över mina mätningar.
Jag har ringat in de mätpunkter jag använt mig av i tabellen nedan. Röd markering är inkommande ledare, blå är inkommande nolla och svart är den "styrkabel" jag pratat om tidigare.
När jag ser på resultaten tycker jag att det borde gå att få 230 V på styrkabeln vid intryckt lysknapp frågan är hur?
Bifogar två bilder. En på "kontrollenheten" nämnd tidigare och en tabell över mina mätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ringat in de mätpunkter jag använt mig av i tabellen nedan. Röd markering är inkommande ledare, blå är inkommande nolla och svart är den "styrkabel" jag pratat om tidigare.
När jag ser på resultaten tycker jag att det borde gå att få 230 V på styrkabeln vid intryckt lysknapp frågan är hur?
Var det någon som fick ordning på det och fick det att fungera med knapp o trafo ?
Jag satte en plejd plugg (spr-01) i stickkontakten till min fjärråskupa. Inte lika elegant som det ts ville göra men fläkten slocknar iallafall när kör mina mer nerdimmrade scenarior.
Tyvärr så är den ibland avslagen när min sambo vill tända, men det var det bästa jag fick till. 😂
Tyvärr så är den ibland avslagen när min sambo vill tända, men det var det bästa jag fick till. 😂
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden