Vid indragning av kommunalt vatten till mitt hus blev schaktet där elkabeln från gatan till huset går och den drogs nog in på 19060-talet och låg då bara i sand med en rad tegelstenar över.

Nu när jag har grejerna framme så tänkte jag att det är bra att göra det på ett mer modernt sätt. Jag har tidigare haft en liten bit av kabeln framme pga annat grävarbete och la då en remsa gul skyddsplast (Pipelife "kabelplank", ca det är ca 1 mm rätt så kraftig plast) och det tänker jag göra nu också men skulle även vilja skydda kabeln då jag inte återfyller med sand utan 0-16 kross. Kabel kommer att korsa ett antal PEM-slangar (gamla och nyligen dragna, vissa med och vissa utan utan isolering) också och det är kanske inte så bra om det ligger något och "gnager" där emellan.

Bilden visar hur det ser ut just nu - det är inte alls färdigt utan jag fastnade lite här på att göra det så bra som möjligt för elkabeln givet förutsättningarna. Lila linjen visar hur elkabel går - man kan se lite av dem där den lila linjen byter riktning, mellan PEM-slangen och lila linjen.

Finns det några rör man kan trä på en kabel utan att behöva få på dem från änden av kabel, alltså någon form av uppslitsade rör/slangar som man kan trä över på den del som är framgrävd? Det rör sig om ca 5 meter totalt - sista biten till elskåpet har redan PEM-slang runt sig.

(Markröret (dagvatten) ska plockas bort och få en lite justerad dragning längs vänstra sidan av schaktet.)

Schakt med elkabel markerad med lila linje, omgiven av PEM-slangar och skyddad med gul skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gul skyddsplast för kablar med texten "SPARTHA" liggande nedvikt och rullad.
    Skapa konto
tommib
Du bör återfylla med just sand, eller rörgravsgrus, och inte kross.

Den gamla metoden med sand och tegelstenar är faktiskt väldigt bra. Om man gräver och stöter på en rad tegelstenar vet man att de inte ligger så av en slump och att man ska vara försiktig. Sån "kabelplank" är också bra men tegelstenarna skyddar bättre om kabeln ligger ytligt. Kombinationen kanske är bäst.

Att lägga kabeln i rör tillför inte så mycket ur skyddssynpunkt jämfört med sand, det handlar mer om att underlätta omdragning. Att lägga en kabel i PEM-slang kan vara lite vanskligt då man inte omedelbart uppfattar det som just en elkabel.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag förstår poängen med sand men nu ligger det ett antal slangar korsvis och jag tror det blir svårt att få bra täckning med sand. Tanken jag hade var att skydda kabeln på ett bättre sätt än inget skydd alls, återfylla med vad jag nu har (har inte sand att tillgå i nuläget) och sedan lägga tegelstenar "ungefär" där kabeln går (blir svårt att se överallt då det ska på XPS-isolering över PEM-slangarna och sedan den gula plasten ovanpå tegelstenarna. Lägger nog en remsa av tunn kabelmarkeringsband (alltså sådan som inte skyddar någort utan bara indikerar el under, några decimeter över detta så att eventuell framtida grävare får en tidig varning.

Rulle av gult kabelmarkeringsband med texten "VARNING KRAFTKABEL" för indikation av elkabel i mark.
Skapa konto

tommib tommib skrev:
Att lägga kabeln i rör tillför inte så mycket ur skyddssynpunkt jämfört med sand, det handlar mer om att underlätta omdragning. Att lägga en kabel i PEM-slang kan vara lite vanskligt då man inte omedelbart uppfattar det som just en elkabel.
Det här gjordes antingen av den som installerade kabeln ursprungligen eller av elektrikern som flyttade mätarskåpet för 8-10 år sedan.

H
Jag hade nog inte velat ha kross mot kabel.
Kan va skarpa stenar som gnager

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jag hade nog inte velat ha kross mot kabel.
Kan va skarpa stenar som gnager
Ja, det är så jag tänker också - att jag vill skydda kabeln mot det genom ett fysiskt skydd innan jag fyller.

Att få dit sand blir lite mer komplicerat än man kan tro.

H
P Prosit skrev:
Ja, det är så jag tänker också - att jag vill skydda kabeln mot det genom ett fysiskt skydd innan jag fyller.

Att få dit sand blir lite mer komplicerat än man kan tro.
Ja men då blir det Kabelrör då.
Men jag skulle inte använda kross mot skydda rör heller.
Hellre få något annat som inte är vasst att fylla med.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Har man dubbelväggig slang, går det bra att lägga på vanlig jord runt och över.

H Hallerudsbo skrev:
te använda kross mot s
Grejen är alltså att kabel sitter fast i vardera ända - jag vill undvika att ha hit elektriker för att koppla loss från elskåpet.

P Prosit skrev:
Grejen är alltså att kabel sitter fast i vardera ända - jag vill undvika att ha hit elektriker för att koppla loss från elskåpet.
Har du kollat på den länk jag lade ut?
Ps
Ett annat E 0661350, och det finns olika dimensioner och röret kan inte bli för stort.

E elmont skrev:
Har du kollat på den länk jag lade ut?
Ja jag hittade den modellen när jag letade också men 110 mm verkar lite mycket för en kabel på kanske 20 mm?

E0660697 är 58 mm Om du söker så ska du hitta 😉

E elmont skrev:
E0660697 är 58 mm Om du söker så ska du hitta 😉
Ah, tack. Verkar inte helt enkelt att hitta som privatperson dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.