Man får dra ledningar med olika spänning i samma rör dock måste ledningarna vara godkända för den högsta spänningen i röret, samt dom skall vara märkt på sådant sätt att en ihopblandning inte är möjlig.

Intressant! Då antar jag att detta OK även gäller för 230 V + 12 V i samma rör, samma grupp MEN ordentligt uppmärkt i alla dosor samt 12 V också dragen med vanlig FK.

ja det stämmer

Från trafon till 12V spottar under köksskåp, ~kabellängd 5 m, dragen med 1,5 mm2 FK, vid provmontering blir kabeln inte varm. Jag skulle ju lätt kunna byta till 2,5 mm2...

T
Glömde en vital detalj:

Vad gäller i färgkod för fk när man kör nedtrafad spänning i samma rör ?
Man vill ju helst undvika alla chanser till förväxling genom att ge den lägre spänningen en helt annan färgkod, och när det är trafo är det ju L1-L2 på trafon som gäller, så då har vi ingen fysisk nolla.

Och du måste veta vilka maxlängder som anges för den typ av trafo du tänker använda vissa fungerar dåligt med för långa ledningar oavsett ledningsarea

T
Jag (TN-Funkis) avser att köra 110V med Fk 2,5 area, c:a 12-13m i rör.
Det var Bygganytt som tänker köra 12V, avstånd/last okänt, så det blir han som får fila på uträkningen på ledningsarean/avståndet (med vanlig trafo-ej switchat).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.