Tittade på en spis och där stod det att det måste finnas framdragen nolla? Vad innebär det? Hur vet man om man har det?

Vi ska renovera köket. Spisen e fast i väggen alltså inte kontakt. Måste en elektriker fixa det?

Vi ska även riva en vägg och där är el som måste bort då. om jag river skåpen samtidigt som väggen, kan elektrikern i sf dra den elen och lossa spis och det samtidigt? el måste el dras när de nya skåpen e uppe?

om där är sån på nya spisen som ska fast i väggen måste jag alltså ha ut elekriker flera gånger?

Köp en spis som har elementspänning på 400V, då behövs ingen nolla.

behörig elektriker skrev:
Tittade på en spis och där stod det att det måste finnas framdragen nolla? Vad innebär det? Hur vet man om man har det?

Det innebär att din spis behöver 1, 2 eller 3 faser plus neutralledare plus skyddsjord. Det troliga är att din nuvarande spis inte är ansluten till en neutralledare men det måste man kontrollera på plats, det är jättesvårt att säga här.

Spisen e fast i väggen alltså inte kontakt. Måste en elektriker fixa det?

Ja, det måste en elektriker fixa.

Vi ska även riva en vägg och där är el som måste bort då. om jag river skåpen samtidigt som väggen, kan elektrikern i sf dra den elen och lossa spis och det samtidigt? el måste el dras när de nya skåpen e uppe?  om där är sån på nya spisen som ska fast i väggen måste jag alltså ha ut elekriker flera gånger?

Elektrikern kan lossa spisen och riva elen i väggen vid samma tillfälle. Den nya elen i väggen installeras lämpligast samtidigt som du bygger den. Beträffande den nya spisen så sitter det med all säkerhet en stickpropp på kabeln och då kan du be elektrikern att han monterar ett spisuttag åt dig, så kan du ansluta den själv.
tack för dina svar :)

Granit999 skrev:
tittade på sidan av spisen jag har idag däer sitter en klisterlapp.
På den står 400v så det är nog det jag har idag. Sen är där en 3 och ett tecken efter, har de något med 3 fas att göra?

vad är skillnaden på 400v el om man ska ha framdragen nolla? Bättre sämre el kvittar det?

En spis på 400 V kan inte användas i lägenhet som bara har en-fas framdragen, annars ingen skillnad.

Granit999 skrev:

Inte helt riktigt, den kan även ha en klocka eller liknande, då behövs oftast en nolla, fast elementspänningen på plattorna kan ha 400 volt....

Hur funkar det med belysning i ugn, är det en 400v lampa till en 3fas spis utan nolla?

Det sitter ett motstånd i serie med lampan som gör att man kan använda en 230 volts lampa

elmont skrev:
Det sitter ett motstånd i serie med lampan som gör att man kan använda en 230 volts lampa
ok så det var så enkelt.. får passa sig att inte sätta in fel styrka på lampan då

Sätter man in för stark lampa kommer moståndet att brinna upp, ofta med en smäll och en smällt säkring

och sätter man i en för svag så smäller väl lampan istället.. ::)

Ingen fara

Om det bara är ett motstånd borde den ju pajja pga för hög spänning, ohms lag

om det inte är någe finurligt variabelt motstånd

Svagare lampa = större motstånd i lampan och jag hänvisar till samma lag

elmont skrev:
Svagare lampa = större motstånd i lampan och jag hänvisar till samma lag
jasså då följer vi inte samma Ohms lag...

exempel:

obs avrundat för enkelhetens skull
Originallampan är på 25W 230V (0,11A 2116Ohm)
För att denna skall fungera på 400V behöver den ju ett motstånd som tar 0,11A på 170volt (1545Ohm) vilket totalt ger 3661Ohm (400/3661=0,11=25W)

Byter man då ut denna lampa till en 15W så har du ju fortfarande motståndet på 1545Ohm i spisen, eller hur!?
15W 230v (0,065A 3526Ohm)
Seriekopplar du den med motståndet på 1545Ohm så blir det totalt 5071Ohm
Detta tror jag inte lampan gillar eftersom den då helt plödsligt förbrukar 0,079A och det kan den endast göra genom att ha fått högre spänning (3526*0,079=278,5V)

Alltså har den stackars lampan på 15w fått i sig 278,5V

Rätta mig gärna om jag har fel, får väl isf ursäkta mig av att det är sent ::) och att det var senast för drygt tre år sedan i skolan jag räknade på ohms lag lite mer invecklat..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.