Skulle vara intressant att få höra lite exempel på dessa hemska installationer som det talas om. Som "hemmapulare" har jag stor respekt för el och är därför mycket noggran med det jag gör. Jag är således lite nyfiken på hur fel det kan bli när "hemmapulare" är i farten.

Om man inte vet vad 3 faser, nolla och skyddsjord är eller har för funktion ska man absolut hålla sig borta från proppskåpet. I övrigt förstår jag inte vad som kan gå galet? Så länge man håller sig till rätt kabeldimension, drar fast alla anslutningar ordentligt, tätar och ser till att allt är snyggt och prydligt kan det väl inte bli några större problem?

Finns det tex. någon som utan att veta hur man gör skulle ge sig på att koppla in sin nya induktionshäll för kanske 10 000 kronor? Tveksamt om garantin gäller för att man smällt hällen pga felkoppling?

Ingen har väl oisolerade tampar med spänning på fritt hängande i tak och väggar hemma eller?

/ Nyfiken!  ;)

johansjostrand skrev:
Skulle vara intressant att få höra lite exempel på dessa hemska installationer som det talas om. Som "hemmapulare" har jag stor respekt för el och är därför mycket noggran med det jag gör. Jag är således lite nyfiken på hur fel det kan bli när "hemmapulare" är i farten.

Om man inte vet vad 3 faser, nolla och skyddsjord är eller har för funktion ska man absolut hålla sig borta från proppskåpet. I övrigt förstår jag inte vad som kan gå galet? Så länge man håller sig till rätt kabeldimension, drar fast alla anslutningar ordentligt, tätar och ser till att allt är snyggt och prydligt kan det väl inte bli några större problem?

Finns det tex. någon som utan att veta hur man gör skulle ge sig på att koppla in sin nya induktionshäll för kanske 10 000 kronor? Tveksamt om garantin gäller för att man smällt hällen pga felkoppling?

Ingen har väl oisolerade tampar med spänning på fritt hängande i tak och väggar hemma eller?

/ Nyfiken! ;)
Har sett en del tveksamma installationer gjorda av "hemmapulare", men även en del helt godkända.

T.ex har jag öppnat kopplingsdosor med vatten i, pga att VP-rören går hej vilt mellan kalla o varma områden utan nån som helst tätning.

Har sett 4-vägs uttag IP20 utomhus på husfasad, men en EKRK införd uppifrån, så att regnet kan rinna in i uttaget bäst det vill, dessutom utan jordfelsbrytare.

Har träffat på folk som har jordfelsbrytare och därför tycker att kapslingsklass och t.ex zoner i badrum inte har nån betydelse, "den bryter ju i alla fall om det blir nåt fel"

Har sett alldeles för små skyddsboxar för spottar, folk som bytt till jordade uttag utan att dra fram nån jord och ja, det finns folk som försöker koppla in sin nya spishäll själv fast de inte har en aning om hur det ska göras. Blir sällan bra att koppla en häll som är byglad för 2-faser och nolla till 3-fas. Garantin gäller inte då kan jag säga....

Elektriker är inte perfekta de heller..

bara på jobbet har jag har vi fått vi fått detta gjort inom 3år

Ny 4-pelarlyft installerades som skall ha belysning.
Matning till denna var gjord med EKK vilket höll i några månader tills en av ledarna petade ut genom isoleringen (den böjs ju varje gång lyften går upp eller ner)

Samt när fasaden byttes på huset så hade en annan elektriker ner ytterbelysningen...
Sedan vid montering igen så glömde han visst att skruva fast alla kablar i en dosa, som sedan försåg 5 lampor till efter denna berörda lampa.. det såg inte vackert ut i denna dosa.

Så det är inte bara hemmapulare som lyckas med skräckexempel

behörig elektriker: jag vet det,mitt inlägg var inte menat som kritik mot elektriker, utan om kritik mot storebrorsamhället.
Och som du skrev så står det alla fritt att utbilda sig till elektriker.
Vet inte om jag har den rätta kunskapen för att koppla själv, men jag gör det gärna, av två anledningar, blir billigare, man får det som man vill ha det.
Och om jag mot förmodan skulle koppla fel, så ser jag det som en del i min fortlöpande utbildning. (naturligtvis inom vissa gränser)
Skulle jag inte mäkta med uppgiften vet jag det innan(viktigt). och då vet jag vem jag anlitar och betalar gladeligen 1000lappar för detta.

Elmont:låter som du kollat lite mycket på CSI ;) men om du ser så på ditt jobb så är väl det bra, glöm bara inte bort att jobba lite emellanåt också.

elmont skrev:
Bluesbrother angående nobellpris kandidater osv. vad är du duktig på, låt oss testa och se om du håller måttet [smiley=2vrolijk_08.gif]
Ja till att börja med är jag bra på att stava. Nobelpris stavas med ett L. ;)

Lite krasst och med viss ironi: Jag tycker hela byggbranschen kan gå under epitetet "Skyddad verkstad"; med få undantag kan man i mitt tycke se dessa arbetstillfällen som arbetsmarknadspolitiska åtgärder istället för riktiga arbeten. Det finns ju för f@"%n inga krav på de som gör jobben och som kund blir du åtmintone alltid smålurad, i de fall du inte blir grundlurad. (Finns dock ännu värre exempel än Sverige, har själv blivit bötfälld i USA för att jag bar in kartonger till egen monter på mässa, ska utföras av fackanslutna transportarbetare... hehe)

Mina mätstockar är bl.a. att om jag kan göra det bättre själv, naturligtvis efter att ha läst på lite, än en "erfaren" hantverkare, då är jag lurad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.